AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
11.076

Mercedes A-klass W168 (97-04) hur är den?

Jag har fått uppdrag att hitta en lämplig småbil för ca 20-25tkr till en väninna och kom i processen på MB A-klass av första generationen som är den enda i prisklassen som har ESP. Många av konkurrenterna har inte ens ABS som standard.

Så min fråga är, hur är A-klass att äga? Koppling ska enligt ViBilägare vara dyrt (20tkr) vilket låter märkligt med tanke på att ett kopplingskit kostar 3000kr hos Autoexperten och hälften på tyska ebay.

Hur är det med rost, kvaliten i övrigt?

Alternativ till A-klass som jag tänkt på är;

VW Golf/Bora IV
Seat Toledo II
Skoda Octavia
Skoda Fabia
VW Polo 6NF 2000-2001
Lätt fundering på Opel Astra G medan Micra, Swift och franskt går bort.

Säkert och hållbart är A och O.

Mvh Stephan
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Hade en kollega som ägde en sådan och han hade problem med bensintanken som läckte och tydligen ett ganska vanligt fel på dem bilerna.

BMW M-POWER
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag köpte en A160 -00 till tjejen förra året (20kSEK, 16' mil röd, AC). Upplevde den som väldigt modern jmf med andra bilar i den storleken, men inredningskvaliten håller inte övrig Mercedes klass. Innerutrymmena är maximerade med tanke på yttermåtten. Relativt seg motor 100hk, och A140 är än värre. Bakluckan och framskärmarna är gjorda av plast. Min hade rost i hjulhusen bak, mest av kosmetisk art. 0,75l/mil bl.körning. Billig skatt och försäkring.

Köpte en Fiesta 1,4 -03 till mor och far i höstas, för 30k. Tycker faktiskt att den är mer påkostad och "mera bil" än A-klass.
ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
var också inne på den men läste lite runt och pratat med folk som sa att avstå från den just pga bla problem som Marin påvisade...så jag tittar lite åt annat håll...skall ha den som andra bil, pendlar bil.
Fiat Punto---hörde dock lite dåligt om den så den kanske går bort.
Polo
Corsa
Skoda
Toyota yaris
Har inte bestämt mig än...letar fortfarande
varför vill du nte ha franskt?
Renault
Peugeot
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Har ägt en sådan W168 och det är på många sätt en kanonbil, det faktum att det går att plocka ur säten gör att det går att lasta rejält mycket i den. Jag jämförde med en V70, utrymmet är helt klart större än Volvon. Fäller du sätet på svensken blir det förstås större, men A-klass rymmer en himla massa last och med tanke på att V70 är 1.3 meter längre är packningsgraden grym i MB.

Andra saker som jag gillade är stabiliteten, jag har åtminstone inte kört en småbil som kan matcha denna. Jag upplevde min bil stabilare än många stora bilar, Nissan Primera är en bil jag tyckte var mindre trygg. W168 ligger tungt på vägen som en tysk skall, sedan blir "Vält-klass" aldrig en kurvkramare men en liten bil med hjulen i hörnen kan aldrig bli en katastrof här: Modellen duger.

Den tredje fördelen är säkerheten, jag antar att du läst på om hur modellen är byggd med dubbla golv och lutad motor? Kort och gott bra säkerhet. Stabil, säker och praktisk. Så långt är låter det som klassens bästa bil!

Men det finns nackdelar, A-klass är beprövat byggd och håller. Men småfelen är många som på så många andra Mercedes de senaste åren. Om kopplingen ger upp är den som du nämnde svindyr att byta, men även generator och startmotor är svindyra att byta. Varför? Jo för att man måste lyfta ur hela motorn!

Andra typfel är att elen spelar spratt, bilen rostar väldigt lätt, stötdämparna bak blir dåliga, och att luftmängdsmätaren ger upp. Se upp med det sistnämnda, Lmm på en W168 har en separat styrbox utöver ordinarie motorelektronik och det är denna som brukar ge upp: En ny kostar 15.000:-, jo du läste rätt bara delen!

Låter man bli märkesverkstaden blir det billigare, eftersom det är så dyrt att lyfta ur motorn gör man bäst i att åtgärda allt på en gång istället för att riskera ännu ett motorlyft efter ett tag. Jag gjorde så på min och bytte startmotor, generator och drivrem samt spännrullar och det landade på 10.000:-, kopplingen var helt ok och den lät jag vara.

Lmm är en dyr historia, men eftersom denna höll så usel kvalité har de flesta redan havererat och gått sönder. Man har tagit fram en utbytesdel som håller som den skall, denna bör sitta på de flesta bilar idag men kontrollera detta noga så din väninna inte riskerar ett byte!

