|
|
|
|---|---|
|
Är det möjligtvis någon som har några åsikter som denna firma? Länk Har mailat lite med dem och undrat lite om eventuell betalning och garantier osv. Ingen europa-garanti är möjlig, och endast cash är det som gäller. Är detta vanligt? Jag hade gärna dragit visa-kortet i stället, bättre kurs och säkrare. | |
| Cash är vanligt vid betaling i Tyskland av bil. Du kan föra över pengar innan, men då krävs det att man litar på försäljaren och att bilen är i toppskick. | |
|
Att betala med kort är nog ganska ovanligt. Var precis nere och hämtade en bil på en mindre aukt BMW-handlare och hade betalat bilen i förväg men skulle köpa en mindre sak och la fram mitt Master Card men det kunde dom inte ta. Dom accepterade bara Amex samt något BMW-betalkort. Bästa kursen får man helt klart vid banköverföring men det innebär ju en risk om man inte har sett bilen. Åker du ner och tittar på bilen och sedan gör en överföring så är det ju en annan sak men det tar ju någon eller några dagar innan pengarna har registrerats hos firmans bank. Finns kanske andra lösningar där du förbereder din bankkontakt i Sverige och denne kan sen direkt när du ringer föra över pengar till dig på en tysk bank, lämpligen firmans bank. Exakt hur detta funkar får du kolla med din bank. SEB som jag har hade inte någon lämplig lösning men jag har hört andra som löst det på liknande sätt. ___ //Ulf |
|
|
Är själv i importtankar och frågade på banken igår vad som är smidigast vid betalning. Cash var svårt då man bara kan ta ut reskassa på swedbank. Den lösningen jag tyckte var smidigast var att man åker med säljaren till deras bank och där drar sitt visa kort, så får de pengar direkt. |
|
|
Ekdahl, växla in cash på Forex eller Exchange. Tror man ska beställa större belopp 1 eller 2 dagar innan. Annars är det väl bara "Expressöverföring" (som vissa banker har) som Programmer nämner, samt förskottbetalning från Sverige som fungerar (vilket känns osäkert om det är någon mindre handlare). Programmer, riktigt snygg bil du har hämtat hem :) |
|
|
Jag får försöka få till en expressöverföring eller ett besök hos handlarens bank i så fall. Som sagt mycket bättre kurs. Är det någon som har åsikter om firman då? Eller verkar den ok? |
|
|
Har nu blivit expert på detta känns det som. Slutade med att resan som skulle gå på fredag har jag själv fått flytta. Forex behöver 48h för att få fram pengar samt att man måste bevisa vart pengarna kommer ifrån. Swedbank kunde max skrapa ihop 2000€ som reskassa. Betala med VISA funkar om butiken är "Online" samt att det blir ett köp och inte ett konto uttag. Själv har jag valt forex och Cash... |
|
|
ekdahl: Vad menar du med att butiken måste vara "online"? Om man åker till försäljarens bank så borde väl en visaöverföring att gå att få igenom? |
|
|
Daniel.B: Har kollat upp detta och så länge överföringen går som ett Köp så funkar det, blir det ett uttag så sätter banken stop då jag bara kan ta ut 15000kr/vecka på mitt VISA från Swedbank. Ringde och kollade om de kunde ta bort denna spärr men icke. Kommer åka ner till Tyskland på torsdag och har bestämt mig för att göra en "Internationell betalning Urgent" som Swedbank kallar det. Banken säger att pengarna ska vara frame samma dag om man ringer innan 13.00. Får hoppas detta funkar, för åka med kontanter är kanske inte det smartaste. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.