AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.702

Byte av avgassystem till Sport

Hejsan!

Jag skulle vilja byta den lite tystare dämparen mot en som låter lite roligare. Någon som har ett tips? Räcker det man byter enbart slutröret? (Dämparen?)

Jag är nollad inom detta och uppskattar alla svar.

Jag kör en BMW e46 -99

Mvh Robin
Ska du bara få den att låta mer, så är det lättast att kapa av slutdämparen och sätta på något som du vill ha. Original pottan dämpar som fan.
Hittade gammalt kvitto därifrån.

Heter allbildelar.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Gee
Eisenmann!!!!

Mitt ligger här hemma i väntan på att montering
Tackar för svaren!

Jag är enbart ute efter lite roligare ljud. En faktastisk bil att köra så det måste ju låta lite med tycker jag.

Så det enda är att byta ut slutdämparen?
Eftersom det inte går att editera i detta forumet skriver jag igen. Kollade Eisemann. Kostade allt från 6 lök till 12 lök. Tycker detta lät dyrt, vad säger ni?

Någon som kan tipsa om någon sida?
Ska du ha dubbelpipigt eller Japs dämpare?

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Tycker själv Eisenmann är väl dyrt och överreklamerat. Så gott ljud är det inte i dem för den pengen. Tycke och smak som sagt.

Ska du bara svetsa på ny slutdämpare, så finns det dubbelpipiga på som tex mekonomen.

Japs dämpare som exempel på ridetech.se

Det är bara att välja vad du själv känner för.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Jag hittade en återförsäljare från Linköping som säljer sportavgassystem.

Länk

Tycker priset ligger på min nivå. Någon som vet något om dom?
Nu skriver jag igen;)

Hittade denna bilden på mekonomen:
Länk

Jag är ute efter ett system som bara är att plugga i direkt utan att behöva göra modifikationer i varken dämpare eller stötfångare.
Vet inget om de som du länkade till, men tror den dämpar bra och du kastar pengar i sjön.

Bästa är nog om du ringt dem och hör vad de säger om det och vad tidigare kunder sagt. Bara när jag tittar på det, så ser det ut att dämpa som fan :).

Ring och prata med dem och säg vad du söker, så kanske de har något annat.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Jag har mejlat dom för en timme sedan redan.

Men du som har koll på detta. Jag länkade en bild från mekonomen. Där slutdämparen börjar behövs en diameter på 70mm. Räcker det jag hittar en dämpare som har en diameter på 70 mm där röret börjar så att säga? Eller behövs alltid modifikationer av tex Japsdämpare?
se
123
selaja
325IM e36 1993 Individual
325 e91 2006
Har du kollat på motornord?

www.motornord.se

dom har e hel del grejer där
Jag kollade in deras supersprint avgassystem som går på 6 lök. Jag ger inte 6 lök för att få lite mer muller :) Max 2 papp kan jag ge.

Tack för länken annars!
Fick nu svar:)

"Hej Robin,

Vi förmodar att du har 142 kw i din motor.

Om du vill slippa att göra urtag i stötfångaren kan du antingen
välja
enkelt utblås eller dubbla med diameter 70 mm.

Det är sportljuddämpare, så visst får du skönare ljud.

Eftersom det finns så många alternativ på slutrör så tillverkas
de på beställning. Leveranstid ungefär 2 veckor.

Du får gärna ringa oss om du har fler frågor."
Det som du länkade till ang hur det ser ut. Du är säker på att det bara är ett rör in i dämparen och inte 2 stycken 2" in i den. Länge sedan jag tog bort mitt och kommer inte ihåg om det var ett 2,5" i eller det var 2 stycken 2".

Ang det du skrev om 70: Det absolut lättaste är ju att svetsa ihop det nya
Har du ingen möjlighet finn det ju muffar eller steg muffar att köpa, så du får på det nya du köper, men nackdelen är ju avgasklämmorna. De är ju ingen fantastisk syn att se på :).

Själv föredrar jag Japs dämparna, för jag tycker de ser bättre och lite maffigare ut än de här dubbelpipiga, men det är ju en smaksak. Upp till var och en.

Har du något skjut mått och kan måtta ditt eget, så kan du ju åka till mekonomen och de hjälper dig säkert med sakerna du behöver. Är så jäkla svårt att skriva ibland när man inte har bilen framför sig. Har bilden klar i huvudet, men det ska ner till skrift/ord också.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Jag vet inte om det sitter ett eller två rör. Har inte riktigt tänkt på det. Men det borde ju finnas någon som vet.

Så du menar att jag ska köpa en japsdämpare och sedan fixa rördelar och grejor på mekonomen?

Det kan ju inte vara svårare än pvc-rör iallfall ;)
Sant :). Upp till dig om du vill ha japs eller dubbelpipigt.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Trevligt.

Dock är jag noga med att det ska se bra ut. 70mm omkrets är väl det jag får söka efter. Tack för alla svar!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.