|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag hade bilen på kontrollbesiktningen i förrgår. Den klarade sig bra men de klagade på att handbromsen tar dåligt. De sa att jag borde kolla upp det. Det är alltså inte att den tar mer på ena sidan och mindre på den andra, utan de sa just att den biter dåligt när man drar upp den. Är det dålig vajer tro? Behöver den bytas ut? Hur vet man när det är dags att byta vajer? Är det dåliga bromsskor, backar, belägg?... En sak som jag funderar på är vad det är för typ av bromsar på min bil. Går det att ta reda på innan man börjar demontera allt? Det är en 318i E36 av 92 årsmodell. Jag har för mig att den fanns i olika bromskonfigurationer. Man kunde få den med skivbromsar fram och s.k. "drum in hat" bak, eller enbart skivbromsar både fram och bak. Jag minns inte exakt men jag vet att jag läste att det fanns olika alternativ. Är det alltid "drum in hat" bromsar bak? Kan det vara enbart skivbroms bak? Hur ställer man i så fall in handbromsen? Hos "drum in hat" bromsar finns det en liten skruv som man kan snurra på för att justera beläggen. Är det inte så? Kan någon förklara hur "bromsbackar" och "bromsskor" hänger ihop? Sitter backarna i skorna eller är det olika namn på exakt samma sak? Vågar jag fråga vad belägg är då i sammanhanget? Är det skorna som utgör beläggen på utsidan som stoppar bilen? Det jag försöker luska fram är hur en justering går till på en sån här bil. Jag lyfte på gummit runt handbromsen idag och såg att där fanns två muttrar för justering. Är det det enda man behöver bry sig om för att justera (dra åt vajern) i fall den redan drar jämt på båda hjulen? | |
|
Det var kanske för många frågor samtidigt. Jag provar så här istället... Hur går en justering av handbromsen till på en BMW 318i (E36, 1992)? Hur går ett eventuellt byte av belägg för handbromsen till på en sån bil? Jag är ingen mekaniker som ni kanske förstår, men jag gör gärna saker själv, jag tycker om att fixa saker själv. Men jag har nästan ingen erfarenhet från just bilar. Men det är väl inte så svårt, eller hur?! Hur svårt kan det vara?! ;) Tack på förhand! |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Har du en reparationsmanual typ Bentley eller Haynes? Om inte, då ska du absolut införskaffa någon av dessa om du gillar att meka med saker! Men precis som du säger så kan man ju börja med att ta reda på om du har skivbromsar eller trumbromsar där bak :-) Men det ser du ju väldigt lätt - hittar du inget bromsok där bak så har du trumbromsar! Med största sannolikhet har du trumbromsar (enligt ETK fick man skivbromsar om man valde ett tilläggsoption i stil med ökad nyttolast) Länk Gissningsvis är det väl bromsbackarna som börjar bli slut eller så har självjusteringsmekanismen kanske börjat kärva lite. Har du tur så kanske det räcker att spänna lite med de två muttrarna som sitter vid handbromshandtaget. Men skulle rekommendera att börja med en visuell inspektion och verkligen kolla upp skicket bakbromsarna är i. |
|
När du använder handbromsen idag, skickar du då spaken upp i taket eller det känns bra inne i bilen. Kan tänka mig att bromsbackarna är slut och behöver bytas. Kan även vara mycket bromsdamm och skit i trumman, så de inte nyper ordentligt. Du kan justera ut dem också där bak. Ta av fälgen finns ett titthål genom broms skivan där du kan justera med en skruv mejsel på ett tandat hjul. Nu vet jag inte hur det är med spaken i bilen, men jag hade börjat med att ta av skivorna och blåst rent allt också får du veta om du kan använda klossarna eller införskaffa nya. Kan du behålla dem, så nagga till dem lite med sandpapper, även i trumman på skivan. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
| BMW E90 har dåliga handbromsar. Jag hade problem med mina och bad verkstad att strama upp de vid första kontrol, De är sämre än på min gamla Toyota Corolla! | |
|
Angående spaken så tar det kanske 6 klick innan det tar i och bilen står still. Angående skivbroms så vet jag att det är skivbromsar både fram och bak. Det är ju ingen typisk bromstrumma som sitter där bak, det är ju en skiva och den har ett bromsok (eng. caliper). Det jag inte vet är om den här modellen använder insidan av skivan som trumma för parkeringsbromsen, något som kallas "drum in hat" på engelska. Det ser då ut som en trumma inuti en hatt, därav namnet. Då är det en kombination av trumbroms och skivbroms där skivan används för färdbromsen och trumman för parkeringsbromsen. Är det ingen som känner till det här?... skivbromsar har ju använts på bilar sedan 1960-talet. I stort sett alla nyare bilar har skivbromsar. Men än idag förekommer det att små bilar har skivor fram och trummor bak. Men ännu vanligare är det att bilar som Volvo med flera har skivor bak, men där insidan av skivan (eng. rotor) används som trumma för parkeringsbromsen. Det är det som är "drum in hat". Jag har sett hur man justerar och även hur man byter bromsskor, både på bilar med enbart trumbroms och på bilar med "drum in hat". Det jag inte vet är hur man gör detta för bilar som har enbart skivbroms både fram och bak. Jag såg någon bild på nätet på en Honda tror jag där det såg ut som att vajern gick in i bromsoket. Hur fan funkar det?... någon som kan förklara? Är det något man hittar bara på de allra senaste bilarna eller finns det också på äldre modeller? Jag försöker förbereda mig och samla på så mycket information och "know how" som möjligt innan jag tar isär skiten. Jag försöker göra rätt från början. Men det är inte alltid det går, speciellt inte när man gör något första gången. Men hittills har jag klarat mig bra och inte behövt kalla på min kusin som har jobbat i många år med bilar. Jag vill inte vara beroende, jag är mest ute efter att lära mig att göra själv och samtidigt spara några slantar på dyr servicering som man kan göra själv. |
|
|
Angående serviceboken så har jag faktiskt sökt efter Haynes boken till E36. Är det så att den måste beställas via nätet? Jag kollade hos Mekonomen, OK och någon bokhandel i stan, de hade inte den. Däremot hade de andra Haynes böcker. Enligt Mekonomens webbsida så ska de ha en till E36 som är på engelska. Till E30, E39 och E46 hade de däremot på svenska vilket jag tycker är märkligt. Lägg där till att boken till E36 inte listas på svenska Haynes webbsida (haynes.se) på Länk. Är den ute ur sortimentet tro? Men enligt den amerikanska webbsidan (haynes.com) på Länk så ska det finnas en bok till E36. Däremot har den ett annat omslag. Den visar svart/grön bakgrund och röd bil. På den som Mekonomen har är bilen grön och det verkar vara andra författare än på den amerikanske. Trots att båda är på engelska! Är den gröna en brittisk version? Jag vill ju inte köpa en bok som är avsedd för vänsterstyrda bilar! Jag kan ju lätt hamna i diket om jag följer instruktionerna i den! :p Jag har sett någonstans på forumet tror jag att någon hittade en rep. bok till E36 som är på svenska. Finns det verkligen såna att köpa?... var köper man en sån? Engelskan är inget direkt hinder för mig men det känns enklare med svenska, så slipper man lära sig vad saker och ting heter på engelska och kommer sedan till en butik och vet inte vad det heter på svenska. :p Då visar man upp boken! ^^ Bentley böckerna har väl ingen återförsäljare i Sverige? Jag har faktiskt bara sett såna på Amazon och att de nämns i olika forum. Är det bättre med Haynes eller Bentley boken till E36? Vilken är mer detaljerad? Bentley ser ut att använda ett större format än Haynes och fler bilder (?). De kostar nästan dubbelt så mycket (enligt priserna på respektive företags webbplats, i dollar). Manualen till min E36 har jag. Jag har läst igenom den och lärt mig ett och annat, men jag tycker inte att den är särskilt bra. Den saknar det här djupet och detaljerna jag sett i andra manualer till olika japanska bilar. Jag ville kolla upp någon grundläggande sak i den för några månader sedan, det var väl typ vilken olja man ska ha eller nåt sånt. Och det stod absolut ingenting om det. Det står lite om vilken olja man ska ha till motorn, tack och lov att det finns i alla fall. I japanska manualer jag sett så står det var nästan varenda liten skruv ska sitta, man skulle tro att det är en servicemanual. Är det så här fattigt med information även i nya BMW manualer? Finns manualerna förresten att ladda ner från BMW webbsidan? Jag förstår inte vad bilköpare egentligen ser i dessa manualer som är så värdefullt. Serviceboken tycker jag är viktig, men den sitter ju inte i manualen, den är separat. Jag minns att jag läste i något forum, kanske här, en kille som hade köpt en 3-serie från 92 tror jag, och han fick inte manualen. Säljaren lovade att manualen skulle följa med. Väl vid köpet fanns inte manualen. Säljaren lämnade sitt körkort som pant och lovade att skicka efter manualen, den låg hemma. Men killen fick aldrig manualen och blev sur för det. Varför göra en stor sak av det? Det är ju en bil. Den har hjul, ratt, gas, broms och koppling. Kan man köra så behöver man ingen manual. Speciellt om det är äldre bil. Dagens bilar är ju som rymdskepp och har en massa rattar och knappar och diverse lull lull. Då kan man behöva en manual för att hitta rätt i djungeln av knappar och funktioner. Visst finns det ett visst värde i att ha manualen till en äldre bil också, men så viktigt är det ju inte. |
|
| Så... Bentley eller Haynes? Jag tänker beställa via nätet. | |
