AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
8.757

Chiptrimma 318is e30 och trimkammar?

Sida 1 av 2
js
8
jsonracing
318i-M42B18! E30
Jag vet att det finns massa trådar om detta men alla jag har kollat har länkarna utgått.
Så jag gör en ny tråd där jag kanske kan få fräscha länkar:)

Jag letar efter ett "billigt" trimchip till min M42B18.

Letar också efter trimkammar för att få ut lite mer kräm.

Mycket tacksam för hjälp.

He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Du kastar bara bort dina pengar om du ska få mer klös i den lilla bilen. Chip ger dig nästan ingenting i effekt eftersom du har sugmotor.

"Riktiga män kör diesel"
ch
129
cheffer
525i -90
Mappar du riktigt kan det ge. is motorn är faktiskt ganska mottaglig för massage :) Kolla med motornord om du vill ha upp effekten. 180 hästar är ingen omöjlighet ur den motorn med kammar, mappning, avgas och cai. Då känns den riktigt pigg också :)
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

alla motorer är väl ganska mottagliga för trim men det är ju frågan om det är värt det när det gäller sugtrimning. som sagt som man ska byta kammar, sprut mm så kostar det lätt 1000kr/hk
ch
129
cheffer
525i -90
Vad ska han ha nytt sprut för? upp till 180 häst ungefär är inte så grisigt dyrt ändå för att vara sugtrim.
CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
180hk? ska ganska mycket till för att få ut 100hk/liter.... utan turbo.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Inte en chans att få ut 180 hk ur den lilla sugisen fastän det är en iS motor. Visst kan du kräma ur mer, men det kommer kosta mer än vad det smakar. Då blir själva effektökningen dyrare än vad bilen är värd.

"Riktiga män kör diesel"
Länk
ch
129
cheffer
525i -90
Krister Andersson: Den motorn är ju lite överkurs och blir dyr ;)

Herr.Bayer: Vadå inte en chans? Har du någon koll på skiten öht eller sitter du bara och predikar om hur fel folk har dagarna i ända, du gissa en hel del. 100 häst/liter ur is motorn är ingen omöjlighet alls, finns flera därute som har det. Har sett papper på 155hk ur is motorn med endast ett bra chip, och det är privat bänkning, inget som chiptillverkaren uppger. Säg att du byter kammar, ventilfjädrar, putsar lite i kanalerna och matchportar avgas/insug, mappar, byter avgas, fixar ett riktigt kalluftintag. Fast nu är det inte det han frågar om så det är OT.

Chip på sugmotor ger, även om det inte är så mycket, men har som sagt sett papper på amerikanskt forum där de fått 155 häst med endast chip. Kammar ger lite till, sedan börjar det kosta pengar. Senast förra veckan stod jag bredvid och kollade när dom mappade om en hoj. 1,1 liters volym och 110 hästar original. En liten stund senare var dessa 110 uppe i 118, på en liten sugmotor på 1,1 liter där de redan plockar 100 häst/liter. Vet inte om dom fick lite mer ur den också då jag gick innan dom var klara men skulle nästan tro det för bränslekurvan gick att förfina lite till.

TS är inte ute efter en m3 killer utan vill ha tips om vart han kan hitta grejerna. Chips finns hur mycket som hellst av till dom och kammar vet jag schmiedmann och motornord har iaf, finns säkert fler.
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

är inte jämförbart mej en hojmotor. Av någon anledning så får de ut otroligt mycket hk när de bänkar i usa så jag är alltid väldigt skeptiskt till. så att enbart ett chip på en 318is skulle ge 19hk tror inte ett dugg på. Riktigt sprut är ju att föredra då det går att justera mycket bättre o få ut det lilla extra

Bara att räkna lite

Kammar o ventilfjädrar :13000kr
extraktorgrenrör: 6500kr
racekat: 2500kr
avgas:6500kr
Spridare_ 2000kr
btr:2500kr

Bara de delarna är 26500kr. Det är priser på riktiga delar o inget chansande med universalprylar. sedan tillkommer mappning mm
ch
129
cheffer
525i -90
Vad ska du med btr till? Original räcker och blir över, skulle se över pumpen innan btr. Extraktorgrenrör sitter väl redan på is motorn? Det är väl efter det som det bromsar lite om jag inte minns fel. Visst går det väl med lite värre grenrör att plocka ut någon häst men nja, original duger bra. Nu hittar jag inga ventilfjädrar hos motornord men de kan dom nog ta hem, kamaxelset går iaf på 8200 och fjädrarna kan jag inte tänka mig gå på över 200kr/st och det blir 11400 totalt. Spridarna bottnar väl inte redan vid 180 häst ändå vad jag vet men om man ändå får nojja och vill byta dom till något lite större så går ju 4st inte på över tusenlappen om du inte ska ha helt nya då dvs.

Nu var det ju iofs en e36 som dom fått 155 hästar i, så 15hk+. Är ju iofs mycket men möjligt om man ställer in för högre oktantal då bilen är rätt snällt ställd original. Hur vida den bänken stämmer eller inte kan jag inte svara på, såklart.

Inte jämförbart med en hojmotor? en 2 cylindrig, 4-takts motor med insprutning som varvar 9000 rpm max. Varför går det inte att jämföra med? Tror du man försöker plocka mindre ur dom? Snarare tvärt om.

Självklart kostar det ju, det har jag inte sagt något om men för att vara sugtrim så är det relativt billigt de första hästarna i m42 eftersom motorn har så pass bra kapacitet som är outnyttjad. TS ville fortfarande bara ha tips om vart man kan köpa grejerna och inte en massa daltande om att det inte går att få effekt ur en sug-motor utan att lägga ner 1 miljon.
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

spridarna är på 240cc så de räcker till 160hk på bensin och 110hk på e85. btr är mycket bra att ha så man kan finlira soppan. klart att det går att få allt billigt om man räknar med att köpa allt beggat.. jag skulle nog ha satsat på en s14 om man vill ha mera hk o behållen viktfördelning
Lätt trimning Länk

Om min första länk var för dyr , så är nog denna lite mer vad du hadde tänkt .

Eller här har du en hel bil , som vann BMW cup Länk
CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
Den första länken, den tråden är ju bara flummig, knappast troligt att få ut mer hk än en M52b28 och även s14 bara för att man tar upp M42:an till 2 liter och lite mer komp .... suck..
Länk Dyra , men troligen väldigt roliga.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
är en m42 dyr att få snurr på då är s14 skitdyr...den maskinen som är på den första länken kostar inte så mkt att sätta ihop som man kan tro. Spec om man nytja beg delar

Till trådskaparen, du hittar det du söker på ebay till helt andra priser än hos dom svenska firmorna...som tar duktiga överpriser!
js
8
jsonracing
318i-M42B18! E30
Frågan var ju HUR inte om och hur vida det är värt det.

Tack Krister, andra länken var mycket bra och lätt vägledning.

Och cheffer är den som tipsat om VAR man kan hitta grejjer så Tack för det också!
Bl
89
Bl0mgren
318is turbo -90
320i touring -96
snikturbo är ett alternativ :)
js
8
jsonracing
318i-M42B18! E30
Jo men orkar inte byta allt innan besiktningen varje gång.

Tips annars?
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

vet att det finns några som har använd m47 dieselveven så det blir 2l vilket gör en del
js
8
jsonracing
318i-M42B18! E30
Men sänker inte det kompen också?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.