|
|
|
|---|---|
|
Hej, nu är det så att jag körde lite med min bmw 325i -05, och när jag åker iväg ut ur rondellen så ligger jag på tvåan, sen när jag ska slänga i trean så går den inte i, försöker igen, men går inte, försöker med andra växlar men ingen vill gå i! Så jag rullar en bit med kopplingen ner tryckt, sedann lyckas jag få i tvåan och parkerar sedan bilen. Försöker köra iväg sen igen och kopplingen känns lustig, klukkar typ när jag precis släppt upp den, som om det slår till lite, man känner det under förarplatsen! Alla växlar går i nu, men trögt att få i ettan när man står still! "klukkandet" är kvar och den känns inte som innan! Någon som har en aning? | |
|
Låter som något med läckage i huvudcylinder. Länk Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Kan inte se några läckage under bil, där den har stått över natten! Och om man kopplar och lägger i växel så drar den inte iväg, utan den står still. Men kopplingen känns absolut inte som förut! |
|
|
cylindern sitter inne i bilen ovanför pedalstället känn på golvet på förarsidan |
|
|
Om du har motorn avstäng, struntar i kopplingen. Kan du då peta i alla växlar utan problem? För som du beskriver, låter det inte som något är fel på lådan. När du trycker ner kopplingen. Känner man ju lite motstånd mer eller mindre från början. Hur är din nu? Kan du typ trycka ner den en liten bit innan du känner något i pedalen? Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Läste ditt inlägg en gång till och det låter som du inte har något motstånd förens en bit ner och därför kopplar den inte fullt och problem med att få i ettan. (räknar kuggarna för att få i den). Nu vet jag inte riktigt hur det ser ut på dessa, men tänkte på om det är något stag av något slag som knäckts. Tittade på bilderna igen på realoem. Tänkte på typ kopplingsarmen eller nått. Vet inte som sagt, bara funderade lite om den kan knäckas/brytas på något sett. Mest troligt tror jag det är något med huvudcylindern. Läcker och du får tjuvluft. Den orkar inte pressa när du kopplar. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
| Alla växlar går i utan problem när jag inte frikopplar och motorn är avstängd. Växlarna går även i utan problem när jag kör lugnt, det är när jag börja komma upp emot 4000 varv som det blir problem, då går det knappt få i någon växel överhuvudtaget! | |
|
Tittade du även som Hampe skrev? Hur känns pedalen. Börjar motståndet i den som vanligt eller det har flyttats? Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Tittade lite även här på Expansionsbehållar. Hydral pump. Länk Det bör vara något som har med vätska att göra. Nu vet jag inte på dessa, men om nivån sjunkit/är låg i behållaren och du tappar tryck när du kommer upp i varv. Som sagt själv inte pelat med detta på dessa, men andra äldre bilmodeller, så har det vart att både broms och koppling gått tillsammans. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.