AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
637

skillnad på chip?

on
30
onemike
325 i coupé -95 individual
Funderar på att sätta in ett chip och undrar då vilken skillnad det är på superchipen som b l a Aros Auto i Västerås sätter in och det chipet som "Qvarnis" sätter in? Skillnaden i pris är ju att det är dubbelt så billigt hos Qvarnis fast de ger samma antal hästar, ca 15. Undrar också om någon har bra tips angående sportluftsfilter, vilken typ är bäst att köpa och kan man sätta in det själv. Tack för ev. svar. Micke
Jag vet inte vad skillnaden är. Jag vet bara att JWR (qvarnis) är bra :-)
Den del kan man ladda in dirket i styrenheten en del ska man bytt ut styrchipet och det gräver lödning
--------
Sen så är bränsle och tändningen lika bra programerad
sen så kan det vara längre garanti på en del chip
-------
sen så ska man inte chipa en bil få det är bara skit
man ska istället mappa en bil det är mycket bättre men kostar ganska mycket mer
------
mappningen är just för din bil
ett chip har dom gjort på en viss bil och bilar är som mänskliga individer ingen är lika så det är därför det är en del bilar som rasar men chip sen om man chipar en ny bil så har man inte nå garanti på motorn
-----

Dom 3 B:en-------------
-Bemmer,Brännvin,Brudar-
-----------------------
----M-Power-----------
-FtpServer-217.211.204.234
--------------------
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Alla chip är inte lika bra! Det finns exempel på chip som är så dåligt optimerade att de bränner kolvarna pga för mager bränsleblandning. Jag vet tyvärr inte fabrikatet på dessa.

Det är svårt att veta i förväg vilka som är bra eftersom alla motorer är unika. Ett chip kan fungera utmärkt på en motor men i princip förstöra en annan om marginalerna är för små.

Om du köper chip är det nog bra om du får någon form av motorgaranti.

Tänk på att chiptillverkarnas angivna effektökning oftast är rejäla glädjesiffror.

Bäst men dyrast är motortuning, där du optimerar tändningen för din unika motor. Då får du flest hästar och riskerar inte brända kolvar.

Här kan du läsa om chiptrimning
Länk

Här står det lite om motortuning:
Länk

Mvh
Men att en sugmotor skulle spika bara för att man chippar den, har ni varit med om det eller?????
Har aldrig hört att en sugmotor rasat pga chippet.

Hade ni skrivit turbobil så hade det väll varit en annan sak......

Mvh
Patrik 325i -92
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ett exempel på rasade chiptrimmade BMW:

Länk

Om man moterar på "icke originaldelar" som trimkammar, sportluftfilter mm. bör man nog göra en motortuning om man vill ha ut så mycket som möjligt eftersom man avviker rätt mycket från standardmotorns egenskaper. Ett original eller vanligt trimchip lär inte ge maximal effekt efter en sådan operation. Risken finns att de olika delarna faktiskt motarbetar varandra om de inte optimeras efter varandra och ger lägre effekt sk. baktrimning.

Mvh

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Sandgren, det beror inte på att motorn spikar som man bränner kolvarna. Det beror på att bränsleblandningen blir för mager. Då stiger förbränningstemperaturen dramatiskt och kolven smälter helt enkelt.

Sedan kan motorn gå sönder pga spikningar också. Då kan delar av kolven slås sönder pga okontrollerade detonationer. Ofta är det yttre kanten av kolven som tar stryk vid spikningar.

Här finns det bra bilder och förklaringar:
Länk

Mvh
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kan lata nagot enkelt men jag anser personligen att chip bara gynnar en part, namligen verkstaden som gor sig en snabb peng pa nagot som inte verkar.
Asken
fd Superchip+KNfilter
Där ser man............

Mvh
Patrik 325i -92
Visa användare
269
defiant
Z3 2,8 1997 roadster RÖD
<Niclas85> vad är mappning??
Men unichip (TS Motorsport)kör ju bilen på en rullande landsväg innan de optimerar chip för just din bil... plus att det lägger trimboxen över orginal boxen. Så jag skulle kunna rekomendera det chipet.

Undrar om nagon kanner till om JRS Motor i Ostersund utfor mappning vid chipmontering !?
Tror de installerar Uni-chip.......

Har nagon haft sin bil vid JRS, och vad isafall blev resultatet !?? //K

Min e36 325 varvar 7000rpm... är den chippad? polarens varvar 6500. samma årsmodell...

MaxPower
Jepp, den är nog chippad.

Mvh
Patrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.