|
|
|
|---|---|
|
Länk Vad tycker ni om denna bil, då tänkte jag pris, bakgrund osv. Har allt jag behöver veta men när jag tog fram besiktningsprotokoll eller när jag bad om de från bilprovningen. fick bara 4 st, varav två är åretes men en 2 a som ombesiktats osv. ska det inte finnas fler protokoll sen 2002? | |
|
Första 3 åren besiktas den inte alls, sedan vartannat år. ------- //Lövet |
|
|
Så 2002, 2003, 2004 ingen besiktning 2008-08-28 2009-08-27 2011-01-26 så ser det ut så det känns ju fel? var är vartannat år och 2010? och vad är detta, eller vad kan det vara: Fordonet har följande fel: (Totalt antal fel: 1) 1. Felindikator motorelektronik, varnar för fel i systemet Bra att veta: Omborddiagnossystem, felkod(er) identifierad P2177 Bilspecifik kod P2179 Bilspecifik kod |
|
| Jamen köp den inte då om det känns fel? Hur svårt kan det vara???? | |
| Vågar man inget får man inget./ Gammalt djungelordspråk. | |
|
Lasse, vad är forum till för? Att fråga nåt man inte kan eller hur? jag vet inte hur det fungerar med besiktning på ny bil och hur det är efteråt, antog att det ska vara varje år men det var fel. Men att gå på mig o säga känns det fel så köp inte är lite löljligt. Jag vill veta hur det ligger till, inte få ert godkännande att köpa, jag kommer ta beslut efter jag kollat bilen inte pga några protokoll. Men tydligen är det fel att fråga nåt sånt här? Jag har vågat mig igenom 4 borätter och 5 bilar på känn så kom inte o säg våga till mig. Kan någon förklara hur det är med besiktning från 02 och tills idag? |
|
|
Har du kollat på Bilprovningens hemsida? Där lär det väl gå att hitta hur ofta en bil ska besiktigas, men från 2010 ska det defintivt finnas ett. Du kan kolla på carfax.se oxå. Det kostar en 50-lapp men kan vara bra info även om den inte är heltäckande. Ring och fråga säljaren. Har själv en likadan :-) Det är en underbar bil men som behöver ett ganska väl tilltaget konto för oväntade utgifter. Kan behöva väl att märka men när nåt händer så kostar det oftast mer på en 7:a än på en annan BMW. BMW verkar ha infört differntierad prissättning :-) Den drar dock rätt mycket soppa och det går sällan under 1,3 l milen i blandad körning. På långsträckor med lätt gasfot kan man komma under litern men det känner du säkert redan till. Felkoderna säger mig inget men det finns säkert info på nätet on du googlar. Om du har regnumret och en bra kontakt på BMW kan du säkert få fram om/när den varit hos dom för ev reparationer. Ring som sagt var säljaren och snacka, du lär märka på stilen om det är ok eller inte. Lycka till!!! Niklas Men å andra sidan är det bara en bil så du kan fixa rätt mycket själv trots allt. Fransosen |
|
|
tack för ett bra svar, jag får kolla upp allt. Hur mycket har ni gått och vilka större kostnader har tillkommit? Kylröret är bytt på denna då jag vet att den är dyr. Sen nya bromsar osv vad jag vet nu. bilen har gått 13800 mil, vad kan man tänka sig för kostnader åren som kommer 1-2 åren? |
|
|
Min bil har gått strax under 11000 mil och på den är generatorn bytt och ett nytt batteri. Se till att bilen du tittar på har ett svart AGM-batteri. Bättre men dyrare om du behöver byta. Ett AGM Är bättre anpassat till bilen som uppenbart drar mkt ström även stillastående. Jag har bara haft den i 3 månader så jag har inte någon större erfarenhet men å andra sidan är bilen tänkt att hålla många tusen mil till utan besvär. Målgruppen för biltypen är väl inte dom som meckar själv men å andra sidan förväntar dom sig en bil som funkar så sakerna är nog bra. Hade problem med radion i min. Det visade sig vara tunern som var paj. BMW skulle ha närmare 5000 + några timmars arbetskostnad för att byta. Jag köpte en begagnad på skroten och bytte själv på en halvtimme :-) Utöver såna saker är det väl inget särskilt som strular efter vad jag kan förstå men då elektroniken spökar kan det bli dyrt och svårt att hitta om man inte felsöker hos BMW. Det mesta i bilen avseende elektroniken är tydligen optiskt och