|
|
|
|---|---|
Tobi |
Jag har fått en känsla av att BMW´s underbara och relativt billiga 3 liters V8 är undervärderad? Jag har kört denna fina maskin något år och måste säga att dess gångkultur är fenomenal. Självklart är den inte rå till styrka och temperament såsom exempelvis 4 liters motorn eller M5:an men den är fullt tillräcklig jämfört med flera andra modeller. Dessutom är den "billig" att driva och försäkra. Synd att den bara såldes ett par år i Sverige, att den inte "upptäcktes" av fler. Vore kul att höra era synpunkter på mitt inlägg. mvh |
|
Den fanns ju också i E-38 ett antal år, vet inte om den finns idag. Mvh Pontus N. |
|
|
Tobi. Vad innebär billig att driva i bränsleförbrukning, servicekostnader och försäkringspremie? Det är ju en intressant bil och en 3-liters V8 är ju alltid större än en 2.5-liters 6:a! |
|
My BMW |
Allt är ju relativt här i världen. Men jag måste hålla med om att det är en underbar bil att köra. Har själv en. Den drar mellan 1-1,3 liter milen blandad körning. Naturligtvis mer om man har blyfot. Vid långkörning typ motorväg drar den ca 1 liter med inkopplad farthållare. (Körde på autobahn och övriga europa förra året, ca 1000 mil). Detta tycker jag är väldigt bra för en så pass tung bil som det är frågan om också. Väger ju ca 1700 kg. Vad beträffar ägande- och servicekostnader så ligger försäkringskostnaden på ca 9000:-/år, helförsäkr i Sthlm (naturligtvis allt beroende på ålder, bonus etc). Servicekostnaderna ligger på för ett oljebyte i runda tal ca 1200:-. En Insp 1 ca 2-3000:-, en Insp 2 ca 5-6000:-.(Om man servar den hos auktoriserad BMW-verkstad). Eftersom motorn i sig är gjord i aluminium så skall man också byta kylarvätska vartannat år samt för den delen också se till att byta bromsoljan minst vartannat år. |
|
Hejsan, jag har ägt en 530i 93:a och sålde den för snart ett år sedan, jag kör nu 528i 97:a och kan konstatera att prestanda är i princip identiska och att 528:an drar 2 dl mindre bensin (ibland ännu mindre) i alla lägen än 530:n gjorde. Dessutom har den lilla 3 liters v8an en GTIkaraktär, dvs den kommer en liten kick uppe i varv vilket 528an inte har, utan den drar mer jämt, detta är en smaksak, men jag föredrar 528ans karaktär. 1 liter/mil är mkt på motorväg tycker jag, min 528 drar 0,72 på motorväg med AC:n i!!! 528an är dessutom billigare att försäkra. Skatten var typ 150kr dyrare/år på 530:n(försumbart). I övrigt tycker jag att det är coolt med V8 och 530:n Simon |
|
|
En 528 -97 är väl inte riktigt i samma prisklass som en 530 -93 så jämförelsen haltar väl lite på det ekonomiska planet. Mvh Pontus |
|
|
Hejsan Pontus, du har alldeles rätt i att 528i 97 och 530i 93 spelar i olika divisioner, 528:an kostade dubbelt så mycket drygt osm jag fick för 530:n. Dock är månadskostnaden bara ca 500 kr högre än för 530:n, pga lägre försäkring och lägre bränsleförbrukning. DU har en en cool bil 740 med v8! Simon |
|
|
Tack. Pontus |
|
My BMW |
Hej Simon, 1 liter/mil tycker inte jag är så pass mycket när man har i åtanke att det inte var direkt svensk motorvägslunk som man låg och körde i utan snarare i ett betydligt högre tempo, 170-180, och dessutom full packning i bilen samt även AC'n igång. Det är ju trots allt en V8 och en tung bil som vi pratar om. Uffe |
|
Hejsan Uffe, under de förutsättningarna är 1l/mil helt ok. Själv drog min 530i 93:a (manuell) cirka 0,9-0,95 l/mil i svensk motorvägsfart, automaten är högre växlad än den manella dock så den är snålare på motorväg. I stadstrafik blir automaten betydligt törstigare dock. Simon |
|
|
Tjena! Har en 530i touring-94,och jag tycker att den är helt underbar,för min del blir det mest landsvägskörning och den brukar ligga på 0,9liter/mil vilket jag tycker är rätt så bra. Jag bor i norrland så min försäkring kostar bara 3500kr/år.Har nygjort insp 2 och den gick på 4500kr inklusive motorolja. Har chippat den,vilket gjorde rätt mycket på vridet. Mhv Roger.... www.uphillracing.sii.net |
|
|
Har haft allt ifrån 3.0, 535 (e28), 323 etc, och kan inte säga att någon annan bmw motor har v8 ans karaktär. Att påstå att v8 har gti karaktär då har man inte kört många bmw. V8 an har en flackare och jämnare vridmomentkurva än sexan i 535. Att kalla en motor på tre liters cylindervolym för liten, jag är tveksam..... hördu simon...... |
|
| Det var vel ment som den "lilla" V8:an i forhold til 540-V8:an... | |
|
Hejsan Mattias1, jag ägde min 530i 93:a i ca 1,5 år och hann köra cirka 4000 mil, så jag har erfarenhet. Dessutom har jag haft Golf GTI 78, 79 och 83:a totalt har jag haft dessa bilar i ca 5 år. Utöver detta har jag haft Toyota Celica i nästan 2 år, så jag vet vad jag pratar om när det gäller GTIkaraktär. Har även ägt Golf Vr6 93:a som jag hade i 1,5 år, mer bottendrag men även en liten spets ala GTI. I ca 2 månader hade jag en BMW 323i 84:a också, den hade GTIkaraktär den med, men med liten mer jämn kraft än Golf GTI, den hade en relativt hög vridmoment spets. Jag tror att de flesta som testat BMW 530i 93:a v8 och 528i 97:a som jag har nu skulle säga att 530:n har mer GTI karaktär, dvs det kommer en liten sktjuts runt 4000 varv/min. För mig påminner den mig om Mina GTIbilar, dvs den måste varvas för att något ska hända. Utöver dessa BMW har jag kört 320i 84:a, 520i 97:a, 525 92-95, BMW 740 95,96, 328ic 95, 328iaT 97, 328iT 95, så visst har jag erfarenhet av många BMW, har åkt med i 540 E34, ett helt annat drag än 530... Jag har dock inte testat e28or, ser dem som ointressanta pga bristande design. Visst är inte 3l en direkt liten cylidervolym för en europeisk bil, men BMW:s v8:or (93-95) finns i 3 och 4 l cylindervolym, därav att jag kallar den för "lilla" ursäkta om det väckte anstöt. Hur länge har du ägt BMW med tre liters v8 själv förresten? Simon |
|
| Min högst personliga åsikt är att om bilen drar 0,85 eller 1,5 liter milen är av ringa betydelse det är ju inte för ekonomins skull man åker BMW. Eller hur ? | |
| Det kan ju också avgöra om man har råd med en BMW eller inte.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.