|
|
|
|---|---|
|
Hej, har en 540 -99 som jag kört i 4 år. Den har under de senaste åren krånglat en hel del med mig, den har laddat ur sig oförklarligt + diverse slitage som kostat en hel del, nu har den dock gått felfritt igen i 6-7 månader (Förutom att en sensor som skall känna av fjärdingen är slut vid höger framhjul, vad kan det kosta??). Bilen är ju grymt skön på vägen, men tankarna har självfallet gått mot att byta bil, eftersom den nu rullat 237 000. Någon som har erfarenhet och tips? SKall jag förvänta mig att bilen borde rulla vidare problemfritt många år ellerligger den snart på dösbädden? Lär ju såklart inte vara lika lätt att sälja den om jag väljer att köra typ 2 år till och då har den kanske rullat 280 000... Övriga problem som inte påverkar körningen men som skulle behöva fixas: Kablaget till bagageluckan varkar vara slut, vindrutetorkaren och värmen fungerar ej.. (hörde om en kostnad på typ 5000 SEK...:( ) Den inbyggda stereon har under lång tid krpnglat, ljudet försvinner, anläggningen är igång och spelar vidare, men det är som att det skulel vara glappkontakt till högtalarna.. Någon ide någon? Alla tips är Mycket välkomna! | |
| är ingen expert på dehär men... kolla så ingen lampa är tänd kontinuerligt även då bilen står stilla. kolla bagageutrymmet o handsfacket, t.ex. sen hur är generatorn egentligen? gammalt batteri? laddar den? | |
| det är upp till dig själv, kan säga att man får inte så mycket för en 540 kombi automat idag | |
|
Det där värdet på automat eller manuell är ju köparen som avgör. Själv skulle jag aldrig komma på tanken att köpa en manuell, och om jag blev tvungen ändå, så skulle jag värdera den lägre än en automat. Men det är ju jag det. Det finns säkert andra som tycker det är sportigt och skoj att växla själv och hellre vill ha en manuell. Så det jag menar är att värdet varierar beroende på vad man hittar för köpare. Jag vet ju att manuella är ovanligare och därför kanske man i allmänhet kan få något mer för en sån, om man nu hittar en köpare som absolut vill ha en sån, men att säga att en automat är i det närmaste värdelös, det är att ta i. Vi är många som föredrar automat. Och vad beträffar kombi, så är det lika där, en sedan skulle jag inte ta emot om jag fick den gratis, oavsett det var manuelll eller automat, så illa är det för mig i alla fall. |
|
|
Peter seriöst, vem har sagt att automat är värdelöst? det är marknaden som avgör priserna, inte vi... det finns många fler automat än manuell vilket gör att priset tvingas ner automatiskt av konkurrens, sluta vara ignorant och inse faktum. priserna på blocket förändras inte oavsett vad du tycker och tänker min vän... visst står sig en fin automat högre pris än en dåligtskött manuell (eller bör göra), men i allmänt står sig automatarna billigare i pris. |
|
| Som sagt kolla handsfacket så lampan släcks, på min hängde luckan ner en 1mm för mycket IBLAND så lampan inte släcktes. upptcktes en kväll då man såg en svag ljusspringa längs med kanten.. | |
|
Gamla lyxbilar kostar, och tyvärr är det sällan allting går sönder samtidigt utan det brukar bli ett löpande underhåll. Men så är livet med begagnade bilar och jag tycker faktiskt inte det du beskriver låter så farligt, klart en gammal välutrustad bil har lite småfel! 23700mil är heller ingenting för en Bmw, korrekt skött rullar den nog likadant men självklart kommer slitdelar behöva byte under tiden. Har du resurser du är beredd att lägga på en bil kan du förstås köpa en ny(are) och sannolikt mer problemfri bil. Men då kommer värdeminskningen troligtvis kosta mer än underhållet på din 540i om den nu inte blir ett problembarn i framtiden. Att "fixa" din 540i tror jag inte blir så svårt: -Felsök vad/om den drar tjuvström, sök så hittar du guider för detta. Alternativt kontrollera om batteriet är ok och om bilen laddar vad den skall, om inget annat brukar tex. Mekonomen-verkstäder ha utrustning för detta; De hjälpte mig kontrollera laddning/batteri en gång. -Bakluckan är ett standardfel på 5-serie Touring, på farsans gamla E34 löste vi det genom att löda ihop de avgnagda kablarna själva till i princip ingen kostnad alls utöver 15min. 5000:- betyder nog att de vill byta hela kabelstammen, onödigt om det går att lösa själv på E39 med? -Stereon: