|
|
|
|---|---|
|
Köpte en 750 som förra ägaren hade hällt ATF olja i styrservon/nivåregleringen. Bytte olja, hitta ett lekage på en slang i bakvagnen, bytte den och nu läcker det inte någonstans. Skulle fara på en provtur och när jag kommer upp i typ 10km/h så börjar abs lampan lysa och färddatorn säger att asc är ur funktion, fast när man bromsar på snö så funkar abs:en i alla fall. Men nu till det mest irriterande problemet, den har ganska hög tomgång ca 1200 rpm och så pendlar den upp och ner ganska snabbt ibland. Ska man köra i stan i runt 50km/h så får man stå på bromsen nästan hela tiden och så rycker den ju som satan när tomgången går upp och ner hela tiden. Har testat dra ur vänstra LMM:en och då händer inte mycket och drar man ur den högra så går den perfekt på tomgång men blir väldigt trög att varva upp. Bilen går bra på halvgas och fullgas. Kan abs/asc problemet och tomgångs problemet höra ihop? Nån som vet var jag ska börja söka? MVH | |
|
Låter som det har med bränsletillförseln att göra och tänker då i första hand på spjällmotorerna som brukar kunna kärva. Men samtidigt verkar det som ena LMM:en krånglar. Kan vara den som ställer till det, att den ger upphov till ökad bränsletillförsel. När jag letade fel på min förra året fick jag tipset här på forumet att koppla bort en motorhalvan i taget. Det gör man genom att ta bort säkringen till motorpumparna, först ena sedan andra sidan. Har för mig det är säkringarna 21 och 22, men kolla det för säkerhets skull. Säkringarna tar du bort en och en medans motorn är igång. Om den ena LMM:en är kass så kommer den motorhalvan den sitter på att gå väldigt dåligt och den andra halvan går troligen som den ska ifall den sidans LMM:en är ok. Går den dåligt på båda kan båda LMM:erna vara trasiga, eller så ligger felet nån annanstans. Kom ihåg att LMM:erna påverkar motstående motorhalva. Lätt att glömma i villervallan! |
|
| Glömde nämna, ifall motorn går dåligt på bara ena halvan kan du byta plats med LMM:erna och se ifall felet flyttar på sig. Flyttar felet till andra sidan är LMM:en troligen trasig. | |
|
okej, ska undersöka mera idag. Har avgastestare i verkstan så då kan jag ju kolla om den går fett eller snålt. |
|
|
Verkar som att vänstra motorhalvan drar upp tomgången. Drar man ur vänstra lmm:en så händer inget, drar man ur högra så går den perfekt på tomgång dock fruktansvärt slö. Samma sak med tändspolarna och bränslepumparna, drar man ur ena så händer inget och andra så går den perfekt. Låter som att det läcker nånstans till vänstra halvan, insugspackningar? Eller kan det va gasspjället som kärvar. |
|
|
tror att de går och spruta start gas runt insugs packningar går den upp i varv så får den tjuv luft bromsen är fartens värste fiende |
|
|
Jag gissar insugsläck, typ insugspackningar eller vevhusventilation eller att gasspjället inte stänger riktigt /Mats J |
|
|
Gasspjällen kan kärva ifall dom inte öppnats sedan bilen tillverkades. Det går ganska snabbt att skruva loss spjällen samt rengöra och smörja dessa. Finns lite info om detta här: Länk Finns en del känsliga detaljer innuti, så man får vara försiktig! Kolla insugspackningarna och spridarna med startgas. Även detta blir enklare ifall du kopplar bort motorhalvorna en och en med bensinpump-säkringarna. Ser att du och jag har samma årsmodell. Har du katalysator på din eller är du också "katt"-befriad? :) |
|
|
Mats J> Det är så man får lite "Deja Vu" upplevelse vad gäller felsökningen! :) Insugen, gasspjällen och vevhusventen verkar vara standardfel på E32 modell äldre! |
|
|
Hej Förmodligen fel på den högra LMM. Jag hade indentiskt fel på min 850. Stod och hade tomgång som gick upp och ner precis som du beskriver. När jag kopplade ur den ena LMM så gick motorn jämnt igen, och den LMM bytte jag sedan funkade den som den ska. Tips! Det är samma LMM som BMW320i. Jag köpte min på skroten för 800 spänn. |
|
|
Så praktiskt att du har avgastestare,passa på att använda den när du prövar med startgas då får du ett riktigt svar,insugspackningarna kan vara lite kinkiga ibland och det är inte alltid som det märks med startgas/lyssna. Mvh Dic |
|
|
Nu är det ju 1 år sedan jag hade problemet och bilen är såld för länge sedan. Problemet löste sig själv. Var ute och körde och mitt i allt så gick den bra och har gått bra sen dess. |
|
|
Ha ha och jag som fortfarande trodde det är 2011.... :) Såg fel på året!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.