|
|
|
|---|---|
| tjenare, jag är lite nyfiken på hur det ligger till med toppfartsbegränsningen på 250 km/h i en m5 e39, jag vet att den ska finnas där men gäller det alla exemplar eller fanns det undantag? Typ om det gick att beställa sin m5a utan begränsning eller liknande? Efter att ha hårdtestat min lite så kan jag bekräfta att dom gör ca 300 km/h om inte begränsningen finns där. Men givetvis undrar jag varför jag inte har någon begränsning då bilen är helt original. Mvh Michael | |
|
En tidigare ägare kanske har tagit bort spärren. Om jag inte har fel(vilket jag mycket väl kan ha) så tror jag det bara har varit M5 E60/61 och M3 CSL som kunnat få höjd toppfartsspärr på från BMW. SECOND PLACE FIRST LOSER |
|
| Runt 260-265 på mätaren bör spärren gå, GPS-farten är då ganska exakt 250. Spärren går att ta bort o då gör en frisk bil kring 290. På min "gröna fara" så är/var spärren plockad av BMW själva från fabrik, men då är bilen bänkad/optimerad från fabrik pga att det var en sk "Press-car", dvs den testkördes en enda gång av en engelsk tidning o fick sedan stå i salongen i närmare 2 år innan den blev såld...Spärren är numera "tillbaka" då bilen stått strömlös en längre period för nu "klipper" den vid ca 265 på mätaren, tidigare hade den varit uppe i som mest ca 290. | |
|
Jaha okej, då vet jag lite mer. Det som gjorde att jag blev lite fundersam var att jag inte har någon dokumentation eller liknande om att bilen skulle vara inlämnad i efterhand för borttagning av begränsning eller liknande. Samtidigt blir man ju lite orolig så att inte bilen är "Chippad" eller något sånt dumt i samband med detta då jag tycker det känns lite onödigt att tulla på gränserna i form av typ "chip" men jag har fått för mej att varvtalsspärr ofta ändras vid sådan trimning och min ligger fortfarande på 7000 varv vilket jag har fått för mej är orginal? Finns det något smidigt sätt att ta reda på sån här fakta om bilen utan att behöva läsa ur mjukvaran? Mvh Michael |
|
|
Alla chip höjer inte varvtalsspärren. Och jag har för mig att jag läst och hört att en e39 m5 helt utan toppfartsspärr gör ca 305km/h SECOND PLACE FIRST LOSER |
|
|
Siffran jag har hört är ett km/h under 300. ___ //Ulf |
|
|
...ett PAR km/h under 300... ___ //Ulf |
|
| Om den gör ett par km/h under 300 eller tvärtom är inte jättenoga för min del, vet bara att man inte behöver tvivla på att den gör ca 300 km/h enligt mätaren, vad GPSen skulle visa känns ganska oviktigt då det iallafall känns GRYMT fort. =) Fortfarande ingen som har några mer vettiga anledningar till varför bilen går fortare en 250 km/h? Jag tror verkligen inte att bilen är chippad men det vore ju väldigt kul att veta vad som gör att hastighetsbegränsningen inte finns där! Mvh Michael | |
|
Det finns flera filmer på Youtube där M5:or topfarttestas både med och utan spärr och de bilar med spärr verkar stanna av vid ganska exakt 250 i verklige fart vilket på mätare är kanske 265. Finns ett klipp där en utan spärr kommer upp i 310 på mätaren. Jag är ganska övertygad om att din spärr blivit borttagen av någon tidigare ägare. Sen om detta gjorts i kombination med höjning av motoreffekten är ju svårt att säga. Enda sättet att få redan på detta är väl att kontakta tidigare ägare men det kanske är svårt att spåra hela vägen tillbaka tills bilen var ny? Som tidigare ägare av en M5 -03 så måste jag erkänna att jag aldrig testade om min hade spärren kvar. Hade den uppe i drygt 250 på mätaren som mest. ___ //Ulf |
|
|
Det fanns väl "Vmax" även till M5 E39? =höjd hastighetsspärr? rätta mig om jag har fel.. |
|
| Min gjorde ca 265 orginal och 310 med chip o borttagen spärr. | |
|
Jag har inte hört att det var något som BMW erbjöd däremot så finns det ju gott om andra företag som tar bort spärren ofta i kombination med en något ökad motoreffekt. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.