|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ska försöka fatta mig kort. Efter att jag tvättat bilen igår så började bilen skaka när jag tryckte ned gasen i 5ans och 6ans växel (80-100 km/h). Ikväll tog jag en ny tur och skakningarna minskade. Men plötsligt såg jag en herrans massa gnistor i backspegeln! Det var ingenting under bilen som nuddade marken för jag hörde ingenting sådant. Vet någon vad det kan vara? Bilen går bra annars, och inga konstiga ljud från motorn... Tacksam för svar! /R | |
| Motortvätt ? | |
|
Jag tvättade bara bilen utvändigt. Kan det ha kommit in vatten i motorn menar du? Nu går bilen inte att starta längre, släpper svart rök från avgasröret? |
|
| Fick du någon motorlampa och lysa när den började gå illa? | |
| Nepp, på panelen var allting i sin "ordning". Jag kollade oljan idag och det verkar som om den är slut! Fast färddatorn visar att oljenivån är "OK"... | |
| Hmm det låter oroväckande! Du får nog ta den till verkstad och kolla upp det där. | |
|
Tråkigt men oljan kan bara inte försvinna så där.Det borde du sett typ under bilen Sen om färddatorn visar ok och som du säger ingen olja blir man riktigt orolig om den funktionen inte funkar som det ska på våra bilar. Men har ni inte oljesticka på era dieslar. Hoppas det löser sig till det bästa för dig. |
|
|
Jag öppnade oljeluckan, helt snustorrt... Verkar som att oljan är helt slut! Ska man fylla på med en liter olja och se om det får liv i pärlan? Tråkigt när sånt här händer på en premiumbil, just när sommaren är runt hörnet..! |
|
| Har du Bara kollat i påfyllnadslocket? Kolla stickan! Lägg dig under bilen och kontrollera hur det ser ut, om all olja är borta borde det synas under! | |
| När fyllde/fylldes (du/det) på olja senast fax_z? | |
| Oljeluckan??? vad menar du? kolla oljestickan och fyll på upp till max strecket. syns det inget på oljestickan? inte ens på toppen. Isåfall är det ju katastrof om den inte har varnat för låg oljenivå i displyen. Hoppas det löser sig men detta verkar allvarligt. | |
|
Senaste, och första servicen vae gjord efter 2800 mil. Efter att bmw bytt en lampa så lyste oljeikonen röd men BMW danderyd hävdade att det var elektroniskt fel och de släckte lampan. Nu har bilen rullat 5600 mil. Som jag förstår det är det 3000 mils mellanrum för service/oljebyte? Vågar man fylla på 1l olja och se om det hjälper, eller är det för sent? |
|
|
Ta en bärgare till verkstad |
|
|
Fy fan......litar sjaelv inte pa att bilen saeger ifran naer det aer dags att fylla pa olja. Kollar alltid oljestickan en gang i manaden, och fastaen min varit nere pa minimum har bilen aldrig sagt ifran. Gaellande gnistor, roek etc, ville jag foerst be dig kolla partikelfiltret, foer naer mitt var fullt vid 11000mil med 230km/t pa autobahn boerjade skiten att gloeda och ge efter vilket gjorde att det sprutade ut gnistor fran avgasssystemet - och det i 200 knyck pa autobahn...inte kul. I ditt fall kan det vara BMW fel som slaeckte lampan pga vad vet jag, eller att turgon gett sig etc..... Lycka till i alla fall - lider verkligen med dig!!!! Men ta bilen till en verkstad, fa bilen undersoekt och se sen till att BMW tar kostnaden foer detta om det visar sig att de nu gjort fel!!! Om de sa far ta och ge dig en ny bil eller motor sa far de staella upp..... mvh marineutter |
|
|
fax_z: När du skriver "oljeluckan" syftar du på plastlocket som sitter ovanpå motorn som är till för att fylla på olja? Om ja, så är det inte konstigt att du inte ser någon olja där. Oljan rinner ju ner till oljetråget och stannar inte kvar i toppen. Kontrollera oljenivån med hjälp av stickan. |
|
|
Hallo Chris87, jag har ingen (vad jag vet) oljesticka på min 120d M-sport (2007:a). Kam det vara så att partikelfiltret är täppt? Men det borde hålla längre än 5600 mil, eller? Väldigt konstigt att detta händer utan någon som helst förvarning. |
|
| Ett partikelfilter bränns ju ur genom att vad jag förstått pytsa i bränsle i filtret med visst intervall. Nu vet jag inte hur drastiskt det är, men en lång eldkvast ur avgasröret verkar lite extremt... | |
|
Du ska ha oljesticka, på höger sida motor (när du står framför den - eller vänster sida körriktning) finns en halvrund utsparning i motorkåpan. Lite lägre ner finns oljestickan som är helt svart Länk . Kolla den, är det ingen olja i ska du inte fylla på och köra, för om det senare visar sig att motorn ha tagit skada blir det svårt att bevisa orsaken - och då tänker jag på hur din verkstad släckte givaren. Svårt att tro att allting är ok om du hade gnistor... det är skäl nog att inte fortsätta köra tills orsaken är funnen. Köpte du bilen ny, eller begagnad? Var/är den helt original? |
|
|
Kollat stickan, oljan var på absolut 0! Har fyllt på med 2l nu och bilen hostade, men gick igång. Kom fortfarande mörk rök ur avgasröret. Gissar att det sista sim fanns av oljan blev brännt. Om jag ska ta den till verkstaden på måndag, tycker ni att jag ska tömma den på oljan som jag lagt i idag innan jag lämnar in den? |
|
|
Tycker du gjorde fel som fyllde på med olja! Har du haft problem med oljenivå tidigare och bmw bara släckt lampan och nu har den gått torrt så hade jag bärgat bilen dit och ställt den utanför och blockerat dörrn tills det va fixat!! Men varför drar den olja? Kör du med box eller något? |
|
|
Det är väl inte nödvändigt? 2L olja är väl alldeles för lite i en 20d som det är? Bogsera den till verkstad och berätta att den gott helt tom på olja utan att varningslampan (Som DE pillat på!) tänds. Om de frågar varför du fyllde på olja så svara bara "Vadå? Det skall väl vara olja i en bilmotor? Nu hade jag bara två liter men jag gjorde så gott jag kunde". Alternativt, har du garage så du enkelt kommer åt att hälla ut knappt 2L påverkar det inget: Dina problem uppkom innan du fyllde på. Men kör absolut inte och töm ut detta, starta den inte ens igen. Har du kört den tom på olja har du troligen skadat den som det är tyvärr. :) Har du möjligheten hade jag dock inte kört bilen till samma verkstad, är de som korkade/oärliga att de pillar på en så viktig funktion som varningen för låg oljenivå utan att kontrollera att den verkligen fungerar 100% hade jag inte litat på att de erkänner sitt misstag. Bogsera/bärga bilen till en verkstad med gott renomé, be dem kontrollera bilen och varningen för låg oljenivå; Visar det sig att motorn är skadad och lampan ur funktion så kan du kräva den första verkstaden på ersättning då. Gör du tvärt om finns risken att de åtgärdar lampan och påstår att "Allt fungerar, ägaren måste missat den röda lampan". Jag hade inte litat på dem i alla fall. //Bjersér |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.