|
|
|
|---|---|
|
Nån som fått hyfs på svart lädersäte som börjar bli blankt? Jag vill få förarstolens sittdyna att bli lika mattsvarta/lätt sträva som de mera oanvända sätena. FP | |
markus00 |
Enda sättet vad jag vet är att använda ett väldigt väldigt fint sandpapper. |
| Det är otroligt svårt att få det bra med sandpapper och dessutom förstör man ju faktiskt lädret, så jag råder dig till att låta bli det. | |
|
Jag tänkte mig nåt klet som kunde få fram den ursprungliga ytan. Å andra sidan är det ju faktiskt en mekanisk förändring på lädret så det blir kanske svårt. FP |
|
|
jag har grå läderklädsel. tyckte förar sätet var blankt. jag hade tänkt smörja upp klädseln i bilen. jag använde ikeas skinnkit. absorb heter det. rengöring och kräm. och efteråt nu tycker jag att mitt förar säte mycket mattare och ser ut som resten av klädseln i bilen. trodde ej själv att de skulle gå att fixa. tror lädert liksom sväller lite av grejjorns så ytan blir ojämn igen. |
|
|
OK. Skall testa detta vid tillfälle. Verkar som IKEA:s medel är bra enl. tidigare inlägg. FP |
|
|
Använde ikeas absorb på min svarta skinnklädsel idag. Funkade bra. Låt dra in minst 2 timmar. Torka av. Blev lite blankt men efter ett par dagar mattas den blanka ytan. |
|
| BMWs lädervårdsmedel är klockrent:) | |
|
Asken: Hade inte du div supermedel för rekond och dyl. enl. en viss Hasso? Inkluderade detta även lädersmörja? Det lädervårdsmedel som då BMW säljer, får det blank yta att mattas ner lite eller är det bara för rengöring/uppfräschning? FP |
|
ferraripeter |
Alkaliskt shampoó,borsta o torka Peter |
|
folke: Jag är gammal rekondare, därav skadad på effekten:) Supermedel vet jag inte om jag har men har provat det mesta på marknaden och kommit fram till att BMWs lädervårdsmedel, rengöring + insmörjning är bland de bästa. Resultatet blir en matt djup yta som är mjuk och följsam. Det är mycket jobb om en skinnklädsel inte är skött tidigare men har man väl gjort behandlingen räcker en fuktad trasa en gg per månad mer än väl. ferraripeter: alkaliskt shampoo förstör infettningen i skinnet inte att rekommendera. Mvh Asken |
|
ferraripeter |
nä då,du får det rent,sen kan du fetta in hur mycket du vill,men vill du ha en blank yta igen,så fetta in då,det gör aldrig jag,läder i bilar håller mycket hög o slitstark standard Peter |
| undvik medel som innehåller siliconer.... | |
|
Hej Jag brukar använda Lahegas Interiörtvätt blandat 1:10 och en lite hårdare borste. Duscha på lite interiörtvätt och skrubba, sen är det bara att torka av. Vipps, rent, matt och fräscht!!! Man bör väll smörja in skinnet sen också! /Per, också gammal rekondare... |
|
ferraripeter |
Just det,lahegas är ett alkaliskt shampoo |
|
GLIPTONE Liquid Leather Conditioner Är ett kanon medel om man ska smörja upp skinnet. Det blir mjukt och det luktar verkligen skinn i bilen sen. Finns hos SGAB kostar 113:- för 250ml. (Bilvårdarna använder sig av det) M5 TOURING DEN SNABBA HUNDBILEN |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.