AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.562

Snabb hjälp! m20b25 från e34 i e21!

Ki
15
KimBow
Bmw e21 -83
Som texten lyder, jag undrar då ifall är bara sätta i motorn från en bmw e34 525 i en 320 e21. Jag undrar då ifall det behövs göras mycket jobb osv. Verktyg och diverse har jag stort utbud på så det är inge problem.

En polare för många år sedan gjorde detta och det gick, men kan inte svara dig hur mycket jobb osv, men gick som ett troll när den var färdig. Han hade mest strul med toppen som hade slagit sig och fick planas. Sen var det något annat, men han fick rätt på det. Vart trångt, men det gick.

Klarade besiktning också. De kliade sig på huvudet och tyckte att något inte stämde, men kunde inte säga vad.

Detta vart för c:a 15 år sedan.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Ki
15
KimBow
Bmw e21 -83
Man tackar, undrade även lite och besiktningen men nu fick jag ju svar på det.
RV
141
RVR_II
E12 518 mintgrün -1975-
E36 328Ci bostongrün -1997-
F11 530dT Carbon Schwarz -2013-
Kan tänka mig att det är mycket jobb, men det går säkert.
Angående besiktningen är det ju inte säkert att den går igenom för att nån bil tidigare gjort det. Det finns olika årtal som utgör gränser för hur fri man är att modifiera sin bil, om jag minns rätt är det friast på bilar som är av årsmodell 1975 eller äldre. Googla lite på det så hittar du nog. Tror jag sett en sammanställning av det på garaget.org
Sant som RVR skrev. Är lite andra regler idag :)
Detta var som sagt för 15 år sedan och besiktningsgubbarna hade väl inte samma koll.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Ki
15
KimBow
Bmw e21 -83
Jag får göra så gott det går :)
Ja det är rätt. Lycka till

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Roligt projekt! Skall nog vara görbart som flera redan sagt, men jag tror att det är en hel del jobb - så underskatta det inte (men låt det heller inte avskräcka dig).

Angående besiktningen, du kommer inte att kunna få igenom denna enkelt på ett lagligt sätt. Enda chansen är att ingen märker något (eller anmärker på det) år efter år när du besiktigar bilen.

Någon lär ju se det, det är trots allt viss skillnad mellan M10 och M20. Om jag minns rätt så satt det väl Bosch K-Jetronic på dessa E21:or? Det är inga större svårigheter att snabbt se om det är Bosch K-Jetronic, L-Jetronic eller Bosch Motronic systemet installerat.

För att på ett lagligt sätt få igenom en besiktning får du endast öka motoreffekten med max 20% och vridmomentet med max 10%. Du överskrider båda dessa siffor rejält.

För dessa "gamla" BMW bilar finns faktiskt siffror som BMW gett upp om max tillåten effektsiffra. För E21 320i har BMW uppgett 110 DIN kW, men det är tyvärr "bara" ca 150 hk - så det är långt ifrån de planerade 170 hk. Så inte heller denna vägen går.

Det spelar ingen roll vilken hur gammal bilen är du tänkt bygga om, effekt/vridmoment-gränserna gäller ALLA bilar. Det är däremot avgascertifieringen som kraven är enklare för äldre fordon.

Din enda chans att få igenom den 100% lagligt är att registrera den som ombyggt fordon och därefter använda dig av 15kW/100kg regeln. Säg din tjänstevikt är ca 1150 kg, då får du ha ca 170 kW vilket är runt 230 hk. Men! Då måste din bil kvalificera sig som ombyggt fordon - du har dock kommit halvvägs men du behöver nog byta kardan, slutväxel, bromsar fram, bromsar bak och liknande. Men det räcker inte! Din bil måste också vara ombyggd och uppgraderad så att den anses kunna hantera denna mängden hästkrafter - betyder oftast kraftigare hjulupphängningar, krängingshämmare och bromsar och dylikt.

Tänk även på avgascertifieringen om du tänkt välja registera den som ombyggt fordon. Läs igenom reglerna noga! Exempelvis tror jag att du måste lyfta över hela motorpaketet och motorstyrningen som en enhet till tin 320i vilket betyder att katalysatorn måste följa med.

SFRO har mycket information kring detta.
Ki
15
KimBow
Bmw e21 -83
Jag hade tänkt att flytta över allt som tillhör motor och diverse. samt hade jag tänkt byta till större bromsar och fixa och dona med den. Vi får se sen vad besiktningen säger om bilen när den väl rullar, det ska vara ett "projekt" i ungefär 1 år :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.