de olika delarna är seriekopplade och ihopkodade så det är svårt att bara byta en del mot en annan utan att få vidare feökoder. Byter du en trasig del, behåll den och montera tillbaka den i bilen om du ska in till BMW för nåt större än service för dom ser att det är "fel" delar i bilen och kan vägra fortsätta jobbet då. Själv fattar jag inte hur dom tänker men det har väl med garantier och annat att göra. Det är även dyrt och omständigt att uppgradera navi och sånt men med en ny kartskiva klarar du dig långt. Man behöver inte alltid det senaste även om navin i de nya bilarna är grymt bra! Finfina bilar som man åker mer än kör till skillnad från de mindre syskonen. Hoppas nu inte du blir avskräckt av det jag skriver, åk iväg och kolla på bilen och provkör. Niklas Fransosen |
|
|
Avskräckt blir jag inte då jag är för dum för att förstå att en BMW kostar. Haft E38or och allt möjligt har dykt upp och kostnader för de har varierat från verkstad till verkstad med tusenlappar så på det viset kanske man kan behålla en BMW. Jag läste på nån engelsk sida rekomendation som jag inte visste själv, kändes som en AHA upplevelse. Stod köp en bil med få mil men inte alltför få mil då alla bilar har barnsjukdomar och delar som måste bytas efter viss antal mil. Hur som helst, ska kanske titta på den imorgon och får ta beslut efter det då. Tack för svaren |
|
|
Om du köper så säg till här. Om inte annat är du välkommen till Brostugan i maj då BMW-klubben har sin första utomhus träff i vanlig ordning. Kolla in på bmwcs.com för mer info. Niklas Fransosen |
|
|
Anledningen till att 2010 saknas är väl att den besiktigas lite sent senaste gången. Hösten 2008 och 2009 och sedan januari 2011. Dock så borde det finnas protokoll från 2005 och 2007. ___ //Ulf |
|
|
Jag tycker att bilen ser mycket vettig ut och blir sugen själv! Intrycket dras förstås ner av de fruktansvärt risiga bilderna i annonsen, men jag har en känsla av att man blir positivt överraskad när man får se bilen live! Få ägare, lågt miltal, rätt bra utrustning, mycket trevlig däcksutrustning (vem vill köra en ful bil halva året för att man snålat in på vinterfälgarna?). Känns säljaren seriös och bilen OK att köra är det bara att handla, dessutom har du ju blockets begförsäkring med, som täcker de allra värsta felen om något skulle dyka upp. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
| Man får bara protokoll för dom tre senaste åren när man beställer från bilprovningen så bilen har säkerligen varit besiktad fler gånger om du kollar upp den. | |
|
Gabber: du missförstår, det var inte surt sagt. Jag kanske borde satt en smiley bakom? :) Vad jag menade var att det är ändå DU som köper bilen som det ska kännas rätt för -- inte Nisse, Lasse och Doris som "tycker till" på AutoPower. Inget illa menat med det. |
|
| P.S. jag tycker den ser frän ut -- synnerligen väl passande fälgar! :) | |
|
Är det bara jag som reagerar på att det inte står ett ord om servicebok eller historik, kvitton osv i annonsen. Dessa papper tillsammans med fullstämplad servicebok som man verifierar med BMW själv känns som obligatorisk vid köp av en fin äldre bil som har en låg mätarställning med avseende på ålder. Utan komplett historik och möjlighet att själv verifiera mätarställningen skulle jag inte köpt bilen även om den verkar vara i nyskick oavsätt pris, men det är jag det. :-) BMW 4 Life |
|
|
Lite fler tankar från mig: Sedan med tanke på hur bilen verkar vårdas enligt annonsen så verkar det lite dåligt att ägaren inte kunde fixa handtaget till passagerardörren fram innan han tog bilderna. Det ser inte snyggt ut med ett knäckt/skadat hur det nu har gått till. Det behöver inte alls betyda något eftersom skinn som åldras blir lite rynkigare men om bilen verkligen rekondas var tredje månad tycker jag att mittkonsolens skinn där man kan vila armen/armbågen ser lite trött ut, dock svårt att avgöra helt på de dåliga bilderna. BMW 4 Life |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.