AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.786

Maximal acceleration?

Sida 1 av 2
ma
279
martin_gbg
330i Cabriolet M-Sport -08
Hej!
Jag är ingen racerförare precis, men jag undrar när man ska växla (vid vilket varvtal) för att uppnå maximal acceleration? Tänker främst på från 1an till 2:an. Hur långt bör man dra på 1:an? Jag har en 325 E36 om det spelar nån roll...

/martin
loqman
Din bil skulle inte jag köpa iallafall
Su
554
SunKi
325i -92
loqman: eh?
Tror knappast att det är särskillt farligt för motorn att varvas över 4000 varv/minut direkt...

Om du ska köpa en bil vars motor inte varvats mer än 4000 varv så kommer du att få ett svårt jobb att hitta en.
Skulle nog kunna tänka mig att påstå att det är rätt så omöjligt.
loqman
Absolut det skulle jag tro också men det var inte så jag menade.
Jag menade att du ska låta att varva för mycket.
Du kanske blir sugen att varva motorn för mycket.
En kompis köpte en 325 93 och den idioten (jag får säga så) bytte växel alltid vid över 5500 varv och efter 5 månader i hans ägo var det dags att renovera topplock och han blev tvungen att sälja bilen JÄTTE billigt. Så min rekomendation är att varva inte för mycket men bmw E36 och E30 har ju kraften efter 4000 varv under 4000 varv är det som att köra moped.
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
De är nästan omöjligt att hitta en 325:a som inte är hårt körd med

Mvh Marcus

loqman
En av de borde vara din Mackan eller??
Su
554
SunKi
325i -92
Klart den lär vara..

Finns ju varvstopp av en anledning :))

loqman: är du säker på att toppen hade något med hur han varvade sin motor att göra?

Dessutom sa ju knappast martin_gbg att han tänkte köra sin bil som en galning... bara att han undrade vid vilket varvtal man bör växla för att få bäst acceleration.
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
De e ju klart man kört hårt ibland...varför har man en sån bil annars,köp en 316,318 så lär den vara lite lugnare körd med

Mvh Marcus

ma
279
martin_gbg
Nej, jag kör väldigt sällan hårt med bilen. Är väldigt försiktig om motorn inte är varm. Bara intressant att veta när man nån gång kanske vill dra en liknande bil vid ett rödljus eller nått så man inte gör bort sig helt. En 325:a behöver ju inte köras som en racerbil, väldigt behaglig vid "limo-körning" också.

/martin
En motor tar ingen skada av höga varv så långe den är varm och inga negativa vridmoment uppstår. Dagens motorer och oljor tillåter med lätthet varvtal på över 6000 rpm utan att oljefilmen brister.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller med Bjoerk! Se bara till att du har en bra olja och motorn (och oljan!) är ordentligt varm innan du börjar varva den. Oljefilmen håller!

Det som kan ställa till det på moderna bilmotorer vid höga varvtal är ventilmekanismen. Ventilerna hänger inte med att stänga/öppna vid för höga vavtal. Men så länge du inte går in i det röda området på varvtalsräknaren är det ingen fara!

Mvh

Johan B: Det stämmer att ventilmekanismen är det första som går sönder vid höga varv. I regel sätts varvtalsskyddet beroende på ventilfjädrrnas förmåga att returnera ventilerna. För att nå varvtal som resulterar i förstörda ventiler krävs ett negativt vridmoment, till exempel en nedväxling till tvåan i hundratrettio knyck.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Det verkar ju finnas en del kunniga personer inom området på tråden, så varför inte ta och svara på martins fråga? Jag är själv lite nyfiken...
Generellt sett skall Martin_gbg utnyttja växlarna så att största möjliga area uppstår under effektkurvan. Teoretiskt sett gäller det att finna de gränsvärden till integralen vars lösning skall optimeras till största möjliga värde. Integralens funktion skall motsvara grafen för effektkurvan. Om martin_gbg blev klokare av mitt svar låter jag vara osagt... :-)
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
använd ettan kort!...vet inte vilket varvtal det blir men växla till tvåan raskt...akta synkringarna!

Jag tänker INTE köpa vingar för pengarna
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Håller me bjoerk...jag har aldrig varvat mer än 3000 före motorn blivit varm(15min)! + att jag lämnar in den på service varje 1000mil

Mvh Marcus

Ca
105
Castagna
BMW 320i -86
1:an 4000-5000 2:an 6000-7000

Ca
105
Castagna
BMW 320i -86
1:an 4000-5000 2:an 6000-7000

ma
279
martin_gbg
Tack bjoerck, jo jag förstod vad du menade! Har läst Matte D på gymnasiet (behandlar integraler). Jag var väl inte överdrivet bra på det å jag måste erkänna att Castagnas svar var lättare att tolka..
Var ligger varvspärren på min bil??

/martin
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Vid 6500 ligger varvspärren

Mvh Marcus

Varför drar ni inte ut helt på ettan?

Mvh
Patrik 325i -92
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.