|
|
|
|---|---|
|
Jaha, då var det min tur. När jag tvättade av den värsta vintersmutsen i går ser jag att passagerardörren är väldigt brun i nedre främre hörnet. Lite närmare undersökning ger att det är rost på gång under lacken, några bubblor men inget hål. Hur lång är rostskyddsgarantin på årsmodell 2004 och är det någon vits att åka in med bilen till BMW, eller kommer de bara hänvisa till att det inte är genomrostat? | |
|
Är bilen inregistrerad efter 2004-01-01 så är det mig veterligen 12 års rostskyddsgaranti. Men om BMW åtgärdar inom ramen för garantin går nog bara att få reda på genom att visa upp bilen för BMW. Hoppas att de åtgärdar den för dig! Mvh Martin |
|
|
Fr.o.m. 2004 är det 12 års rostskyddsgaranti. Tidigare årgångar har haft 6 år och man har då bytt delar som Good-will då det inte skadorna uppfyllt kriterierna för garantin (genomrost) Vet inte hur de agerar med en 2004, men jag kan aldrig tro att "Good-will perioden" också är förlängd till 12 år. |
|
|
Efter att ha läst ett antal trådar verkar det som att BMW blivit mindre generösa med att byta karossdelar jmf med tidigare men detta beror säkerligen på hur det eskaleras ifrån varje enskild BMW verkstad. Om skadan kan härledas till stenskott eller annan yttre påverkan går det inte att få det på goodwill eller garanti. |
|
|
Du kan ju alltid åka in och lyssna vad dom säger. Även fast det nu är 12års garanti har jag mycket svårt att tro att det faller in under ramarna för att garantin ska gälla, hade vart en annan sak om de blivit en rejäl genomrostning. Bilen har rullat ute på vägarna i dryga 7år så klart de kan börja krypa fram, och just de stället du nämner är riktigt utsatt på e46, har själv fått en liten bubbla där. Jag tror inte dom tar på sig det, men tro kan vi göra innan BMW sagt sitt. |
|
|
Jag tror 12-års rostskyddsgaranti kom först april 2004... rätta mej om jag har fel... så du hara bara 12 års garanti om du har en "sen"-04. /Jonas |
|
| azkikr: Första infon som kom ut gällde 1/4 2004 men kort därefter justerade BMW detta till att gälla alla 2004 som tagits i trafik från och med 1/1 2004. | |
|
Stämmer fr.o.m 1/1 2004 är det som gäller. Fick ny förardörr i våras. I höstas fick jag omlackad baklucka och bakskärm trots endast lite skav under nummerplåthållare och ett par minimala bubblor (1mm) och litet lacksläpp) inte ens rost altså. hade dock lite antydan till rost vid en skarv i lucköppningen där lacken var mycket tunn över en ganska vass klippkant på plåten. De lackade om båda bakskärmarna också antagligen för att undvika lackskarv. Då var min bil precis 6år men de sa at det inte var några problem då det var 12års rostskydd på min bil. |
|
|
Det ska vara 1/1 2004. Fram tills för något år sedan så låg denna information på www.bmw.se men är nu borttagen. ___ //Ulf |
|
| Garantin ändrades från 6 tll 12 år 040401 men gäller retroaktivt för bilar levererade från 040101. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.