|
|
|
|---|---|
| hej jag är ny här och jag har läst mycket om det här problemen men jah hittar inte det jag söker Det är så här att men e34 är riktigt svårstartad när motorn är kall jag får nöta i 2-3 minuter ibland innan den startar någon som har tips på det? och så till ett annat problem och det är att bilen rycker ibland när jag kör ibland så rycker den bara även när jag varvar och ibland så lägger motorn av för att sedan starta igen någon sekund senare förut gjorde den aldrig och ibland så kan det kanske gå en vecka utan att den håller på och rycker. jag är trött på det här ich jag vet inte vad det kan vara jag är riktigt tacksam för svar och jag vet att jag skriver rörigt förlåt för det | |
|
Se till att bränslefiltret är nytt. Mät upp vilket tryck och flöde bränslepumpen ger. Kolla tändningen (rotor, fördelare, tändkablar och stift) och om den tar tjuvluft. Ta loss och undersök den grova slangen mellan luftmängdsmätaren och spjällhuset. Den kan vara sprucken utan att det syns men det påverkar motorns egenskaper påtagligt. Kontrollera givaren för motorns temperatur. Jag tror att den sitter i termostathuset och är blå med 2 stift. Kolla givaren så här: Dra loss kabeln från givaren och mät resistansen mellan de 2 stiften vid ca 0°C => ca 6 kOhm. Kör bilen tills nålen i tempmätaren precis är på väg att börja lämna det blå fältet, ca 50°C => 0,9 kOhm. Testa igen när nålen nått mittsträcket på tempmätaren, ca 80°C => 0,3 kOhm. Kolla din luftmängdsmätare. Peta undan gummiskyddet över kontakten på luftmängdsmätaren så att du kan komma åt kablarna. Lossa locket på luftrenaren och vik upp det så att du kan se in från luftfiltrets håll. Tändning på och mät spänningen mellan stift 2 och 4, bör vara 0,2-0,3 V. Peta sakta upp spjället och se att spänningen ökar jämnt upp till ca 5 V vid helt öppet spjäll. Känn även att spjället går lätt utan att kärva direkt från stängt läge. I luftkanalen in i luftmängdsmätaren finns även en liten "knopp" som är en temperaturgivare för luften. Mät spänningen mellan stift 1 och 4 och se att den ändras om du värmer "knoppen" med fingrarna. Tyvärr har jag inga exakta värden att ge dig för denna givare. För övrigt finns det fler givare samt problem med oxid och glappkontakter som kan ge problem. Gör en metodisk felsökning så har du chansen att hitta felet men det kan ta tid. Här hittar du elschema på din bil. Länk Lycka till. //Göran |
|
| tack så mycket för dom tipsen det var väldigt bra jag måste prova det för jag är trött när bilen håller på så där //jocke | |
|
Hittade motståndsvärden för tempgivaren i luftmängdsmätaren. Vid 20°C skall du ha ca 2,6 kOhm och vid 50°C ca 0,85 kOhm, hur du kan få luft med en temperatur på 50°C är en annan sak... //Göran |
|
| tack så mycket för dom värderna också jag ska prova och mäta allt så fort jag har fått tag i en mätare //jocke | |
|
Mät på spjällkontakten, spänningen mellan stift 1 och motorn. Bör vara 0V vid tomgång och ca 5V så snart du öppnar spjället från tomgångsläget. Det hörs normalt även ett klickljud då värdet ändras. //Göran |
|
| tack ännu en gång Göran och stiften fördelaren och rotorn ska det inte vara något fel på för dom är ganska så ny bytta //jocke | |
|
Har du kollat att alla vacuumslangar är hela och fria från sprickor. Luftläckage kan strula till det en del. Testa att starta bilen på startgas. Går den igång snabbt och går så finns ditt problem någonstans i styrningen av bränsletillförseln. Är den fortfarande trögstartad så har du tändningsproblem. //Göran |
|
| okej nej jag har inte kollat om vaccumslangarna är hela än. Men det hade jag tänkt att göra kanska så snart och tack för alla dina tips //jocke | |
| Om du inte har fått ordning på bilen ännu så kan det vara värt att kolla upp bränslepumpen. Se tips här Länk. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.