AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.266

E39.a startar ej. Startmotor?

Sida 1 av 2
Fa
41
Falken_1
520i touring -03
Hej.
Har en -03 520i touring 16000mil på mätarn

Bilen vägrade starta i söndags, bytte då kolen på generatorn och laddade batteriet, nytt sen 2 veckor.

Igår gick bilen som vanligt igen och så även i morse. Men nu då jag ska iväg så startar bilen inte alls bara klickar i startmotorn och liksom knattrar inne i bilen.

I morse då jag körde bilen åkte jag 8mil med ett stopp och på grund av generatorns tidigare strul har jag en multimeter i cigg uttaget för att övervaka spänningen under färd. Den låg på ca 14,2 hela tiden trots sätesvärme å bakrute värme.
Har 12,7V i batteriet och har testat starhjälp av grannen men bilen provar inte ens att starta. bara klick.

Vad kan vara dåligt? Jordnig startmotor? startmotorn? eller vad tror ni? var sitter startmotorn på bilen kan man knacka på den utan att skruva bort en massa?

tacksam för snabba svar

///
Falken_1
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Låter som dålig kontakt. Kolla alla grövre kabelanslutningar. Även jordflätan mellan kaross och motorblock. Startmotorn sitter i princip under insuget på sexorna. Det går att komma åt anslutningarna underifrån om du plockar bort plastskölden.
Fa
41
Falken_1
520i touring -03
ok men var sitter alla grova anslutningar? Har kollat bagaget där batteriet sitter polerna verkar ok och kopplingen från minus till kaross har la lossat å polerat lite men ingen skillnad.
Sitter jordflätan på motorn under bilen eller i motor rummet?
Finns de fler än dessa?

Känns sjukt hopplöst då bilen beter sig på detta vis.

///
Falken_1
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kopplade du starkablarna till pluspolen i motorrummet vid insuget vid startförsök med hjälpström?
Vet inte exakt var flätan sitter tyvärr. Om du kopplade startkablarna till batteriet därbak så finns det en kopplings/förgreningspunkt på kabeln på väg fram till motorrummet som kan spöka.
Fa
41
Falken_1
520i touring -03
har varit under nu och har hittat en grov brun kabel mellan motor och kaross sen även en kabel under som har röd skyddssarg runt sig kan det vara kopplingspunkten för plus fram till motorrummet som du skriver om. ska ut nu å se om ja får lös kablarna å rengöra dom samt kanske fetta in dom lite eller är de dåligt att göra de?

Ja känner mig som en idiot men var sitter startmotorn ganska exakt? har kollat under men ja hittar den inte känns lite snopet.

///
Falken_1
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Här finns lite bilder. Eg. föregångaren M52-motorn, men det ser ungefär lika ut: Länk
Koppla loss batteriet innan du grejar med anslutningarna på startmotorn, även om du inte tar loss dessa. Det är lätt att råka brygga pluskabel och manöverplinten med ett verktyg och klanta till det och köra över sig själv om man har bilen uppallad ;)
Fa
41
Falken_1
520i touring -03
Bra tips om hur man undviker att köra över sig själv. Tänkte koppla loss batt ändå men hade inte en tanke på de du just beskrev.

Har kollat kabeln från motor till kaross och den va fin på motorn å lite ärgad i kaross men kan den lilla ärgningen vara sånt problem?

Han som fixade generatorn testkörde den i sin bänk och sa att den gav stadigt flöde över 70A är de för lite eller kan de va så att batteriet inte laddas trots allt?
Anslöt nämligen batteriladdaren nu å den började ladda med 5A och stod kvar där ett bra tag.

///
Falken_1
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
5A, då låter det som om batteriet var urladdat. Obelastat kan du mäta upp rätt spänning trots att batteriet är urladdat. Om problemet uppstod vid generatorbytet är det nog högst troligt att felet är där. Kolla kabelanslutningarna där. och kanske det är en separat jordledning där du har glömt?
Fa
41
Falken_1
520i touring -03
Dött batteri var de som startade det hela för ca 2,5 veckor sen. ja trodde då att batt var problemet å bytte de, sen i söndags så dog bilen igen å då konstaterade jag att generator troligen var problemet då den bara gav 12V då jag slog på helljus sätesvärme å värme på bakrutan, men gav 14V obelastad.
då bytte han som hjälpte mig kolen i generatorn. då började bilen ge 13,9-14,2V beroende på belastning.
Då antog ja att problemet var borta men så fel ja hade.

Har mätt tjuvströmmar men inte hittat några. Men hade för nån månad sen problem med fläkten stod stilla trots displayen sa att den gick. Då dunkade ja handen i instrumentbrädan å fläkten hoppade igång och har funkat sen dess.
BMW trodde inte igelkotten var problemet men ja vet inte vad ja ska tro alls kan den tömma en bil på en dag under körning?

///
Falken_1
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nej, är det drivsteget (igelkotten) till kupéfläkten kan den bara dra ur batteriet vid stillestånd.
Kolla alla anslutningar som varit isär vid generatorn. Kanske jordledning saknas så den bara jordar genom fästet eller nåt.
Det är lurigt att förlita sig på laddspänningen enbart om man inte vet strömstyrka/effekt.
Fa
41
Falken_1
520i touring -03
Men på generatorn var de bara en grov kabel som heter B+ och en stiftkontakt med låsning nått mer var de inte på den.

