AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.146

Gnissel i kupén

Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
540 -98; Jag får ett gnissel i kupén & det kommer nästan alltid då bilen blivit varm (kyltemp). Skrev för ett tag sen & blev ombedd att spela in men jag har inget som duger, telefonen fixar inte det. Gnisslet hörs enbart när jag kör med bilen men brukar sluta när jag kommer fram mot en korsning & kommer ner i 20-30 kmh. Så vägbruset överröstar gnisslet när jag testat att spela in. Ljudet hörs i "vågor", inte "en rak ljudkurva". Undrade förut om det kunde vara vattenpumpen? (Okunnig) I min värld vill jag ha det till att det kommer direkt från något som rör sig/snurrar. Lager som ger upp? Jag är tämligen säker på att det är på kupésidan av torpedväggen. Dock svårt att säga om det kommer från instrumenthuset eller nånstans vid handsfacket. Sitter jag o kör låter det som höger sida & tvärtom när jag åker som passagerare. De gånger jag kör så långsamt att gnisslet försvinner hör jag att ljudet övergår till nå´t slags skorrande. Är det så enkelt som att det är kupéfläkten tro. Har haft annan bil där den gnisslade & ljudet liknar detta. Men om jag stänger av fläkten (dubbel klima) så gör det ingen skillnad, ljudet kvarstår. Snurrar fläkten ändå, pga ytterluft som passerar? Det kunde ju förklara att det låter mer ju fortare jag kör....?? Har aldrig fått den att gnissla vid stillastående oavsett varvtal.
Testa att stänga av AC´n ( Snöflingan alltså ).

Min far äger en E46a som gnisslar kan man säga när AC´n (Snöflingan) är aktiv/lyser.

Testa bara för att prova något?
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Och ljudet ändras inget oavsett hastighet på fläkten heller. Vad finns för rörliga delar på insidan, bakom instrumentbrädan? Kupéfläkt, vajrar?
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Tack. (Vansinne att jag inte tänkt på att prova det) Återkommer.
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Har du tänkt på att kolla om ljudet kommer från lagren i kondensorfläkten?

Testa att köra igång AC:n när det är plusgrader utomhus eller kör bilen i garaget (med dörren öppen förstås).

//Göran
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Det blev ingen skillnad utan flingan. Det piper även utan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.