|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan Tänkte att jag skulle byta mitt insugsmembran idag, men det gav jag upp rätt snabbt då jag självklart slant på en av de nedre bultarna, så den är sisådär lagom rund nu, greppar inget alls, så, någon som har tips på hur man får loss en runddragen bult som sitter sisådär lagom trångt? Har inte tillgång till svets, grispittar och liknande lär väl inte gå heller då det är minimalt med utrymme. Mvh grunda-torx-hataren. | |
zcooter |
liten plygrip eller rörtång annars så får du börja skruva loss det som sitter ivägen så du kommer åt lite bättre är mitt tips lycka till |
| Har provat med rörtång, det gick inte alls, dock är den jag har inte särskilt liten. Dom sitter ju så förbannat de där torxbultarna, är ju som gjort för att man ska dra sönder skräpet :( | |
|
vet inte riktigt hur det ser ut men små svetstänger brukar funka bra. Annars kan du ju kapa av skallen på bulten med ett bågfilsblad, lossa alla andra bultar för att sen ta den bulten med en polygrip när du har tagit bort delen. //Thomas |
|
| Hm, ja jag vet inte, det är väldigt trångt, vet inte hur pass bra man kan få in en tång ärligt talat, men jag har väl inte så mycket annat val än att prova ändå, får dra förbi o handla en svetstång och prova, de brukar ju vara rätt så vettiga. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Multislip/Dremmel och slipa bort skallen, spegel är bra. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag bytte för en månad sen, den som sitter träligast till under vart givetvis rund. Jag slog sönder stora delar av gamla insugsmembranet och kom sedan åt med en svetstång. Jag skulle vilja påstå att det inte finns något annat sätt, iaf inte för den till vänster (i bilens körriktning sätt) förutom att skruva bort hela insuget då. Man kan ju undra vad det är för idiot på BMW som kom på att man använder skruv med miniskalle sen drar man dom 100Nm. |
|
| Jo jag menar det, det är ju inte meningen att man ska kunna byta det typ. Har iaf inhandlat ett gäng svetstänger samt en polygrip med vettiga tänder, ska ge mig på det imorgon igen så får vi se hur det går då, blir att sätta dit vanliga bultar om jag får bort det. | |
|
Såga ett spår i bultskallen och använda en kraftig mejselbit med spärrskaft kanske? _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Även jag fick bända sönder mitt för att komma åt sista bulten, var på en e34 V8 så det var ännu sämre med plats kan jag lova :) | |
| Så, nu har jag provat de flesta tipsen ni har skrivit, men ingen lycka. Vågar man verkligen bryta sönder membranet med tanke på röret som löper i insuget? Vill ju inte gärna att det ska hoppa ur. Jag har slut på idéer nu iaf. Jag som hade förberett med riktiga bultar som skulle dit och allt! | |
| röret som går genom insuget sitter ju bara lite pressat mot insugsmembramet så de ska nog inte vara några problem, risken är att du kanske pajar något på insuget om du bryter kanske, eller så skruva av hela insuget, lutar nog mest mot de, se de som otur bara :) | |
| Jag va orolig för att knäcka själva insuget när jag försökte bända, som du även beskriver. Det va då jag tog en stor mejsel och en hammare och slog sönder stora delar av insugsmembranet, har du testat det? | |
| Ska prova det, blir väl dock inte förrens nästa helg då jag behöver bilen till och från jobbet och när man kommer hem från jobbet är det ju mörkt ute :( | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Rätt verktyg och ett bra torxbits är ett måste, minsta snedtag så är skruvskallen körd. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Knackade loss mina två runda med en liten huggmejsel | |
| Ta en annan bits som är lite för stor (du kan behöva slipa lite på den) och slå in den i den runddragna skallen, ta sedan ett spärrskaft och lossa bulten. Knacka gärna lite medan du lägger på moment på bulten så lossar den lättare | |
|
Det ni inte förstår är att det är fruktansvärt trångt, finns absolut ingen plats för att såga och knacka. E39 verkar tydligen va lite mer plats att jobba på, men på E34 finns det verkligen ingen plats för massa hemmalösningar. Problemet med just den jag drog rund (vilken ts rundat framgår inte) är att man inte ens får i verktyget rakt, för en vattenkanal är i vägen. Sen att man har 2mm djup skalle gör inte saken lättare. |
|
Som sagt jag slipade av två skallar med Dremmeln på en av mina 540 vid byte, Är inte speciellt trångt på en E39, man lär ju plocka bort luftkanaler mm så man har bästa förutsättningar. På den satt bultarn så att det "small" på dom som släppte. likt en hjulbult som nypit fast i en plåtfälg ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Nu är detta kanske för låg skalle för att det ska fungera, men då jag bytte krängningshämmarstag bak använde jag en specialhylsa för runddragna sexkantsskallar som mothåll på själva ledkulan! Och den är verkligen rund. Har tagit upp det tidiigare i nån tråd och då fanns det sådana hylsor på Biltema t.o.m. (kanske inte lika livslängd som proffsverktyg) men nu har jag inte sett dom. De ser ut som en vanlig hylsa utvändigt men om man tittar in i hylsan ser urtaget ut som en blomma med sex kronblad. Kanterna mellan "kronbladen" är vassa eggar och blommönstret skruvar sig kanske ett kvarts varv på hylsans höjd samt blir trängre längre in. Det gör att ju hårdare man drar desto mer kryper hylsan på och eggarna tränger djupare i godset. Helt outstanding grepp och det bästa verktyget jag provat för bångstyriga skruvar. |
|
| Tror det blir svårt tyvärr Anders, det är för trångt för att man ska lyckas slå dit någon hylsa, råkar faktiskt ha sådana hylsor som jag köpte på biltema förut, bra att ha grej liksom, men nja, den gubben gick inte. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.