AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.250

Ny bil, max 300.000:-

Är väldigt nöjd med min BMW men efter två år känner jag att det är dags att uppgradera. Jag är inte ute efter något specifikt, men minst 3-serie storleksmässigt (dvs ingen Golf, 1-serie eller A3), och gärna något som ger möjligheter till nya upplevelser.

Min BMW är min första bil, och trots att jag visste att man aldrig skulle få igen pengarna, så förstod jag att upplevelsen den skulle ge skulle kompensera detta med råge, och det har den gjort.

Jag letar nu efter en bil som kan ge mig fler upplevelser, känner att det räcker med att ligga och pressa på motorvägen. Speciellt då motorcykelkort är på g och fartbehovet kommer att tillfredsställas på bana och i skog i sommar. Så blir det en ny bil likt den jag har idag så blir det mer bränslesnålt än sportigt.

Efter ett par riktigt tunga vintrar så blev jag sugen på att köpa en 4wd, tittat och provkört senaste Jeep Wrangler Unlimited, och den är helt klart ett alternativ, även om det krävs lite eftermarknadsdelar för att det ska bli riktigt roligt. Här ser jag även möjligheter då jag har blivit sugen på att börja cykla downhill igen efter tio års uppehåll.

Men det måste finnas mer? Vad tycker panelen? Jag har tänkt att börja provköra nu under mars och göra affär i slutet av månaden.

Bilen ska jag ha i två år, sen slå till på den nya 3-serien.

Bilen får inte vara äldre än en 09´

Nuvarande alternativ:
Jeep Wrangler Unlimited - 2009 - 220.000 + 60.000 i uppgraderingar
Jeep Wrangler Unlimited Facelift - 2011 - 270.000 + 30.000 i uppgraderingar
Land Rover Freelander - 2009 - 300.000
Mercedes-Benz C 300 - 2009 - 300.000
Audi A4 3,0 TDI - 2009 - 300.000
BMW 325-330 - 2009 - 300.000
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Av de du föreslår så skulle jag ta en A4 3.0 TDI. En av de skönaste motorer jag träffat på. Dock så är ju bilen i mångt och mycket likvärdig med E90 och kommer kännas likadan.

-------
//Lövet
Detta är ju bilar jag redan har funderat på, men finns det inget i den prisklassen som skulle kunna vara intressant? Bra bruksbilar helt enkelt.

Köp i slutet av April ska det stå. Hur går det med editfunktionen?
tror du blir besviken på jeep då inredningen är riktigt bilig,ful och allmänt dålig men provsitt själv så får du se, vet dock inte hur det är med faceliften.. jag hade satsat på en 335i eller 335d
ni
64
nisso
525i E60
kanske en 530dA E60?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Audi A4 170hk TDi quattro! Klockren i alla avseenden.
bmw_jerry: Personligen så kan jag överväga detta då det är en helt annan typ av bil än tex en BMW eller Audi, där helt andra faktorer avgör. Detta är dock kraftigt förbättrat iom faceliften, jämnför själv:

Gamla:
Länk

Länk

Facelift:
Länk

Länk

Länk

Jeep-fantasterna gnäller över att den har blivit för "stadsbo", då det blivit färre ordentliga reglage och knappar på ratten, men alla verkar vara överens om att materialvalet är mycket bättre.

Tyvärr ligger 335 09´ eller nyare 50-100k för högt i pris för mig.

Nisso:
Vi har "gamla" 5-serien på jobbet och jag är inte riktigt överens med den gällande dess utseende, speciellt inte nu när F10 är ute på gatorna.

Marin:
Mycket fin bil, och även en kompromiss mellan en Jeep och en sportig liten sedan. Ska läsa lite tester och även försöka hitta en quattro att provköra.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om du verkligen vill ha en Wrangler så go for it! Men att försöka övertyga oss att det är en bra bil - där kommer du få det tungt ;)

Audi A4 2.0TDiQ är en bra bil på alla sätt men lika charmig som knäckebröd. Min far har en och jag blir lika oberörd varje gång. Bra på allt. Kul på inget.

-------
//Lövet
Haha kanske är så att jag själv behöver bli övertygad ;) Men samtidigt så känns det som om det inte finns något riktigt spännande ute på marknaden just nu. Som sagt, detta är en bil som jag ska ha i väntan på den nya 3-serien, och med handen på hjärtat, så är det just då som bilägandet kommer kännas riktigt spännande igen.

Jag är mest förvånad, men även lite besviken, över att det verkar finnas så få alternativ.
ni
64
nisso
525i E60
Det finns ju hur mycket som helst att välja på för 300tkr.
Du får kanske tänka efter viken typ av ny upplevelse du vill ha: 4WD, Cab, prestanda, SUV.
Kanske en MB CLK cab? Testa cabupplevelsen ett par år, håller värdet hyfsat också tills du skall byta. CLK 200 för ekonomi, eller med sexa för max komfort.
VW Tiguan? Förvisso en caféjeep men duglig på det mesta av de saker du listar. Troligen ett ganska bra andrahandsvärde också.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag hade valt Audi 3.0tdi Quattro. Jag hade samma fundering vad gäller familjebil. Snabb, rymlig och 4wd

Valet blev S4an men jag kommer köpa den nya 3-serie touringen när det blir aktuellt.

Tycker Audin känns fräschare.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Var och provkörde en 3.0TDI Quattro i helgen. Gillade motorn och interiören men utsidan föll mig inte alls i smaken. Antar att det krävs ett sportpaket för att göra den rättvisa. Verkar vara svårt att hitta en sedan med.

Ska ner till Taipei på måndag och passade på att hyra en C300 Avantgarde under veckan, blir säkert en hel del extra utflykter :)
vet att du inte vill ha en 1-serie men tänk på det i alla fall.. en 130 eller 135 borde gå att få för de pengarna och borde vara det perfekta
Personligen tycker jag att Subaru gör ganska hyggliga bilar.
Dessutom ett OK andrahandsvärde.

/Bellamy
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Tror inte du står ut med en Jeep Wrangler, någon liten tysk SUV är troligen tillräckligt kompetent i terrängen så det räcker och blir över för dig men samtidigt precis som personbilarna till vardags; Audi Q5, Bmw X1/X3 eller Mercedes GLK hade jag tittat på om jag vore dig!

//Bjersér
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
Äh... Ska du ha nya upplevelser ska du givetvis bevisa att du är en sann Petrol Head och köpa en Alfa. En flong ny Guilietta QV eller en demokörd 159 Ti på knappt några mil är visserligen en svår nöt.

Tror snart 745an får respass mot en 159 Q4 :-)

/Thomas

Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Faceliftade VW Passat? Sitter kanske inte och skrattar bakom ratten men det är en riktigt bra bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.