|
|
|
|---|---|
|
Imorse när jag skulle åka iväg till jobbet visade det sig att vindrutetorkare endast går i det snabbaste läget, inte något annat. Inte ens om man spolar på med spolarvätska... Är det motorn som är på väg att ge upp helt? Eller kan det vara något annat? Vilket relä styr vindrutetorkarna? Kanske ska börja med att göra rent där... | |
| Reläet sitter i el boxen under högra kupefilterboxen i motorrummet om jag inte minns fel. | |
| Såg nu att det är en e34.. Sorry, trodde det gällde en e39. | |
|
Torkarna på låg hastighet, intervalläge och torkning vid spolning styrs av GM ("intelligensen") och några relän i RM. Hög hastighet styrs direkt från kontakten vid spaken utan att gå via GM och RM. Centrallåset fungerar på ett likartat sätt, dvs intelligensen finns i GM som styr några relän i RM. Om jag minns rätt så har du spök i centrallåset mm och även bytt GM och RM utan resultat. I ditt fall skulle jag lossa elcentralen till vänster under baksätet och försiktigt lyfta upp den och undersöka kablarna in till centralen. Det finns risk för skadade kablar som kontaktar chassijord eller andra skadade kablar. Tror inte lika mycket på oxiderade kablar/kontakter. Har läst på forumet om någon som hade vatten under baksätet pga läckage och fick spöken i elsystemet. //Göran |
|
| Har du kollat säkringarna under baksätet? | |
|
bmw_4wd_4ever: Precis! Har ju såklart med RM och GM strulet att göra. Ska ställa bilen i garage snart och låta det sista vattnet torka ut och sen byta det som behöver bytas. Men du menar att det var någon annan än jag som haft detta problem? Vet du vem? Vilken tråd? |
|
|
Jag har läst trådar på forumet sedan julhelgen och läst om både vatten under baksätet samt skadade kablar under elcentralen. Tyvärr kommer jag inte ihåg symptom eller vem som skrev om det. Testa att använda sökfunktionen. Kan även vara problem med jordförbindelsen, kolla vilken du skall söka efter här Länk och var den finns här Länk. //Göran |
|
|
e34brilant, Kolla på detta, gäller visserligen E32 men kan vara samma på e34. Kolla detta på era e32 om ni har el problem XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX I bakkanten På golvet för vänster bakre passagerare ligger en kabelstam som går över till högra sidan. Där ligger även ett 10tal kabelknippen (en 30cm lång grov kabeltarmstump) där många kablar är sammankopplade med varandra (2-10 kablar ihopnitade med en toppluva över. Har det någon gång kommit in vatten på golvet så ligger dessa skarvningar och skickar strömmar till varandra med resultat att kabel efter kabel går sönder. klippbort 5cm av knippet- skala- doppa den erjade/svarta kopparn i saltsyra 2minuter för att få fram ren koppar- lödihop knippet med VVS tenn o lödfett- fyll en slangstump med silicon och trä på som skydd. Detta tar 1 timme och det är det röda knippet som är mest utsatt. Min färddator, innebelysning,elspeglar, elstol ,tjuvström och säkert mycket mer vaknade tilliv direkt. Om du nu har fått in vatten så kolla även vitt 10-12 polig kontakdon under förarsätet och under mattan också. Du måste ut med sätet och lyfta på mattan. Jag hittade 4 kontakter uppbrända av krypströmmar i vattnet. Vi får se om min elstol vaknar nu. Dessa 2 svagheter som liggar på lägsta (blötaste) punkter på golvet är de enda elfel som kan ta skada av vatten på golvet, men väl värt att kolla era knippen även om er bil är torr för ögonblicket. (provryck kabel vid toppluvan och se om det finns grön erjade avlagringar där. Min bil hade läkt in vatten genom höger baklyse som felmonterad utanpå bakluckelisten. Sen tar sig lätt vattnet ända fram till pedaler. Släng ut säten (låt bälte sitta kvar) lyft upp mattor mot kardan. Spänn spännband mellan takhandtag och kroka fast mattorna upp mot taket och låt dom rinna ur. Våtdammsug vattenpölarna kommande dagar. Blås tryckluft in i skumgummit och tryck fast en skotork i skummet. Lycka till //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
Provade det som du klistrade in om $Marten och det gjorde att innerbelysningen började funka igen:) Men resten av problemet kvarstår men jag verkar ha hittat rätt iaf eftersom många av kablarna var helt svarta inuti. Men jag har aldrig lött någonting så jag vet inte hur bra det här blev, eller ja, tydligen inte tillräckligt bra eftersom allt inte började fungera :) Men silvertennet som jag använde som lödtråd har en smältpunkt på ca 200 grader och koppar på över 1000 - är tanken att koppartrådarna också ska smälta ihop med lödtråden eller vadå? Är inte riktigt med på hur det ska gå till. Och när koppartrådarna är svarta när man skalat av en bit av kablarna, ska man inte fortsätta och klippa av kabeln till den inte är svart längre eller har det ingen betydelse? Kan dessa svarta koppartrådar fortfarande leda ström? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.