|
|
|
|---|---|
|
Hej Har ett klurigt fel på min Bmw 530 från 2001 som jag skulle vilja ha lite hjälp med. Det är en automatare som troligtvis är chipad. Förra veckan började motorlampan att lysa då jag låg och körde i lugnt kötempo, kollade av felkoder och det visade: "bränsleblandning gräns överskriden" Bank 1 och 2 "misständningar 1,2,3,4,6" "Okänt fel" Eftersom bilen vid tillfället inte hade gått ojämt så nollade jag och körde diagnos medan bilen vart igång och det var bränsleblandningen som kom upp igen. Symptom: Bilen kan ibland vid snabbt gaspådrag ur rondell tveka, den går då ner i varvtal och "rycker" till. Kan gå aningen ojämnt på tomgång innan man rört gasen. Dessa symptom har bilen haft sedan jag köpte den, kontrollerade felkoder men gav endast bränsleblandningen vilket jag trodde kunde bero på chip. Kört 1000mil utan att lampan tänds men nu det blivit varmare började den lysa Saker kontrollerade: Avgasvärderna är bra, gick igenom besiktningen idag Tändstift ser bra ut Har sprayat startgas runt insug Jag har kontrollerat luftbälgen och denna verkar hel, skall dock montera bort den för att vara helt säker. Har en teori om lufttemperatursensorn. Att den visar fel temperatur och därför ger bilen fel bränsleblandning. Givaren visade idag då jag körde diagnos 52 grader. Det var ca 10-15 grader varmt ute så tycker detta låter aningen högt? Skulle uppskatta lite hjälp med ytterligare felsökning. Mvh Robert | |
|
kolla värdet på lufttemperatursensorn med kall motor. på m54b25 (måste väl vara samma på m54b30?) sitter den i insuget nära torpedväggen, och där är det varmare än ute, särskilt om man står stilla med motorn igång. Själv trodde jag den drog tjuvluft från varmt motorrum tills jag såg var den satt monterad. Går det inte att bli av med det där chippet på nåt sätt? |
|
|
Tror det blir svårt att bli av med det. Men bilen fungerade i höstas och även då var det varmare. Rycket vid rondellkörning händer bara 1/20 gånger så de kan jag leva med. Men motorlampan vill jag gärna slippa. Har en annan teori med igensatt vevhusventilation. |
|
|
Du kan ju kontrollera justeringsenheten 11617544805 för kort o lång insugningsväg, det spjället brukar ge sig och det är inte bra för delar kan komma in i cylindrarna. /P |
|
|
kspehe: Det finns väl inga spjäll som kan gå sönder på en bensinare? Tror att du tänker på dieseln... /H |
|
| Då får du allt lära dig hur en sådan motor fungerar, du kan ju alltid gå in och söka på resevdels nummret som står i tidigare inlägg. | |
|
OK, då har jag lärt mig ngt nytt. Visst vet jag att det finns insugsspjäll på bensinaren, men inte att detta gick sönder som på dieseln. /H |
|
|
Felkod bränsleblandning överskriden på båda banker indikerar tjuvluft tycker jag, dvs den går magert (=misständningarna) men kompenserar via lambda men det är för mycket fel så den sätter felkod. Det går inte att leta luftläcka med startgas konstaterade jag när jag försökte. Vart ingen skillnad om jag sprayade rakt in i insuget såvida jag inte sprajade riktigt rejält och så mycket får du aldrig in i en läcka genom att spraya lite överallt. Att det är båda banker tyder ju på att lambdagivare är ok och att läckan ligger nånstans mellan luftmassemätare och gasspjäll. Om inte luftmassemätaren visar fel förstås! Prova att nolla felkoderna, rycka ur LMM och kör ett tag och se om misständning/bränsleblandningskoderna kommer tillbaka. Teoretiskt så ska ju bilen gå bra med en luftläcka mellan LMM och gasspjäll om man kopplar bort LMM (det kvittar ju då vart luften tas så att säga). Bara det inte läcker efter gasspjäll eller om någon ventil ej stänger riktigt. Det är ganska enkelt att montera isär insugsdelarna så att du kan inspektera båda bälgarna, skarven, klämmorna och särskilt avstickaren till tomgångsventilen. Om du ändå gör det är det också enkelt att ta bort DISA-ventilen och gaspjäll+tomgångsventil för inspektion/rengöring. När du ändå har monterat bort dessa delar kan du ju passa på att trä på isolering runt oljestickan från tråg och upp samt även vevhusvent om du inte redan gjort det. :) |
|
| Med reservation för om "chip" eller omprogrammering av DME ställer till det genom att manipulera signaler, insprutningstider etc. | |
|
Tog ner lite på insugssidan idag då jag fick en ny intressant felkod på tomgångmotor. Hittade en spricka i underkant på isugsbälgen som sitter precis efter LMM så fick bli lite tejp då Bmw hade stängt. Passade även på att kolla vevhus och lite annat då jag hade det nere och allt annat såg bra ut. Så det verkade vara den klassikern, bara att jag kollade på fel ställe. Hoppas jag slipper motorlampan nu iallafall. Tackar för all hjälp med ideer. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.