|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Hade bilen inne idag för byte av däck, nu sitter sommarsulorna på, innan när jag körde så fick jag hålla ratten kl 2 av jag ville att bilen skulle gå spikrakt frammåt, nu måste jag hålla ratten kl 11. Jag har papper på att hjulinställningen är bra, innan såg det fördjävligt ut Nu till min fråga Varför går inte bilen rakt fram? Jag kommer på följade 1. Hjulen har inte återfått sin form efter förvaring nu i vinter. 2. Lufttrycket är inte jämt, fast jag tror dom måste fixat det på däckfirman, ska kolla 3. Bussning bak dålig? Är det något jag har missat? vad kan detta bero på? MVH Marcus | |
|
Hmm, ratten har aldrig stått bra trots bra hjulinställning? Ibland fuskas det och man flyttar ratten ett par splines. En korrekt hjuliställning fram görs med bakhjulen som referens (vid 4-hjulsinställning kan även bakvagnen justeras). Normalt blir bilen känsligare för dålig hjulinställning ju hårdare däck (sommardäck) och lägre profil. Vissa däckmönster kan göra att bilen drar åt nåt håll. Är du säker på att hjulen sitter på rätt plats, med rätt rotationsriktning? Och så trycket som du sa. Dåliga bussningar bak kan det vara, men vanligen far bilen omkring åt båda håll då, beroende på spår i vägbanan etc. |
|
|
Hjulinställningen innan var jättedålig, detta är en bra firma och jag känner folket där så tror inte dom fuskat. Dom justerade både fram och bakvagn. Är det mina däck som är dåliga? För jag tyckte ett av dom var lite mer slitet än dom andra, är det en logisk förklaring? |
|
| Ja, var hjulinställningen innan jättedålig och du hade samma sommardäck då, kan de ju vara snedslitna eller ojämnt slitna. Det du kan prova förutom att köpa nya sulor är ju att flytta höger fram till höger bak och prova. Sedan göra lika med vänster. Är det så att det mer slitna däcket sitter fram, kan det nog bli lite bättre av att skifta på den sidan så det hamnar bak. | |
|
Är alla dina leder okej på länkarmarna Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Innan så hade jag vintersulorna, och ratten var kl 2 för att köra rakt fram. Efter 4hjulsinställning är ratten kl 11-12 när jag vill rakt fram. Tycker det "klonkar" lite höger fram, skall kolla upp alla länkarmar samt bussningar, vet också att vänster däck fram är lite mer slitet än resten, om det inte är något fel på länkarmar och bussningar blir det ev 2 nya sommarsulor fram! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.