AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.418

Någon som vet om däcktrycksensorena är färskvara?

La
74
Lasse E
BMW 745 2002
Jg har 5 st. nya sensore till däcktryket från 04 , kan jag använda dom?? Har hört att dom varar cirka 5 år på bilen jäller det även om vilar i orginalförpackning?? Jag vill ju inte montera dom & komma på att dom var för gamla MVH Lasse
nu
43
number1
525xd touring-12
518i-81
3,0cs-73
2800cs-71
Jag har hört att batterierna håller ca: 10år. Det finns utrustning att kolla detta med. Alla bilar framöver kommer att ha sensorer (EU-beslut). Jag driver en däckfirma och hade en leverantör här för ett tag sedan. Jag har en E38:a med sensorer och han nämde 10år. Jag har dock inte investerat i utrustning för koll av detta än. Möjligen man kan kolla genom att lägga ut sensorerna och "nollställa" via knappen. Sedan köra en sväng.
Detta är dock bare en teori-vet inte om det funkar i verkligheten.

La
74
Lasse E
BMW 745 2002
Tack 1! 10 låter bättre än 5 har jag tur kan dom jag har vara ett par tre år till dom är ju inte gratis presis, har man punkafria däck så måste det ju funka annars har man ju ingen koll alls MVH Lasse
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Den Amerikanska lagstiftningen kring TPMS som kom 2001 stipulerar att batteriet i sensorerna med radiosändare ska:
• ha lång batterilivslängd: 7 till 10 år;
• klara klimatkraven med ett temperaturspann: -40 till +125 grader Celsius
• ha så låg vikt att de inte har en menlig påverkan hjulbalanseringen
• ha så liten volym att de inte påverkar däckens och fälgens utformning.

Tyvärr verkar många sensorer ha tomma batterier redan efter 5 år så räkna inte med 10 år! Jag tror dock inte att sensorernas batterilivslängd minskat så mycket av lagringen.

Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
Våran 607a har orginalsensorena i från år 2001, fullt fungerande.
Själv valde jag att stänga av det här i min 540.

Kostar en del att underhålla radiosändare i 9 st hjul (sommar, vinter samt reserv). Hört talas om kostnad upp till ca 1000 kr / hjul men visst kan det bli avsevärt billigare via ebay och om man gör det själv osv.

Visst är det ett bra säkerhetssystem men 10 000 kr för att varna för en pyspunka, nej tack. Det finns dock olika system i bruk, det som är idiotiskt dyrt att underhålla är det med radiosändare.

Länk
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.