AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.736

Köpråd e39 diesel. Service etc.

Hallå!
Är ny här på forumet och är på jakt efter en lämplig e39 diesel.
Har kikat på en hyfsad 525d i ok skick, men blivit lite avskräckt av servicehistoriken. Alla papper är i sin ordning, men det är väldigt långt mellan servicarna (mellan 3500-4500mil) Det har använts bra oljor och servicarna är utförda på märkesverkstad, men vågar man verkligen köpa ett exemplar som har så många mil mellan oljebytena?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Bilar nyare än -01 har ett serviceintervall grundat på 2500lit förbrukat bränsle, så kallad "Long-lifeservice" och många bilar är servade med dessa långa intervall. 4500 mil låter dock lite väl högt. Motsvarar 0,55 lit/mil i förbrukning. Ev. riktig långkörning.
Vad som är viktigare är att kolla bilens service- och reparationshistorik hos BMW. Miltalet som står på instrumentet och som finns lagrat i bilen stämmer sällan med verkligheten på äldre BMW-dieslar.
Och köp ingen importbil av nån småhandlare i Örebro heller. De är redan utdömda.
Tack för snabbt svar!
Ok, det låter ju ganska rimligt, fast det känns spontant som lång tid mellan servicarna.
Bilen är en 525d -03. Intagen 06 och körd av samma ägare i 10000mil sedan dess.
Long-life i all ära, jag skulle aldrig låta en dieselbil gå längre än 1500mil mellan oljebytena, men jag kan ju ha fel :)
Har också hört mycket tråkigt om Örebro-firmorna, så dom håller jag mig nog ifrån...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
I vårt klimat bör man byta olja lite oftere tycker jag med. Mycket av förbränningsgaserna kondenseras på vintern och vattnet hamnar i oljan. Hur långt har den rullat totalt? Har den rullat i Tyskland borde den minst ha rullat 7-8000 mil på tre år. Annars drar jag öronen åt mig ;)
Bilen har gått 20000mil nu och hade gått 11000 när den blev intagen. Det verkar vara en rakt igenom ärlig bil, men med lite långa serviceintervaller...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ok, men de intervallen får man tyvärr räkna med om den är servad på märkesverkstad. Kanske den gått i lite skonsammare klimat. Vore det inte för pappersoljefiltret så håller en bra syntetolja 10´mil i en lastbil t.ex, men då med cyklonoljerenare.
Har nu tagit mod till mig och gjort upp affären på telefon. Ska strax åka och hämta bilen. Som vanligt är det ju alltid lite lotteri när man köper bilar som gått över 20K mil privat, men magkänslan är åtminstone rätt och det är väl det enda man kan gå på.
Tack för edra tips!
Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
vad ligger skatten på en e39 D, 7000-9000kr?
Då va man hemkommen med bilen. Första BMW:n och intrycken är redan bestående. Detaljkvalitéten är verkligen det man fastnar. Har gått från en Volvo V70 II 2,4D -08 till e39 525d -03 och helt enkelt fått en bättre bil känns det som.
Skatten ligger på 6800:-
Styrs lite av om man har man/aut och dragkrok eller ej också. Exempelvis låg en 530d jag undersökte på 7980kr/år, så det fick bli en 525 istället.
Nu återstår bara att se om jag gjort rätt som valt BMW :-)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Grattis till en bil med rätt viktfördelning och körglädje ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.