|
|
|
|---|---|
|
Tjena. Har ett problem med att spolningen och torkarna hänger sig... Dvs när man ska spola så den spolar och torkarna börjar gå så hänger det sig, dvs den slutar inte spolar och torkar förens man startat om tändningen.. Vet inte riktigt hur jag ska förklara, hoppas nån fattar iallafall... Tänkte höra om nån har varit med om samma fel eller vet vad som är fel? Går spolningen över nått relä som kan hänga sig eller liknande? MVH | |
|
Torkarna är styrs av relän men jag är inte säker på att spolarpumpen är relästyrd. Det finns en elektronikenhet som styr torkarna på intervall, låg hastighet och vid spolning. I ditt fall låter det som om spolningen hänger sig och torkarna går och går och väntar på att spolningen skall sluta... Tänkbara fel är kontakten till torkare/spolare på rattstången och elektronikenheten till torkare/spolare (samt ev något inbyggt relä). Lyssna om det klickar i boxen när du spolar. Att du kan återställa funktionen genom att starta om bilen talar för att elektroniken fått fnatt. Jag skulle i vilket fall börjat med att kolla om kontakten på rattstången år ok. Jag kör inte E36 och kan därför inte tala om var elektroniken sitter i bilen. //Göran |
|
|
Tack för svar, ska kika lite på tipsen du gav mig :) Som det står i rubriken så handlar det om en e34 och inte en e36, har bara inte orkat ändre infon i profilen om det var där du såg att det stod e36 :) |
|
|
Ledsen att jag missade vilken bil det gällde. Hann bara skicka iväg inlägget så såg jag att det gällde E34 - inte E36. Jag har bra information om hur det fungerar i E34:or. Spolarpumpen är inte relästyrd för den vanliga spolningen, endast för intensivregöringen. Styrningen sitter i elcentralen till vänster under baksätet. För bilar MED Check Control samt alltid 525 och uppåt finns 2 enheter, en elektronikenhet (General Module) och en relämodul (Relay Module). För bilar UTAN Check Control (standard i 518, 520 och dieslar) finns 1 enhet med både elektronik och relän. Samma slutsats och förslag på felsökning som tidigare. Som hjälp hittar du elscheman här Länk. Klicka på "Schrauberecke", "Tips und Tricks" och sedan "Schaltpläne". Scheman för torkare/spolare finns under "6160_0 Scheibenwischwaschanlage ZKE" (=2 enheter) och "6160_1 Wischwaschmodul" (=1 enhet). //Göran |
|
|
Ja, jag kollade profilen istället för rubriken. //Göran |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.