|
|
|
|---|---|
| Har en e24 635 csi 1984 som jag håller på att göra iordning,blir förhoppningsvis en kanonbil.Har dock fått bekymmer med instrumenten,gäller alla mätare,inkl serviceindikator.De är ej helt döda utan hoppar till,men visar ej riktiga värden,har sökt på forumet ,men inte hittat något likadant fel.Någon som vet eller känner igen problemet.Ska sägas att tempmätare var ur funktion redan innan. | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Troligtvis jordfel i kombiinstrumentet, kan vara pga oxider vid kontaktstyckena alt mellan ledningsbanorna. Plocka ur instrument och rengör! Mvh Patrik |
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Kan även vara det fastlödda si-batteriet som är dött. Mvh Patrik |
|
tack för svaret ska prova det,hade en tanke om att det kunde vara batteriet .Men stämde ej riktigt in på tidigare beskrivningar på felet tyckte jag,jordfelet kan stämma då bilen stått en längre tid ute. |
|
|
Har en följdfråga,har demonterat och fått loss instrumentdelen,men det som jag trodde skulle vara lättast går jag bet på.Nämligen att lossa rattstången,är beskrivet som att lossa två grova skruvar,men vilka och hur.Tacksam för svar. Hälsn Per |
|
|
Såg beskrivning att bultar satt vid rattjustering.Har provat att lossa dessa men lyckades inte få dit nyckel för att hålla emot mutter,får prova igen. hälsn per |
|
|
Det är rätt bultar, försöker komma på hur jag fått dit nyckel... för funkar gör det i alla fall. Jag följer ditt jobb nyfiket för jag måste byta SI-kort på 635:an för mätarna börjar bete sig konstigt på den. Symptomen på den är att tempmätaren darrar och hoppar -inte den mätaren man vill ska bete sig fel direkt... sedan hängde sig varvräknarnålen rakt ned en gång. Däremot visar alla mätarna rätt värden, så du kan nog ha något mer fel eller annat fel än Si-batterierna på din pärla. Lycka till! vacker förare ska ha vacker bil:)Länk |
|
|
Tack för hälsningen,men låter inye så bra att det kan vara flera fel.Ska fortsätta sökandet i helgen. |
|
|
Jag har nog aldrig lossat de skruvarna till rattstången...har haft allt bortplockat och bytt temp och tankmätare,fast mitt problem var i slutänden de 2 jordskruvar som håller fast sista kortet på plats.Länk Mvh Jonas Brinell. |
|
|
Blev fel i länken,men gå in på "Akkus der Tachoplatine" långt ner i länkarna till vänster så ser man lite hur det sitter. Mvh Jonas B |
|
Man ska ju inte behöva ha mothåll vid lossning av rattstång! Mvh Patrik |
|
Hej igen Lyckades lossa rattstång,var ej så lätt.Satt muttrar ovansida,trångt.Skruvade isär instrumentet,mätte upp spänningen,var 0,9V,är det 0,83V batterier så ska vål spänningen vara 1,68V?Den ensamma bruna kabeln borde vara jordkabeln,eller? Hälsn Per |
|
| uscjh jag känner igen det här, verkar vara en "folksjukdom" i våra bilar...lämnade in min på bmw och fick ordning på mätarna så nu funkar allt som det ska men ibland hoppar dom fram och tillbaka...det är lite tråkigt... | |
|
Har kollat kretskortet mer i detalj nu,den är budgetlagad tidigare då kontaktslingor troligtvis blivit så ärgade att de gått hädan.Funderar på att köpa ett nytt si-kretskort,kostar dock 5400kr så skall först försöka laga det befintliga.Är det någon som har annat förslag på inköpsställe för kretskortet,har kollat på ebay.Tacksam för uppslag. Hälsn Per |
|
|
Hej! Om du lyckas byta batterier kanske vi kan göra ett byte? Du får avgasförlängaren av mig så löder du dit ett SI-batteri på min 635:a? Är det ok? vacker förare ska ha vacker bil:)Länk |
|
|
Sorry... det blev fel, blandade ihop dig med "pebe", det är nog dags att gå och sova nu. vacker förare ska ha vacker bil:)Länk |
|
|
Gjorde detta idag och själva demeonteringen och monteringen gick bra (förutom kablarna bakom som man inte såg så bra hur de satt och hur man skulle få loss dem) och behövde inte ha mothåll för att lossna på rattstången. Jag hade ett annat mätarhus i garaget och bytte SI-kretskortet från den till den som satt i bilen. Detta utan resultat. Måste nog demontera igen och bytte batterierna men är rätt kass på de där med el så får se hur det går. eller är om nån är sugen på att göra det åt mig :P /Farre |
|
| Har idag fått det nya si-kortet då mitt gamla visade sig vara ärgat och tidigare lagat prov med förbikopplingar.För mig funngerar nu alla instrument.JIPPI.Vad gäller batteribyte så gjorde Batterilagret det åt mig,inkl lödning mm,tyvärr hjälpte det ej,utan blev nytt för dyra pengar.Lycka till .per | |
| Har idag fått det nya si-kortet då mitt gamla visade sig vara ärgat och tidigare lagat prov med förbikopplingar.För mig funngerar nu alla instrument.JIPPI.Vad gäller batteribyte så gjorde Batterilagret det åt mig,inkl lödning mm,tyvärr hjälpte det ej,utan blev nytt för dyra pengar.Lycka till .per | |
|
Pelle-e.. Om du ska upp til mantorp 7-8 maj så har jag ett helt instrument till dig som du kan pröva.. Mvh andreas |
|
|
Nilsson2000: Sugen på sälja den? Vilken årsmodell passar den på? /Farre |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.