|
|
|
|---|---|
|
Hej, Var nu i veckan ute och provade en 520d -11 med Hakkapeliitta 7 (dubb). Däckdimensionen var 225/55-17" (LI 97) med 3 bar fram och 3,3 bar. +1 bar mot vad det står i instruktionsboken. Bilen var riktigt otrevlig att köra, och slingrade sig fram. Om man låg i 70 km/h och svängde lungt fram och tillbaka så kände man tydligt hur däcken svajade. Jag hade inte viljat sitta i den bilen vid en undanmanöver. Undrar om ngn upplevt det samma? På min e39a sitter det 15" Continental friktionsdäck med profil 205/65. Dessa beter sig inte på långa vägar på det här viset. /Håkan | |
|
Jösses hela 3,3 bar på 17" Det va inte dåligt! Svajande har jag upplevt men då pga att det varit tvärtom, för LÅGT tryck i däcken. Med så högt tryck kan jag tänka mig att bilen snarare skulle släppa fästet mot marken lättare och antispinlampan blinkar hela tiden. "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Faktum är att jag testade att sänka trycket med 0,5 bar. Hade då 2,5 bar fram, och 2,8 bar bak. Då blev bilen än värre att köra. Enligt BMW så skall det vara 2,0 bar fram och 2,3 bar bak. /H |
|
|
Jag håller med föregående inlägg, med nya dubbdäck på bilen känns bilen farlig, men det går över efter ca 50 mil. |
|
| Har du testat att följa BMW:s rekommendation om 2,0 bar fram och 2,3 bar bak? | |
|
Ja, däcken är nya. De har kanske rullat 20-30 mil. Bilen rullade de första 100 milen med Nokian friktionsdäck. Med dessa betedde den sig normalt. LLoyden: Nej, dat har jag inte. Vet inte om jag skulle våga det med tanke på hur det blev när jag sänkte trycket med 0,5 bar. /H |
|
|
Har åkt i en kollegas 525d f10 med exakt samma fenomen och med Nokian v-däck. Kändes tydligt hur ostabil bilen var redan vid 110km/h och det var inte att tänka på att åka snabbare än så. T5 -05 |
|
| Hade en F10 hyrbil med de ostarna på och den var inte speciellt kul vid mer inspirerande körning. Men är det inte så att många traditionella vinterdäck har rätt tveksamma köregenskaper. Bra på snö och is i måttlig fart men inget alternativ till så kallade autobahnvinterdäck om man pratar köregenskaper? | |
|
Jag skulle "tro" att föregående skribent är "lite på spåret" om man säger...Hakka 7:an kan säkert upplevas något sladdriga på barmark, men iofs inte så att det ska kännas sååå mycket kanske, men jag vet ju inte. Centraleuropeiska friktionsdäck (läs Continental, finns mycket skit på marknaden annars i friktionsdäcksväg) är nog att rekommendera för den som kör mestadels på bra och i huvudsak torra vägar under en "normal" vinter OM man vill ha bra feeling på barmark med sina vinterdäck.. Greppet vid "vinterbusväder"(läs is o snö) är väl ingen direkt höjdare med sådana däck, men det kanske någon kan ta iaf ? Jag kör o andra sidan alltid med dubbdäck på vintern och har inte märkt av några direkta nackdelar(Gislaved NF5 för närvarande, på båda mina BMW's). Mvh Janne. |
|
|
Har Hakka 7 på min, med 3 bars tryck vid leverans. Har nu sänkt till 2,5 bar bak & 2,3 fram. Detta gjorde susen.Bilen upplevs betydligt stadigare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.