|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har många här funderat på att byta bort de sexcylindriga bilarna nu när man har fått fram så kvicka fyrcylindriga och bränslesnåla motorer? har inte kört någon utav de nya typ 120 eller x1 med fyra i men hur är dessa bilar över hundra? jag upplever att min 523 går som typ en volvo v70 d5 0-100 men efter hundra har jag ingen direkt aning om.. Många bilar verkar ju acca rätt bra 0-100, vi har en folka caddy på jobbet med dieselmotor i, går jättebra 0-100... tror det är på typ 9-10 sek men efter 100 händer inte särskillt mycket... Eller borde man byta till en större sexa helt enkelt?:) | |
|
There's no replacement for displacement. Även Ferraris flaggskepp står sig slätt i jämförelse med en Corvette Z06 i acceleration 100-200 just med anledning av Z06ans stora motorvolym. Däremot har jag funderat på att byta av en annan anledning - jag kör mest stadskörning och vill ha en snålare bil. Men det blir nog inget av med det när det kommer till kritan... _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Byta bort min sexa? Inte alls! Det blir bara mer intressant att behålla den med tanke på att motortypen är en kommande bristvara. Jag gillar sexorna för den utsökta gångkulturen och har inget behov av att vara vare sig snabbast eller snålast. Men för all del sälj fort och billigt så marknaden flödar över av intressanta objekt. En välvårdad vagn med V12 till ett humant pris skulle inte vara fel. :-) mvh/ Anders |
|
|
Usch aldrig i livet, fyra cylindrar i kombination med effektivitet är en styggelse som enklast beskrivs med "rusk och skak". Just raka sexor är en underbar konfiguration och efter att ha blivit bortskämd med en sådan upplevs även de mest sofistikerade 4cyl. som klena och oborstade motorer. 23d är en trevlig motor men inte en sexa, X1 skulle haft ett sådant dieselalternativ! Nu försvinner dessutom den klassiska bensinsexan tyvärr... //Bjersér |
|
|
Det skulle vara isf mot V8, V10 eller V12 //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Bytet är isf till 8 lr 12 :-) "en gentleman reser aldrig med mindre än tolv cylindrar framför sig.." Mvh Jocke W |
|
|
esadh, Vad pratar du om? 100-200km/h Ferrari 458: 7,1 s Corvette Z06: 9,1 s Länk Länk 430 Scuderia går jämnare med Z06 och det är ganska väntat med mer liknande effekt och vikt. Cylindervolym gör ingen större skillnad i sig. __________ Mvh Grelle |
|
| Nej, men min 5-cylindriga ligger brunt till efter skatteåterbäringen! ;-) | |
|
Min 330 byter jag nog aldrig in! Stannar på gården oavsett pris på bensin. I värsta fall får den bli en blomlåda ;-) Min 4-cylindriga bruksbil (ej BMW) får respass vilken dag som helst till förmån för V8:an i 745:an. Kan inte ha 3 bilar egentligen. När man vant sig vid 6 cylindrar eller mer är det svårt att ha färre men visst går det. Däremot är det långt kvar till jag köper en 4 cylinder diesel! Niklas Fransosen |
|
|
AKN: Du tog orden (mycket bra skrivet) ur munnen på mig. kunde inte sägas bättre. ska även byta min hrrmm saab 9-5 till en E60 525d LCI. Mvh Jonas B. |
|
| Funderar på att byta min 530 till en 550 LCI... | |
|
"There's no replacement for displacement." Den slogan kommer från det stora landet i väst där man är sämst i världen på att få ut hög litereffekt. Och ändå har man i decennier varit den härskande biltillverkarnationen :) |
|
|
Jag startade en tråd att byta bort min 530 mot ett diesellok , men vet inte riktigt hur jag ska göra, det handlar om totalekonomi i detta fall att få en nyare bil till samma pengar, helst skulle jag använda min 530 som hobbybil och ha en annan pendlarbil. Men har inte garage till det heller, jag måste inte byta men funderar ju alltid på det man vill ju optimera. |
|
| Jag gick just ifrån en sexcylindrig bensinare utav annat märke till en sexcylindrig diesel bmw. Jag är rent fantastiskt nöjd med detta. Sex is the way to go! Minst. | |
|
Bra val där =9 Dock är bmws raka sexor något magiskt |
|
|
Jag funderar på att byta från fyra till en sexa, medan tid är! /Erik |
|
| Jag gick från diesel-fyra med ett annat tyskt märke till BMW diesel-åtta och är i himmelriket varje gång man rullar ut från uppfarten! :) | |
|
fyrcylindrigt är trevligt också så länge man åker bayerskt. eller så vet jag bara inte bättre. men jag gillar ljudet i min m43:a faktiskt. även om en sexa inte vore fel. men isåfall helst en e30 eller e34. jag tycker de sjunger finare. men det kanske är avgassystemets förtjänst? BMW - Allt annat orsakar illamående. |
|
|
Byta? Beror lite på vilket förhållningssätt man har till sitt bilinnehav. En beggad 330 är säkert billigare att ha än en nyare 1 serie med minimalistisk motor som ärligt talat är rätt trist. Men det är vad jag tycker. Jag funderar på att byta ner mig 2 cylindrar och skaffa en 330/335. När jag blir gammal och trött ska jag skaffa en trött liten förnuftig bil baserat på rationella beslutskriterier, men är inte riktigt där ännu :-) |
|
|
Aldrig i livet, vill ha fler... I mina unga dagar ägde jag 316i E30 och 318i E30 men det var pga jag var ung och det betydde dyrare driftkostnader. Sen så var det även så att min far bestämde vad jag skulle ha för bilar då. Och då köpte jag hans argument om att det skulle vara en BMW men av de bensinsnålare varianterna. Några år senare när jag blev äldre och mognare då lyssnade jag inte så mycket på min far angående driftkostnaderna så det blev 6:or hela tiden. |
|
|
Blir i sådana fall byte av våran 318i touring, vilket skit!! Nä det får nog bli en sexa där också igen!Härligare gång,helt klart driftsäkrare och troligtvis billigare i längden!!! Klabbarparn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.