AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.601

Ta bort kupéfilter

Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Hej. Har en e39 -02 som börjat lukta lite illa precis när man startat kupefläkten. Om max två månader ska den in på insp 1 och då byts så klart kupéfilter. Men kan man utan att riskera att få in massa skit köra utan kupéfilter fram tills service? Jag plocka ut ett av filtren och lukta på och det r samma typ av doft som kommer in i kupén, är lite för snål för att köpa nya filter nu när de ändå byts på servicen så att säga.

Mvh Martin
Varför inte byta kupefilter före service när du ändå har plockat bort filtret själv och säga till vid service att kupefilter behöver ej bytas ?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Tar du bort dem så får du in damm och skit i systemet. Varför inte byta dem nu? Då behöver du ju inte byta dem på servicen.

/H
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Byt på en gång. Det enda som sitter perfekt för att byta ;)
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Jo, kan jag väl göra i och för sig.... Vad tror ni om att köpa filter på meca? Enda bildelsaffären som finns på min ort... Åker ju i och för sig förbi BMW handlare nångång i månaden på en vardag...

Mvh Martin
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Meca och Mekonomen har bra grejor. På BMW kan du troligen även köpa ett kombinerat partikel/kolfilter som även renar skit i gasform. Bra om man kör mycket i stan, annars lite overkill.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Det lät som dyra filter eller hur mkt skiljer det från kolfilter?

Mvh Martin
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vet inte, har aldrig köpt kolfilter. 5-600/paret för vanliga partikelfilter.
280kr för 2 båda Länk

Blev lite nyfiken på när dina filter är bytta?
Mina är bytta för ca 1 års sen och jag har absolut ingen dålig eller illa luktande lukt ?
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Jag har haft bilen sen i juni i fjol och har inte bytt filtren sen jag köpte den. Enl serviceok är de bytta i slutet av 2009 men jag misstänker att de inte byttes då utan vid en insp 2 som gjordes i slutet av 2007. Jag är alltså inte säker på när de byttes...

Mvh Martin
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Det är inte mkt lukt egentligen... Lite grann bara men ändå så att det stör mig. Man känner det den första min ungefär efter att man startat bilen.

Mvh Martin
Finns det alternativ till kolfilter att köpa till E39? Jag tror inte det, och även Biltema har kolfilter, förmodligen lite billigare än på många andra ställen, runt 250:- om jag minns rätt.

FP
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Meca har utan kol Länk

Mvh Martin
OK.
Jag köpte från Biltema för ett par år sedan, med aktivt kol.
Obs att det inte behöver vara svart papper på dessa, det är innehållet som räknas..

FP
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Ok. Kostade det runt 250 per filter eller var det för båda?

Mvh Martin
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Schmiedmann tar 250:- paret för kolfilter.
Länk
Bra att veta att Schmiedmann, Biltema och Waarwest har kupéfilter (kol) för ca 250 kr paret.

Mekonomen tar väl 767 kr paret? Osäker om detta är vanliga kolfilter eller någon form av partikel filter? En brutal skillnad annars

Men dyrare partikelfilter kanske är värt pengarna?
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Hej. Tack för er feedback!

Har beställt filter via autoexperten nu. Blev av fabrikat MANN, " aktivt kolfilter ".

Blev så billigt det kan bli, känner en som jobbar på autoexperten som var skyldig mig ett par öl efter en krogrunda så vi kvittar filtren mot pilsnern så att säga :) får hoppas att det är ok filter.

Mvh Martin
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Nu har jag haft mina nya filter i några dagar, och all den lilla doft som kom vid start är puts väck :) Faktum är att det luktar ingenting i bilen, har inte känt några avgaser eller nåt utifran faktiskt. Men det vet jag inte om det beror på filtren eller "tur" att man inte kört bakom en Ford med sliten motor eller vid nån industri :)

Mvh Martin
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja Ford har ju tagit över tillverkningsrättigheterna för blåröken sedan tvåtaktare som Saab-96 och DKW slutat rulla på vägarna... ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.