AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.543

BMW 520 I - 92 värdering

Hallå mina biltokiga vänner!

Jag har funderat på att investera i en BMW 520 I - 92. Den har gått 20.000 mil och ser ut att vara i mycket fint skick. Ägaren uppger att motor och växellåda går mycket bra och man är varmt välkommen att testköra - trovärdigt!
Jag undrar nu om någon expert finns här ute som har kunskap om bilar av denne årsmodell.
Vad bör man tänka på och kolla upp? Kan där finnas några gömda problem med bilen och är risken för problem stor med en bil som gått 20.000 mil och är 19 år gammal?

Tackar på förhand.
Mvh Johan

Gy
107
Gydell
BMW 325d e91
BMW 318is e30
Hej hej!

Mitt tips är att du läser begagnatguiden här på sidan, finns i menyn till vänster. Där kommer du hitta bra info om vad man bör kolla och tänka på innan köp. =)

Jag har själv ägt 2 st E34:or och tycker att det är underbara bilar, gedigna och stabila. Ett tips jag kan ge dig är att lyssna extra noga efter oljud vid ojämnheter på vägen. Det är tunga bilar och stötdämpare, bussningar, osv tar lite extra stryk av vikten. Tror det står om det i begagnatguiden! Jag fick byta stötdämpare på den första och stabilisatorstag på den andra jag ägde.

Lycka till med köpet!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Det som eventuellt kommer att kunna bli ett problem i framtiden är att skenor etc i kamkedjedrivningen kommer att kunna gå sönder...upptäcker man inte det(hör oljud etc) i tid då kan det bli ett "totalras", med t.ex havererad kedja och topp som följd.
Det är inte ens säkert att du hinner märka av missljud innan raset är ett faktum :/

Egentligen är det säkert mest ekonomiskt att byta hela motorn isf om du inte är en fena på att meka själv och hitta billiga grejor osv osv.

Finns några som har haft problem med detta på M50 maskiner, ingenting jättevanligt mig veterligt, men det förekommer på bilar med + 20000mil rullade.

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.