|
|
|
|---|---|
|
Tja jag har en liten fundering. Att göra en rivstart med en Manuell vxl är ju ingen konst precis men med en automat kan det vara lite knepigt om man inte har tillräkligt mycket effekt. Man tycker att man borde kunna göra lika dant med en automatlåda, varva upp på N sen dra ner den i D. Detta är ju inget man själv har vågat prova för jag kan riktigt se i huvudet hur planethjulet kommer flygande. Skulle gärna vilja höra lite om detta och är det någon som har provat detta ett par gånger utan att vxl har rasat? Att det inte är bra för drivlinan förstår jag men är det lika med sudden death? Vet om en som bruka göra det på sin Jeep cherokee 91 och den verka kunna hantera det. byte automatlådeolja på den för några veckor sen och det fanns inte en flisa eller något som indikerade på att den var påväg att ge upp. Men de lådorna är nog inte så nära besläktade med BMWs | |
| Varför??? | |
|
Varför vadå? Detta är inget jag ens skulle få för mig att göra med min bil eller dumpa kopplingen heller för den delen, men det är bara en tanke som jag har hållt på riktigt länge. Tycker om att veta saker förstår du. |
|
|
Varför skulle man vilja göra det? ok om det är en rent hypotetisk fråga. Vet inte om lådan håller på en BMW men jag är lite förvånad att den gör det på en gammal Cherokee, de brukar väl ge upp även vid normalt handhavande. Eller är det bara fördelningslådorna som brukar bli skrot |
|
|
Cherokeen från de åren har en riktigt seglivad låda som chrysler köpte in. Därimot grand cherokee har en rätt svag chrysler låda. Fördelningslådan är också mycket starkare på vanliga cherokee. Jo såklart. Skulle knappast testa själv :) |
|
|
Jag vet precis hur en automatlåda funkar och hur den är uppbyggd men svårt att veta i praktiken om den bättre kan hantera smällen. Momentomvandlan borde fånga upp mycket. Men de är ju också rätt många känsliga grejer också. Detta är ju också något en okunnig bilförare skulle kunna få för sig att gör pga att det är ju typ samma sak som att leka med kopplingen. Aen om det blir en snabbt kommande läropeng skulle jag vilja veta |
|
| Min polare brukar göra så med sin KIA. Varva ordentligt på N sen dra spaken till D. Iofs så är det hans mammas bil. Tror inte han skulle göra det med sin egen bil haha. ´Men lådan verkar fungera som den ska trots "misshandeln". | |
|
haha men den är framhjuls driven också så den får ändå inte så mycket smisk. men ändå.. Verkar som man kan göra det då. |
|
|
Det är ju betydligt mycket enklare och skonsammare att bromsa fast bilen med vänsterfoten och lägga på gas med högern. Drivningen höjer upp baken innan man dumpar trycker på extra och spinner bakdäcken. Detta minskar påfrestningen på drivlinan iom att fjädringen inte komprimerar och ökar trycket på bakhjulen som det gör när man drar ner spaken från N till D med varv. //Anders |
|
|
EDIT FUNKTION!!!!!! Drivningen höjer upp baken innan man trycker på extra.... //Anders |
|
|
Nej, det är inget du skall prova heller. Du kommer spränga växellådan och förmodligen hela bilen till en helt sjuk kostnad. En automatlåda till en 523 -97:a, gissningsvis 25.000 kr? Eller kanske 35.000 kr till och med? För att rivstarta med en automat så gör du så att du varvar bilen med bromsen i, dvs du trycker på broms och gas samtidigt. Det är rätt svårt kan jag säga dig eftersom du inte är van att hantera bromsen med vänsterfoten. Skillnaden är att du då har belastning i växellåda och drivlina hela tiden, så då sliter du "bara" på bakväxeln och däcken, för däcken kommer spinna igång. Rekommenderas dock ej om du älskar din bil för det finns ju annat som kan gå sönder också. Alexander |
|
| det borde hänga på lådans konstruktion hur mycket stryk den får? Dvs om t.e.x växeln läggs i fullt först, sedan stängs kopplingen för den växeln enligt en normal "växlingsramp". Då får man kopplingsslir och ingen riktig chock. Eller så läggs växeln i och kopplingen stängs abrupt. då hamnar hela varvtalsskillnaden direkt i momentomvandlaren och det blir ett herrejösses-ryck eftersom momentomvandlaren kommer att släppa ifrån sig ett högre moment än vad som kommer från motorn (stall ratio och torque ratio), då lär det finnas goda möjligheter att paja grejer! Det är ju som att dumpa kopplingen på en manuell bil fast den skulle då ha en boostfunktion så just i dumpögonblicket och en sekund efteråt ger motorn dubbla vridmomentet t.e.x! | |
|
Förresten. Så länge man inte går från N till D på högre varv än vad man får med broms+gas i botten i läge D (konverterns stall ratio) så skickar man inte mer moment i drivlinan vid start. På vissa bilar är det elektroniskt reglerat både hur mycket man kan "tomvarva" i läge N och hur mycket man kan gasa om man samtidigt trycker på bromsen, så då funkar inte jämförelsen. Själv tycker jag ju att det är uruselt om man inte kan tomvarva mer än till 3000rpm eller så, det låter ju faktiskt bra om det är en sexa att dutta lite på gasen... På moderna lådor (elektrisk växelväljare) kan de ju lägga spärren så att varvet stryps ner och växellådans fördröjs när man begär läge D istället för att bara begränsa maxvarvet i friläge. |
|
|
Min bmw 523i är manuell så den har inte med detta att göra . Jo så vet jag om att man kan göra. Anledningen till att jag ställde denna frågan är en diskution som startade på jobbet där jag tyckte det var vansinne att göra det. Vist det finns ju skonsammare sätt att göra det men inte riktigt lika snabba. Fast andra sidan bränna gummi är inte något direkt häftigt från börja från,min synpunkt. PS skriver på smartphone så texten kan se lite lustig ut |
|
| Kompisen gjorde det på sin Jaguar XJ, den tokrasade efter fyra-fem försök... så det är inte att rekomendera. Kommer dock inte exakt ihåg vad som hände med den, tyvärr. Samma låda som BMW köpte till E32, E31 etc. | |
|
Som jag trodde då :) |
|
|
Med V8 har man inga behov av sådana funderingar, det är bara att gasa litet när man väl har D ilagd :) --- CO2 - förträffligt i läsken |
|
| Vet en som gjorde som du beskriver på en 325a med resultat att växellådsfästena brast så hela lådan snurrade, ej att rekomendera altså, vill man burna är manuell att föredra, men även där krävs teknik, att kopplingen släpps abrubt, helst att man drar foten åt sidan, så minskas risken för slirande koppling och brända lameller./ Keep burning! | |
|
Men sen har ju bmw sin CDV som gör det hela svårare. Nä om jag ska börja med sådant får det bli när jag har blivit färdig med att köpa en e34 535 och trimmat och hat mig. |
|
| Dåliga däck är ju också viktigt, annars krävs det ju så himla mycket kraft för att dra loss dom = synd om hela drivlinan och hjulupphängningensom får absorbera chocken själv. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.