Jaha, jo det är drum-in-a-hat på mig veterligen alla BMW modeller. Här har du exempel från min 323i E30 - här har du den solida bromsskivan med bromsok och bromsbelägg för den vanliga färdbromsen Länk Och tar du loss den solida bromsskivan så har du bromsbackarna som används för parkeringsbromsen - dessa bromsbackar expanderas utåt när man drar i vajern Länk |
Angående handbok så rekommenderar jag Bentley. Nackdelen är din motor tyvärr inte är med i denna (Bentley är skriven utifrån modellerna på den amerikanska marknaden och där satt det en M42B18 i 318i E36 och i din sitter det M40B18 vill jag minnas). I övrigt är Bentley den absolut bästa boken, mest detaljerad och således även dyrast. Den köper du enklast över Amazon (antingen topp skick begagnad eller helt ny). Haynes är inte dålig den heller - men når ändå inte upp i samma klass som Bentley. Som du säger kunde jag inte hitta den på svenska Haynes webben. Men Biltema har en manual (art.nr 73528) "Rep.bok BMW 3-Serien 91-96" - och de säljer Haynes - vet dock inte om denna är på svenska eller engelska - troligtvis engelska. Men angående språket så tycker jag personligen det nästan är enklare om det är på engelska - gör det såpass mycket enklare att läsa sidor / forum / websidor som inte är på svenska. Kan numera delarna lika bra på engelska som på svenska (eller ibland bättre på engelska). Jag ser det mer som en fördel att veta vad allt heter på engelska. Att visa upp vilken del man vill ha för personalen fungera aldrig (sällan) numera. Använder det aldrig! Jag förväntar mig heller inte att personalen har full koll på olika delar, modeller och brytdatum - vill jag ha rätt saker så kollar jag upp ALLT själv! När jag vill köpa något kommer jag med en lista i näven med endast kompletta artikelnummer - oavsett om det är hos Mekonomen eller BMW! Till BMW drar jag iväg en lista med endast reservdelsnummer och hur många jag vill ha av varje. Anledningen till detta är att det är i princip omöjligt för reservdelsmannen på BMW att veta vilken liten fjäder/bricka jag menar långt inne i en komplicerad stolskonstruktion till exempel. Användarmanualen - det där var längesen de var något att ha. Sista bra var till min 323i E30 - det var någorlunda bra beskrivningar i denna. Men dessa dagar är över och användarmanualerna till dagens bilar skall inte innehålla dessa saker - inte alla är intresserade i detta. På en gammal stereo från Grundig från 60/70-talet fick man till och med ett komplett kopplingsshema med som innehöll kopplingsschema ned till minsta transistor - det får man inte idag :-) Däremot kan man tänka sig att man får två manualer - en användarmanual och en servicemanual - men det lär inte hända. Det är kul du är intresserad av att fixa själv. Därför är du som sagt var i stort behov av antingen en Haynes eller Bentley! Du kommer din hunger att stillas något iallafal :-) Du har helt rätt approach iallafall, läs på lite innan och sedan gör ett försök. Men eftersom det är första gången så ta god tid på dig - stressa absolut inte. Se till att ha gott om tid och ingen tid bokad då du måste ha bilen - alltså inget handbromsbyte en timme innan du ska köra till flygplatsen för den där semesterresan :-) |
|
Heynes handbok (på engelska) finns som sagt på Biltema och behandlar 318/316. Där står även hur du justerar handbromsen. Min upplevelse är att justeringsmekanismen inte fungerar speciellt bra. Jag spänner alltid handbromsarna dagen innan bes. för att vara säker på att gå igenom besiktningen på denna punkt. Upplever även likt dig att handbromsen tar dåligt. Mvh Henrik. | Länk |
|
|
Parkera bilen lägg ur vxl samt lossa handbromsen. TÄNK PÅ ATT LÄGGA REGLAR VID MINST 2 DÄCK EN PÅ VARJE SIDA OM DÄCKET SÅ BILEN INTE KRYPER IVÄG. Peta bort damasken runt handbromsen. Du borde nu se 2 vajrar med muttrar i ändarna lossa dessa så att du kan få ett mellan rum mellan muttrarna och plåtplatan. Börja sen med att välja sida att börja med, jag började med höger. Skruva av bakdäcket och lägg åt sidan. På med pannlampan och börja kika in i bulthålen och leta efter ett kugghjul som sitter med tänderna ut imot dig.Om man tänker sig att du sitter framför så är kuggarna lokaliserade runt kl 9. Sen är det bara att börja peta med mejsel och skruva hjulet i botten. Har för mig att det blir åt vänster du ska peta. När hjulet sedan inte snurrar så lossar du bara X antal kugg så bromskivan löper fritt och inte ligger emot någonstans. TÄNK PÅ ATT KOMMA IHÅG ANTAL KUGG. Sen är det bara att skruva på däcket igen och hissa ner. Sen gör du samma sak fast med vänstersidan och skruvar i botten och lossar lika många antal kugg VIKTIGT annars kommer bromsbackarna bromsa olika. Kuggarna sitter vid kl 3 på vänstersidan. Jag fick min handbroms att nypa vid 4-5 hack istället för 10 innan. |
|
ElectroGeeza : Hur gick det? Blev det en Bentley eller en Haynes? Lyckades du spänna handbromsen? Hur gick du tillväga? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.