AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.503

Rensa kabelstam 540 e34?

Ro
20
Rosberg88
540-IA Sedan -95
Tjenare!

Tänkte kolla lite om hur pass mkt man kan rensa en bmw 540 e34 kabelstam om de finns nån här som har gjort det?

Mvh Fredrik
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Bara en kort fråga, varför? Något som inte fungerar?

Diesel-räsern
/Rickard
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Vadå rensa? Jag skulle inte börja pilla för mycket.
Jag råkade ha fel kabelhärva i bakdörrarna på min 540, då började parkeringsljuset lysa konstant och elhissarna gick ner när man slog på tändningen.. ingen el som jag skulle börja banta ner :P

Om du ska rensa för ev banbygge etc skulle jag rensa ur allt och dra nytt enkelt så man fattar vad som är vad, det är ju ändå bara belysning och lite kringutrustning som krävs för att bilen ska rulla. Motorpiskan skulle jag låta va intakt, tror den är rätt självständig.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Ska du spara vikt för en banbil eller liknande så går det nog att kapa bort mycket el på en bmw, det gäller bara att kapa rätt ;)

Jag skulle börja med att följa ledarna från onödiga förbrukare och in mot el-centralerna sedan kolla mot schema innan jag började kapa bort grejer.

//Magnus

Ro
20
Rosberg88
540-IA Sedan -95
tack för svaren, jo de e tänkt o bli till banbygge/busbygge så de enda ja igentligen vill ha kvar av härvan är de som behövs för att motorn ska gå o så.

Är de ingen som har gjort nå liknande?

får ja ingen bra koll på de så får allt följa med ändå.

Mvh Fredrik
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Problemet med E34 (och säkert fler) är att BMW buntat ihop alla kablar i varandra. Allt är i princip färdigdraget i en E34, sen beror det på utrustning vad som är inkopplat. Så inte nog med att du måste hålla reda på vad alla kablar är, du måste även slakta många härvor för att ta ur det som du inte vill ha.

Som jag skrev är tror jag motorns härva är ganska självständig, det är i princip lite kablar till tändning, instrument bränslepump mm. som går vidare.
Jag tror du gör bäst i att dra ny el för resten, det är nog minst jobb.
Din bil har troligen EWS II dessutom, startspärr med kodad nyckel med andra ord. Riv inte av något till den bara :)
Ro
20
Rosberg88
540-IA Sedan -95
okej.. så länge motornshärva är "lös" så behöver ja inte ta nått annat.. än så länge blir de inga lysen lr nå sånt.. går o koppla in sen om man så vill! inte så svårt o sätta några vipp brytare på de.

Och JA de sitter EWS II på den. så de ska följa med o gömmas undan på nått sett tror ja. så drygt med de tkr ja nu när de inte kmr fylla nån funktion igentligen.

Men om ja säger så här. Min bygg kaross här helt tom som den står just nu. Varenda kabel är bortdragen.

Bur bygget vart nyss klart. så de är strax dags o riva ur motorn från e34an.

O kom på nu, de sitter automatlåda på den just nu, men kmr slänga på en manuell låda på den när den slinker ner i nya karossen. Behöver man göra nått med elen från automaten??

Mvh Fredrik =)
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag har hjälpt en bekant med ett liknande projekt, stoppa ner en M3 maskin i en helt rensad Z3 coupe. Då hade vi bara motorns kabelhärva och fick komplettera med EWS grejer från en skrotad E36 av nått slag, nya nycklar från bmw och slutligen programmeringshjälp från en chip-firma.

Sedan byggde vi efter hand på med instrument och lite belysning. Hade vi haft allt från den rensade Z3:an tror jag vi hade sparat jobb mot att hålla på bygga ihop grejer i efterhand. Jag gjorde också en liknande rensning av ett E28 elsystem och det gick rätt smidigt när man hade allt löst på golvet.

Men jag kan tillägga att jag känner mig rätt så bekväm med att läsa scheman och pyssla med fordonsel efter några år som konstruktör inom området så den med annan bakgrund kan nog se det annorlunda.

//Magnus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.