AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.168

Bluetooth fråga inkommande samtal

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har precis införskaffat mig en E61 med inbyggd BT och lyckades utan några konstigheter att "paira" min telefon (BlackBerry 9000) mot bilen. Jag kan i I-drive se min adressbok och jag kan ringa upp från bilen. När jag körde idag så ringde min mobil men inget i bilen reagerade. Hade förväntat mig att det typ på skärmen skulle visa info om inkommande samtal och t o m från vem. Testade aldrig att trycka på telefonknappen på ratten utan svarade som vanligt i mobilen. Kanske ett tryck på rattknappen hade aktiverat handsfree?

Hur funkar inkomande samtal för er andra som har BT i bilen?

Trodde också att man skulle kunna se SMS på skärmen men hittar inget sådant när jag snurrade runt i telefonmenyerna.

___
//Ulf
Hi
118
Hincapie
Volvo V90 CC T5 - 19
Inga problem med min E90 parad med min iPhone. När det ringer i mobilen så får jag ring-ljudet i bilens högtalare samt det kommer upp i I-driven vem det är som ringer eller nummer om personen saknas i telefonboken. Jag svarar genom att trycka på väljaren till I-driven. Har aldrig testat att svara med telefonknappen i ratten.
Fungerade likadant med min förra mobil, Sony Ericsson.
När det gäller SMS så får jag inte upp dem i I-driven.
Nu har inga inställningar i moblen som gör att den inte ska gå över i "handfree-läge"?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det är säkert någon inställning någonstans i telefonen. Har inte kört något BT med den tidigare. Ska också testa med fruns iPhone4 hur den beter sig.

___
//Ulf
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Inkommande samtal ringer i högtalarna och info visas på displayen. Om du vill så kan du få samtalet att koppla upp automatsiskt också.

Det kan bero på att telefonen inte är helt kompatibel med bilen. För mig fungerar inte telefonboken med min Nokia medans det går utmärkt med familjens alla andra telefoner (av vilka ett par andra också är Nokia.)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Nu har jag haft chans att testa lite mer och det fungerar även med inkommande samtal så som ni beskriver. Kommer dock med en fråga till...

Kan man när det ringer enkelt styra om man vill ta det HF eller i telefonen eller är man låst till att ta alla samtal i bilen via HF?

___
//Ulf
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Enda sättet jag har kommit på att slippa ta samtalet via högtalarna är att stänga av blåtanden, aningen via telefonen eller i-driven.

Enligt instruktionsboken ska det gå att koppla från via knappen vid telfonfästet i armstödet, men det har inte fungerat med någon telfon ja ghar testat.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det var ju lite trist för det hade ju varit smidigt att på något sätt kunna välja när samtalet kommer om man vill prata i telefonen eller via HF. Nu blir det väl ändå snart olagligt att prata i telefonen så då spelar det ju mindre roll...

Fyller på med en fråga till. Om man är mitt i ett samtal i bilen och t ex kommer fram till sitt jobb. Kan man då lämna bilen och få samtalet att "leva" vidare i telefonen eller måste man avsluta och ringa upp igen? Motsatt kan ju också inträffa, dvs man pratar i telefonen och sätter sig i bilen och kör iväg. Är samtalet då kvar i bilen eller kopplar det automatiskt över till HF alternativt går det att manuellt koppla över det till HF?

___
//Ulf
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
På Iphone kan du iaf välja ljudkälla när ett samtal är aktivt, dvs om du vill prata direkt i telefonen så trycker du bara på det. När du stänger av bilen eller går för långt bort, så kopplas samtalet automatiskt till Iphonen, likaså tvärtom.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

mistafrizz: det verkar funka på liknande sätt på min Blackberry. Ringde ett samtal och kollade mina val och där fanns ett "Activate BMW xxxxx" och en gissning är ju att när man pratar i HF så kan man då välja att gå över till telefonen. Jag tackar!

___
//Ulf
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Om du kommer till bilen och pratar i telefonen, kopplar den automatisk över i bilens bluetooth.

SMS kan du inte läsa på iDrive skärmen, det kan man endast om man har telefon PRO, men med lösning är inget vidare, då den kräver ett SIM-kort i bilen :)
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Med HTC's mobiler kan man välja att svara på telefonen genom att just svara på själva telefonen. Då används inte BT. Om man svarar genom sin BT-lösning så hanteras samtalet den vägen. Kan vara värt att testa på fler mobilmodeller..?
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Ytterligare ett skäl att skaffa iphone alltså. Är iphone kompatibla med min bils BT mht att den börjar bli till åren? Enligt BMW:s hemsida är inte många av dagens telefoner godkända för tidiga e60.
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Jag kan inte komma på ett enda skäl till att skaffa iPhone när det finns så många bättre alternativ ;) Men det är nog en diskussion som inte hör hemma här så jag släpper det :)
fdahl: Nu startade du ju själv diskussionen, varför?
Vad gäller BT, det finns en "generic" del i BT-standarden, att svara-lägga på, återuppringening osv som funkar med alla lurar i alla BT, bilar, headset, BT-högtalare osv.
Utöver detta så kan t.ex BMW, VW, Volvo MB osv och även olika telefontillverkare köra med en del utökade funktioner som då bara funkar med rätt utrustning/kombination.
Även överföring av telefonböcker, talstyrning av funktioner osv följer vissa standarder i BT men här börjar avvikelserna märkas mera. Tyvärr får man säga, för hela meningen med BT från början är just att det är en standard där alla kan kommunicera med alla, fast det hade väl varit för enkelt förståss..

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.