AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.213

Hur väl stämmer återstående körsträcka?

Sc
47
Schaffhausen
F11 530i Touring -13
E61 523i Touring LCI -07
Hej,

jag gillar att köra så långt som möjligt på varje tank, men blir väldigt nervös av E61:ans färddator. Den blinkar och ljuder och när den tycker att det är lite soppa kvar så ökar den vad jag kan se takten ner mot noll (återstående km). Oftast får jag panik och tankar när den säger 40 km kvar, men jag får då oftast bara i runt 62 liter i vad som väl ska vara en 70-literstank. Ska således ha funnits bensin för ytterligare 80-100 km körning. Detta är naturligtvis inget stort problem, det känns bara lite bakvänt att en tank inte räcker lika långt i min E61 som i min E39 när E61:an har lite lägre förbrukning. Vad är era erfarenheter, kan man utan vidare köra ner mot noll?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har jag kört långkörning med min E39:a stämmer återstående körsträcka väldigt bra. Har kört ner till noll någon gång utan att det tagit helt slut. Däremot ska man ju inte titta på den direkt efter kallstart. Har nog hänt att återstående körsträcka ökat från runt 20km till 70-80km från kallstart till varm. Vet inte om E60 är bättre eller sämre. Får du ofta i 62 lit finns det ju lite marginal.

OT: Lånade en Volvo 940 då jag skulle dra släp. Den har 70 lit. tank. När det var 4 mil hem började lampan lysa. Äh, jag klarar mig fint tänkte jag och knatade vidare i 110-120 med släpet bakom. En halvmil känner jag att jag tappar en cylinder....eller....det var nog bara nåt i vägbanan......näää...soppatorsk! Ca 3-4 km kvar till macken och nu går det i 30-40 på treans växel, svänger in på en avtagsväg där det blir stopp efter 100m. Jäklar, det finns ju ingen reservdunk heller. Men jag går bak till skuffen och tittar ändå såklart...näpp! Av någon anledning skruvar jag av tanklocket när jag går förbi, psssssccchhhhh!! Vacuum. Aha! Efter ett tags nötande startar den på 2 burkar och efter ett tags hostande gick den igen. Åkte utan problem de sista kilometrarna till macken och tankar i drygt 74 (!) liter.
Det ska vara lite vardagsspänning helt enkelt! :)
Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Funkar utmärt att köra ner på e39an kommer bara upp --- sånna stäck efter 0km.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.