|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Men om jag nu kört utan olja och indikatorn visat att oljenivån är OK, så kan jag väl ändå lämna in den till verkstaden även fast jag fyllt på med olja så får de fixa problemet. Det lär ju försäkringen täcka? Helförsäkring alltså. | |
|
Visst kan du det, men om försäkringen tar det beror på vilken typ av försäkring du har. //Bjersér |
|
|
Bilen är en sen 07:a, första service gjordes på 2600 mil, nu har den rullat ca 5600 mil. För ca 100 mil sen så tändes ju den röda oljelampan och det stog SERVICE. Jag åkte in till BMW och bad de ta en titt på om det var dags för service/oljebyte men mekanikern där hävdade att det var ett elektroniskt fel – stängde av den röda lampan och allt var klart på 5 minuter. Och så händer detta för några dagar sen... Bilen börjar skaka vid 80 km/h, nu går den inte på längre, släpper ut svart och vit rök ur avgasröret. Och när jag kollade oljenivån med oljestickan (vilken, enligt BMW inte finns i min bil) så var oljenivån under minimum. Jag fick inget kvitto eller liknande för det där med avstängningen av varningslampan. Nu har jag fått tag på numret till verkstadens chef och ska åka dit imorgon för att konfrontera han med detta som hänt. Vad har jag rätt till här egentligen? Uppenbarligen är det deras fel, oproffsig personal som utesluter oljebyte helt, utan bara stänger av varningslampan och hoppas på att allt ska funka? Vilken respons kan jag tänkas få av verkstadschefen? Tacksam för svar och håller er uppdaterade! |
|
|
Hej Du menar att det enda han gjorde var att släcka din oljelampa utan att kontrollera att du hade olja i motorn. Detta låter helt otroligt och obegripligt och var har oljan tagit vägen om du inte har läckage som du borde märkt tydligt. Nån verkar gjort en dunderblunder på din bil typ vid något oljebyte men glömt fylla på ny olja sen. |
|
|
Alla motorer drar olja. fylla på med 1 liter per tusen mil är helt normalt. Så Jag tror inte du har något läckage eller fel. Förutom att det lnte fyllts på olja i tid. |
|
|
Varför ska han fylla på olja om indikatorn visar att oljenivån är ok ? Då är det inte så svårt att räkna ut att fax färddatorn visar fel helt åt skogen gällande olje nivån ? Man blir orolig helst vi som inte har oljesticka. Testade funktionen av oljenivån på min först kall motor o varm och fick fram 2 olika värden så på min verkar det stämma ? Sen undrar man varför det står att kontrollen av oljenivån kan ta upp till en minut min visar resultatet efter några sekunder ?. |
|
|
Nu har bilen skickats in till verkstaden! En BMW tekniker kom till garaget och fattade direkt att det inte var oljan det var fel på utan bränslet! Jag hade tankat en riktigt dålig diesel på Jet. Hade ca 20km kvar i tanken, åkte o tankade för 300 kr och "BOOM", så var problemet där. Han hade varit med om problemet många gånger, så den bärgas till verkstaden nu för att tömma tanken, byta filter osv... Hoppas på det bästa! |
|
| Hej. Hoppas det bara är bränslet det är fel på. I vilket fall så är det skandal om det inte varnar för för låg oljenivå det gjorde det inte i min bil heller va precis på toppen av oljestickan och det varnade inte att jag skulle fylla på. Ringde då till verkstaden för 4 gången och fråga när lampan skall tändas, får då prata med en mekaniker som säjer att jag skall gå på stickan om jag har den. Tdligen har dom ändrat sig om detta. | |
| Hur går det med bilen fax_z? | |
|
@audinisse, jag vet inte – den är på verkstaden men de har inte hunnit kolla på den än. Lämnades in förrigår. Någon som kan göra en kalkylerad gissning på när dom kan tänkas kika på den? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.