|
|
|
|---|---|
|
Ville bara försäkra mig om det är något särskilt man ska tänka på? Noterbart är att det är sänkfjädrar.. Hjulinställning och så är jag medveten om. Det jag är ute efter är konkret info angående själva bytet. | |
|
Fram: Skruva loss de 3 muttrar på fjäderbens tornet som håller dämparen. Lossa bulten nertill bakom bromsskivan. När du tagit av det, så spänn ihop fjädern med fjäder spännare. Finns billigt på biltema om du inte har eller kan låna. Skruva av muttern till tallriken ovanpå fjädern. Av med alltihop även. Tillbaks igen i motsatt ordning. Bak: Av med hjulet. Har du möjlighet att ha en domkraft under skivan är det att föredra. 18 nyckel för att lossa bulten som håller dämparen nertill. pressa med foten neråt och plocka ut fjädern. I med den nya fjädern. Här kommer du till fördelen med att domkraft står under skivan. Hissa upp till du kan få i bulten i dämparen igen. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Exakt ett sånt svar jag va ute efter! Grymt tack! |
|
| Gäller tillvägagångsättet en M3 e46 med? | |
| Kan inte svara dig 100% men tror till 99% det är samma. | |
|
Ico: Använd gärna domkraft till hjälp under skivan om du ska byta fram också. Väger en del när man ska lyfta upp allt ihop för att få på de 3 muttrarna ovanpå tornet. Håll även koll på din broms slang fram när du lossar allt. Bra att ha domkraft till hjälp även då så att skivan kan vila på den. |
|
|
Tack så mycket! Bytet gick bra. Men nu skiljer höjden från ena sidan till den andra på ca 10 mm. Har skiftat fjädrar från höger till vänster men fortfarande samma skillnad. Skapade en annan tråd angående det. Vad kan det vara??? Mätte aldrig innan jag bytte från original. Kommer inte på vad jag ska göra förutom att byta tillbaka till originalfjädrarna. |
|
|
Vad mäter du från. Skärm till mark eller skärm till fälg kant??? Lutar bilen eller? |
|
| Jag mäter skärm till fälgkant. Ska mäta skärm till mark med. Nej skulle inte vilja påstå att den lutar förutom att man ser mer utav däcket på ena sidan jämfört med den andra. Vill tillägga att jag inte gjort någon 4 hjulsinställning ännu då dom tyckte att jag skulle köra med bilen så att det skulle sätta sig lite. Samtidigt med bytet så byttes båda stabilisatorstagen fram. | |
|
VArför skulle du göra en 4hjulsinställning? Du har väl inte lossar på några bussnigar eller styrleder.. eller är jag trög? |
|
|
Har också slälv mätt från skärm till kant, men det är ju absolut inte 100% eftersom både skärm kan sitta lite snett osv. Satte jag själv alla på tex 5 cm när de monterades, så kändes hon inte riktigt 100:a när man körde, så jag har c:a 4 mm mer vänster fram och detta var efter mätning från skärm och bilen känns kalas både åt höger och vänster kurva. Det bästa är väl om man kan väga in den rätt om jag förstått det rätt i andra trådar. På din bil är det mycket eller ditt öga lurar dig lite när du tittar på den? Pröva att sänka eller höja så alla blir som du vill ha det. Chassit är aldrig 100% rakt. Kan ju vridit sig lite med åren. |
|
|
Jalapan: Jag har lossat på styrleder samt bytt stabilisatorstag på båda sidorna. Clintan66: ja det kan vara så att ögat luras. Vad jag förstår så har du ställbara vilket inte jag har. Bilen känns bra i styrningen. Inget glappande, klonkande eller vibrationer i framvagn. |
|
| Aha okej. Då är det nog inte så mycket du kan göra för tillfället. Kör lite och se hur det ser ut när det satt sig ordentligt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.