|
|
|
|---|---|
dehumanizer |
Bromslampan började lysa på vår 320i -90, och jag konstarerade att bromscylindern vänster bak läckte vätska. Den visade sig vara lätt rostig vid ena kolven. Eftersom jag är en budgetgubbe, och eftersom packningarna såg bra ut, så honade jag upp den lätt och monterade tillbaka allt. Jag provade att lufta bara denna broms (vänster bak alltså), men det kom bara luft. Trots 20 minuters luftande fick jag inget motstånd i pedalen. Alltså borde luft ha krupit tillbaka i längre in i systemet vid demonteringen. Jag måste alltså lufta alla nipplarna. (?) Så: I vilken ordning skall man lufta? |
|
Börja med oket längst bort från huvudbromscylindern och avsluta med det närmsta. Men... Fick du bara ut luft i 20 min? Fyllde du på behållaren? Lycka till! /Kristian |
|
dehumanizer |
Tack för svaret! Jag ska lufta igen enligt den metoden. Jag fick först ut skitig vätska i en halv minut, sen kom mestadels luft. Det började aldrig komma nån vätska sen. Till sist gav jag upp & beslutade mig för att höra efter vilken orning man ska lufta nipplarna. Behållaren behövde jag aldrig fylla. |
matte22k |
hej.. ibland kan det vara skit svårt att få ur luften i systemet, du kanske behöver tryckluft så att du kan trycka ut vätskan.. |
Boki |
det kvittar vilken ordning du tar du måste ändå få fram vätska du vet få upp tryck 2-3nedtryckningar håller o nån annan lossar på nyppeln OK. OM det inte funkar så har du en trasig huvud broms cylinder (upppsvälda packningar)byt packningar eller hela br cyl. mwh en jugge som åker ombyggt 323 e30 |
dehumanizer |
Jahapp, nu har jag tagit nya tag med bilen. Tyvärr fick jag aldrig upp nåt vidare tryck i systemet för att lufta allt. Jag misstänkte min fuskrenoverade bromscylinder vid vänster bakhjul, och mycket riktigt: det fanns bromsvätska innanför den lilla gummikåpan! Dax att skaffa nytt alltså. Budgetrenoveringarna kommer man ju undan med på min gamla PV 544, men BMW var en annan femma... |
|
Tror inte att en bromscylinder är speciellt dyr. Kolla motornords priser. /Kristian |
|
|
Har du trummor bak? /Kristian |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.