Men hur är de vid batteribytet måste man alltid programera om bilen då man byter batteri? Ja bytte från original batt på 80A till ett varta batt på 80A så de är ju som samma i de stora hela.

kan startmotorn tjuva stora mängder ström eller rent av generatorn själv?

///
Falken_1
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nej, det är endast nyare BMW med "IBS" som man skall programmera in batteribyte.
Är det endast en grov kabel (som ska palla 70A och uppåt) innebär det att den jordar genom fästet på något sätt. Kanske värt att göra rent dessa ytor samt dubbelkolla kabelanslutningarna på generatorn. Varta är förövrigt ett bland de bästa batterifabrikaten.
Fa
41
Falken_1
520i touring -03
Blir till å lossa den igen då å rengöra alla kontaktytor och hoppas på mirakel.

annars är de nog bara boka en plats på BMW å låta dom felsöka och låta pengarna rulla.

Men de gnager lite att ja inte ens kunde få igång den ens med starthjälp av en annan bil som varvade friskt.?? ja fattar inte borde inte bilen gått igång då trots dåligt batteri?

Startmotor, generator, batteri, kablar, tjuvströmmar eller alla nämda?

///
Falken_1
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
Falken, jag tycker du ska ta och testa med någons kompis batteri för att kunna utesluta de 100% utan att start hjälp koppla, fast man tycker de borde fungera tycker jag.. men inget svårt att testa ju.
Fa
41
Falken_1
520i touring -03
Nu har batteriet laddad stor del av gårdagen och hela natten, Så idag ska vi se om bilen går att starta å backa in i garaget så ja kan kolla alla kopplingar på startmotorn.

Om bilen nu startar idag så ska jag haka fast multimetern över batteriet å se spänning där vid lite olika belastning även över generatorn.

Men min mekaniker som kollade generatorn å sa att den var i bra skick å gav stadigt dryga 70A, min tanke var här att de kanske är 70A på mätaren men verkningsgraden i dessa A:n kanske inte är så mycket att hurra för. Kanske som att tågloket har 70 vagnar men dom är tomma.

ang tjuvström som ja mätt och ej funnit så kanske igelkotten inte alltid går å just när jag mäter kanske den inte felar å då inte drar ström. Ska kanske oxå kolla gångjärn till bagageluckan?

Ett alt till om dioderna i generatorn är slut kan mekanikern ändå mäta fram höga ampere men då den sitter i bilen kanske de inte blir mycke att ha? Han bytte bara kol i regulatorn inte hela regulatorn.

Hopplösheten hänger i luften.

///
Falken_1
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
70A är alltid 70A. Håller den 70A samtidigt som spänningen ligger över 14V har du minst 980W effekt. Konstigt om felet inte härrör till att generatorn varit bortkopplad. Du får kolla att den jordar riktigt. 14,2 volt kan du mäta även om jordpunkten bara pallar 0,5A (7,1W)
Fa
41
Falken_1
520i touring -03
Ok
Ja har nu kollat alla grova kablar ja har hittat i både motor, bagage och under bilen. jag ska kolla anslutningar på startmotorn och polera generatorns kontaktyta mot motorn.

Hur vet man om startmotorn är dålig? på min trotjänare volvo 945 så skreeeeeeeeeeeeek solenoiden nått så fruktansvärt och startmotorn fastnade i aktiverat läge ibland så då var de så uppenbart vad som var kasst, men nu????

Kanske ska ta å byta igelkotten bara för säkerhets skull.

En fundering till om de är som anders-72 skriver med kass jordning ex mellan motor å kaross kan bilen då så länge den är igång verka ok pga generatorn matar motorn med 70A men resten bara får 0,5A som ex? med tanke på att bilen aldrig stannat pga strömbrist utan bara har start problem.

///
Falken_1
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Startmotorn förbrukar runt 150A minst, så där är bra kontakt och grova kablar ett måste. En tanke jag hade är att prova att koppla till en hjälpbil via terminalerna i motorrummet och sedan tar du av minuspolen på ditt batteri och provar att starta. Alternativt byta till ett batteri från annan bil som nämdes tidigare. Alt.1 (med startkablar) kräver mycket god kontakt vid klammorna.
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Ta bort startmotorn och kolla elflätan mellan solenoid och startmotor. Den kan brinna av, har varit ute för det på andra bilar.

Fa
41
Falken_1
520i touring -03
Då har man talat med BMW i Skellefteå då. Felsökning på bil börjas då jag får den på plats.
Glädjande är ju ändå att BMW har ett max tak på felsökning på 3000kr sen söker dom tills felet är funnet trots att dom inte får betalt för det. Ganska bra service ändå. Hade det varit VAG som jag haft att göra med tidigare så hade 20 timmar felsökning förmodligen debiterats med 20 x 785kr.

Hoppas att dom hittar ett fel som verkar vettigt i förhållande till mina problem.

Bara ringa å ställa på gammel volvon så familjen kan hitta på nått i helgen för de blir problem att åka 4 i en Ford connect med 2 sittplatser

///
Falken_1
Fa
41
Falken_1
520i touring -03
Tacksam för alla tips och all hjälp. Men nu får dom som ska vara experter på denna bil ge de ett försök för ja får inte ihop vad som är fel kan ju vara typ vad som helst.

Vi får se vad dom hittar och ja hoppas innerligt att de blir slutet på mina problem.

///
Falken_1
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.