Hittar ni en W168 där Lmm, startmotor, generator och koppling är ok är det en av de absolut bästa småbilarna jag vet. Men eftersom jag råkade ut för startmotorhaveri, generatorhaveri och fick byta fem givare samt hade en massa rost var jag inte nöjd med kvalitén på min bil (Facelift, års.2003), men själva bilen gillade jag! :)

//Bjersér
Tack för alla svar, mycket matnyttigt. Att motorn måste ur förklarar kostnaderna. Påminner om första Renault 5 som också krävde motorlyft. Volvoverkstäderna var inte glada att behöva jobba med R5...

Vi/jag hittade en A-klass i Göteborg som en annan bekant till vänninan kikade på och som sedan köptes. En A140-9811, 1äg med strax över 9000mil, begärt pris 21tkr. Har inte hunnit se den själv ännu. Rost på utsidan av en bakdörr, original vindruta, bakfjädrar bytta. Original koppling. Rullat 500mil om året de senaste åren. Ja trasig a/c kompressor har den också.

Men klivet upp från en 94as Renault Clio är stort. Den hade ingenting gällande säkerhet och var skabbig, skrotade efter ha blivit påbackad vid ett övergångställe. Krockbalkarna tolde inte en V70 med dragkrok i 10km/h?

En fristående verkstad och köpa delar på ebay.de låter så ett bra sett för billigt bilägande. Jag kikade på en 01as Opel Astra Caravan, men den var lite stor. Annars klart prisvärd.

Franska bilar har jag dålig erfarenhet av några exempel;

Renault Megane-98, trasig A/C efter 1½år
Renault Clio-00, bakbromsar låsta, fick slå med hammare för dem skulle lossna.
Renault Kangoo-04, massor av fel, strulande automatlåda, girafflucka flög av, oljesticksröret lossnar.
Renault Master. sidodörr lossnar i fart (endast hört av bekant).

Övriga franska på liknande nivå. Varför besvära sig med sånt? Citroën C6 är en av få som är okej, eller mer än okej, älskar den:).

adde_tz; De småbilar du nämner har oftast inte ABS som standard och det är inte acceptabelt. Ford Scorpio hade abs som standard 1985 hur kan det 15år senare vara tillval är ofattbart, hjälpte till att sälja en arbetskamrats Polo 1,4 16V-00 för ett antal år sedan, självklart utan ABS. 75hk motor vilket var ovanligt starkt åtminstone med kontinentala ögon. I Tyskland var ABS standard från 1997års Polo. Jag tar mycket hellre en 50hk Polo med ABS än en 75hk utan.

Som sagt säkerhet är nummer 1, så jag är glad att det blev en A-klass även med brister i kvalitet. Frågan är om kvalitet är lägre på A-klass än för Polo, Yaris, Clio, Corsa? Att den är lägre än på E-klass får man räkna med. Att A-klass var dyr som ny är en sak idag är den billigare i inköp en Yaris som är svår att få under 25tkr, någon ESP får man inte heller.

Fiesta III hade kunnat vara möjlig, men svår att hitta i prisklassen, Fiesta II kom 1989 (fanns till 2002) och är antik så den gick bort direkt för att inte tala om KA (den bygger på Fiesta IIs bottenplatta) som måste vara småbilsklassens mest rostbenägna bil. Den fick annars tummen upp för utseendet...

Jag tycker för övrigt om första generationens Renault Twingo, men usel krocksäkerhet får kärleken att svalna.

Som sagt tack för alla tips, återkommer efter granskning av A140in.

Mvh Stephan
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Gratulerar!

Jag tror inte kvalitén är särskilt låg på W168, det är mer att modellen har väldigt höga berg men också några otäckt djupa dalar som gett den dess rykte. Det mesta i modellen är enkelt och beprövat byggt och har varken dyra delar eller dyra byten, på den punkten är både Toyota och VW värre. A-klass har heller ingen kamrem eller dylikt.

Utan det är startmotor (I alla fall på A190), generator och Lmm som är modellens svaga punkter, typiskt nog eftersom dessa är dyra att byta. Men tändspole-problemen på VW är inte gratis dem heller.

Inte ens väghållningen går att klaga på, ok det kommer aldrig bli någon kurvkramare av första generationen A-klass men det är absolut ingen otäck bil att köra ens när vägen svänger som du säkert kommer märka!

Men tanke på hur praktiskt den är och på vilken komfort/säkerhet den erbjuder tycker jag det är en underskattad bil på många plan. Det enda jag upplevde som ett riktigt lågvattenmärke var rosten.

Min bil rostade i en takt som jag tror Lancia Beta motvilligt måste blivit lite imponerad av, och den dök upp överallt och ofta utan något synligt skäl som tex. ett stenskott. Mitt på taket, under fönsterlisterna, i skärmkanterna bak, i nederkant av alla fyra dörrarna och i nederkant av A-stolparna (Frodades bra bakom skarven framskärm/Stolpe...) och så vidare, på en då 5år gammal MB! Och det som möjligt var ännu värre än detta var Mercedes attityd till det hela.

Men i övrigt-en kanonbil! :)

//Bjersér
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.