|
|
|
|---|---|
|
Vilka handlingar kräver de som jobbar på Zulassungsstelle när man ska fixa dem gula exportskyltarna? Är det endast regbevis del 1 och del 2 de vill titta på eller vill dem även titta på köpekontrakt? Någon som kan förklara hur det går till när man ska ansöka om dessa skyltar och hur lång tid det tar? Jag kanske ska importera en bil från en privatperson. | |
|
Bäst är väl att åka dit tillsammans med säljaren. Är hans bil registrerad så måste han ju också avregistrera den. Sen behöver du pass med dig. ___ //Ulf |
|
|
Jag ska åka ner för att köpa bilen till en familjemedlem. Säg att det står mitt namn på köpekontraktet kan jag skriva bilen på någon annan person i min familj? På transportstyrelsen hemsida står det: "Det är fordonets ägare, alltså den personen som ska vara registrerad ägare i Sverige, som ska ansöka om ursprungskontroll. Om ett ägarbyte görs innan fordonet registreras i vägtrafikregistret är den godkända ursprungskontrollen inte längre giltig. Då måste den nya ägaren göra en ny ansökan om ursprungskontroll, skicka in det nya kvittot och hänvisa till det tidigare ursprungskontrollärendet." Då är det väl bara att den som ska va ägare ansöker om ursprungskontrollen. Tror ni de reagerar på att det står något annat namn på köpekvittot? |
|
|
Ring Transportstyrelsen och fråga hur ni bör gå tillväga. Om man följer det dom skriver så skulle du i så fall först ansöka om ursrpungskontroll och skickar in alla dokument. Sedan skulle du sälja bilen till din släkting och denne skulle sen behöva ansöka om ursprungskontroll på nytt och då skicka in ert köpeavtal. Känns om en onödig process som både tar extra tid och kostar extra pengar. ___ //Ulf |
|
|
Man bör nog kunna skriva någon typ av överlåtelse fullmakt. Men ska ringa dem och höra vad de säger. |
|
| Man kan tolka deras text lite olika. | |
| Någon som vet om Zulassungsstelle tittar på köpekontraktet? | |
|
Onödig fråga! Om du har köpt en bil för x antal kr så förutsätter jag att du har fått ett köpekontrakt!? Isf är det väl bara o langa fram det... |
|
| Rolex: Det är inte det de handlar om. Jag hade tänkt ordna en grej som tyvärr inte funkar. Programmer har förklarat allt genom PM. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.