AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.741

Tips på sportig bil med bra komfort

di
98
dizazter
328 coupe-98 e36
Skulle som sagt vilja få tips på bilar som är sportiga men som ändå har god komfort. max pris är 200 000kr får gärna vara billigare än så.
Har kikat på bmw 330 e46 och mercedes clk så är väl något åt det hållet som jag är ute efter. Så bomba mig nu med förslag=)..
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Det låter som om du är ute efter en SAAB!

Per L
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Här inne svär vi inte!
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
För 200k får du en M3 E46.

Typ: Länk

Eller så finns det en hel del nyare E9x för de pengarna. Hyfsat sportiga och väldigt bekväma.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Tja... Du får t.ex en 120 coupé diesel eller bensinare, 1-3 år gammal, Sportiga köregenskaper, skapligt trevlig motor men inget fartvidunder, rätt låg förbrukning och inte alltför dyr försäkring,

Alexander
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
325/330 e90 går riktigt bra och är skapligt bekväm.
Just 325 är underskattad model. 0-100 på 7s och 250i topp är snabbare än 95% av övriga bilparken.
di
98
dizazter
328 coupe-98 e36
Tack för era svar! M3 e46 är säkert en jätte grym bil men då jag bor i lägenhet och har ca 3års vänte tid på garage plats så måste jag tyvärr ha bilen ståendes på gata och det känns inte så kul att ha en m3a ståendes ute på det sättet.

1-serie tycker jag är för liten gillar inte formen heller riktigt.

En nyare 3serie kan ju absolut vara intressant men man vill ju gärna ha med m-paket och lite annat lull lull kan hitta en nyare 3-serie med det för ca 200 000kr?
vill ju helst ha en 330 isåfall.

Har även funderat lite på e60 530/530d hur är dem att köra ? måste ju vara bra komfort men är dem "sportiga" att köra? Hur stor skillnad är det mellan e90 och e60?

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
För 200 tkr får du en tidig väutrustad E90 330 med M-sport.

Glöm E60 om du ska ha sportig bil. Man har mycket roligare i E90 325i än E60 530i. Men om du vill ha komfort är det tvärtom.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
3-serie är helt klart sportigare och roligare, men en 5-serie E60 har kanonbra väghållning och upplevs inte alls så stor som den är utan tvärt om just sportig. En rolig bil man inte kan ta det lugnt i längs en kurvig väg, även om det självklart inte är samma busbil som en 3a.

Komforten däremot är helt underbar, få bilar ens i samma klass kan konkurrera det är Mercedes E-klass i så fall men den är inte sportig eller rolig någonstans. Underbar fjädring, fruktansvärt lite vägljud och inget motorljud (Om man inte gasar förstås, utan tänkte vid konstant fart nu).

Är du intresserad av komfort tycker jag helt klart att en 5-serie är rätt val för dig. Till vardags lika kul som en 3-serie, det är först när man verkligen kör som skillnaden märks men hur ofta gör man det?

Sedan kan man alltid fundera över vilken maskin som blir bäst, jag tycker generellt inte om dieselmotorer men måste erkänna att man får absolut inte underskatta Bmw´s dieselsexor, härliga maskiner med förbluffande låg förbrukning.

535d har vridmoment som en mindre lastbil och dessutom 272hp, mycket motor till relativt låg förbrukning. Är diesel inte ett alternativ finns förstås 530i/545i.

Sålde nyligen min 330i med den underbara sexan under huven men ersättaren kommer tyvärr bli en diesel då skillnaden i förbrukning motiverar detta. Eller tyvärr och tyvärr, även om den inte slår bensinsexorna är det härliga motorer med och det bästa är: Jag mätte upp en förbrukning på 0.61L/milen blandad körning i en 525dM-2008, det är dels något mindre än vad Bmw anger och framför allt fruktansvärt imponerande i en sådan lyxvagn med tung gasfot för jag snålkörde inte ett dugg!

Så kör du mycket; 5-serie diesel för komfortens och förbrukningens skull!

//Bjersér
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Suck, jag glömde:

Är det dock bara "vanlig" bra komfort du söker duger en 3-serie mer än väl, vi är nog för bortskämda här på Autopower för de flesta skulle säga att 3-serie är en mycket bekväm bil. En 3-serie (Coupé?) skulle jag köpt om sport är viktigare än komfort, en E92 eftersom E46 trots allt är gammal och du har budget för en nyare.

Tanken var att om du kör mycket och håller komforten högt är 5-serie rolig den med, jag rekommenderar dig att provköra en åtminstone och se om du upplever den sportig nog för komforten kan man inte finna några fel på överhuvudtaget. :)

//Bjersér
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.