Ta loss huvudenheten och ryck i lite kablar och se om du hittar felet, det bör sitta här eftersom du beskriver att ljudet försvinner helt och att inte bara ett par högtalare tappar ljudet etc: Hur sannolikt är det att alla högtalare glappar på en gång? Nej jag tror detta sitter i kablarna till huvudenheten eller i själva enheten i sig. Kablarna kan du nog lösa själv, och är det enheten kostar en begagnad sådan från en skrot inte så mycket. -Givaren får du nog fråga en verkstad om, alternativt byta själv? Bör inte vara så dyrt, jag har absolut ingen aning vad det kan kosta men diverse andra givare vet jag brukar ligga runt tusenlappen så en gissning är att detsamma gäller denna. Lite småfix, säg en eller två helger på garageuppfarten i vårvärmen, så tror jag du kan få en fin Bmw igen: När du ändå håller på så ta tillfället att spraya de kontakter du kommer åt med elspray typ 2-26 eller liknande så kan du förebygga framtida elektronikspöken! (Beskrivning för detta brukar stå på baksidan av burken) :) //Bjersér |
|
|
Bjerér, tack för ditt svar! Glömde nämna ett ytterligare fel: Klimatanläggningen spökar nu och då, ibland när man har haft snabbavfrostningsläget för vindrutan på och sedan stänger av så fortsätter den att köra fulleffekt, (även om man stannar bilen mellan och startar om)(man brukar behöva ha den avstängd en längre stund innan det slutar) Anda gånger (inte såå ofta) så är det raka mtosatsen, den är helt död, digitala displayed visar att man har t.om. full effekt på men det är nolleffekt från systemet.. What to do? Mvh. Daniel |
|
| Biltema har en bra elkretsprovare 15-291 för 99.90 för att leta strömtjuvar. | |
|
Någon som har erfarnehet av likandne bil som rullat 250 000+? (denna har nu rullat 237 000) Bör motorn ha mycket livslängd kvar? Vilka är de potentiellt stora /dyra slitagen jag kan få räkna med kommande åren? Bilen är bara körd av mig (landsväg, schyst körning sedan 135 000, och innan det en äldre svensk herrman som jag tvivlar har buskört mycket med den. Mvh. Daniel |
|
|
DanielM4: Hmmm Jag kan svamla på lite. ;-) Behöver nödvändigtvis inte skilja så mycket vad som behöver bytas om man jämför en bil som gått runt 15000 jämfört med en som gått 25000. Förutom skicket beror det ju också väldigt mycket på vad man redan bytt ut för inte allt för länge sedan? Saker som kan behöva bytas (som jag kommer att tänka på) så småningom: - Dämpare (i första hand fram men efter 25000 mil borde bak börja ta slut också). Du märker väl hur svampig, gungig bilen känns just nu. Nya dämpare brukar förbättra körupplevlsen dramatiskt. - Generator (lite av en svag punkt på 540) - Ventilkåpspackning (också en rätt vanlig punkt på 540) - Den berömda oljepumpsbulten kanske bör kontrolleras? - Automatlådan kanske åtminstone kan vara lämplig att byta olja på om du inte gjort det. Medel livslängden är jag lite osäker på. En byteslåda kan man väl i och för sig hitta på skroten för i bästa fall runt 10 000? I övrigt, kör så långt den håller. ;-) - Kylare beroende på skick - Vattenpump beroende på skick samt när man sist bytte den? - AC service skadar nog inte heller? (billigt om inget behöver bytas ut) - Bilprovningen har de senaste ca 2 åren blivit väldigt aktiva att klanka ner på bromsrör, kostar en del att byta om man inte gör det själv. - Vanosen kan ju väsnas lite på m62 motorn men jag har nästan aldrig läst om ett haveri - Kontrollera noga så att du inte har några olje samt kylvätske läckage. - Sist men inte minst alla stag, krängningshämmare, bussningar osv, osv under bilen men dessa brukar i och för sig kontinuerligt behöva underhållas redan efter ca 5000-8000 mil på E39. Tyvärr en relativt dyr punkt. Bilen brukar kännas halvtaskig eller skramlig på vägen om inte underredet är i ordning. - Tändstift beroende på när de byttes sist. Finns säkert massvis med mer punkter som andra riktiga mekare kan komplettera med. :-) De flesta av punkterna går dock att åtgärda till rimliga priser, speciellt om man fixar det själv via tips härigenom. Kostar att hålla en äldre bil i skick men ofta blir det ju ändå billigare än att köpa ny eller något bra begagnat, varje fall strikt ekonomiskt (men beroende på körsträcka när man har en V8a). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.