AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.836

BMW 525 -92 orolig tomgång

Hej!
Har en bmw 525 -92 utan vanos som tomgången är väldigt konstig på.
Tomgången är orolig och kan ibland varva upp några hundra varv för att sedan gå ner på normal tomgång dvs 800-900rpm men är väldigt orolig, små guppar lite osv. OBS. detta händer bara när motorn börjar bli varm och är varm. Ej kall alltså. Känner inte heller något när man kör. Den svarar även bra på gasen.

När jag kollar felkoder med datorn så får jag felkod på spjällägesgivaren, är ibland kvar fast jag raderat den. Tittar jag på signalen från tps:en så går den i en fin linjär kurva så utesluter den så länge. När jag tittar på varvtalet med datorn så hoppar de imellan 0-3000rpm och lambda signalen ligger på 0,01v konstant.

Tycker till att börja med att motorn överhuvudtaget inte borde starta med tanke på hur varvtalssignalen ser ut samt att felkoden på tps:en och lambdans signal är konstiga så jag börjar misstänka databoxen...har dock ingen att prova med sådär lite snabbt. Eller kan nån tändspole störa ut hela systemet?

Hoppas nån kan bolla lite ideer iaf:)

Mvh Micke

Kolla så den inte drar tjuvluft, jag hade samma problem med min och det berodde nog på dåliga insugspackningar eller defekt bränslepump, inte allt för vanligt att en databox ger upp.
har kollat så den inte är tjuvluft, alla packningar å oringar är bytta och slangen mellan lmm å insug är med nya:)
Nej jag vet att det inte är så vanligt, soppa pumpen spinner på fint va de låter som iaf när man bryggar relät. har dock inte kollat soppa tryck. borde inte bilen hacka när man drar på då?
låser fast mig lite i att varvtalet på datorn lever ett egen liv!
Om du inte hittar felet så hade jag inte tvekat att lyfta insuget och byta dess packningar.
Sitter även en stor packning mellan trottellhus och insug som man kan byta samtidigt.
Missa du det ja skrev;) Alla packningar är bytta på insug. alla andra oxå som följer med en sotsats då jag har bytt toppackning på den. dock ingenting som uppkom efter bytet för den va så även innan...
ok då är stora jobbet gjort.

Börja med att göra rent kontakten till spjället, kankse det genereras en felkod där pga dålig lmm.
Luftbäljen är den bytt?

Synd att jag inte har min kvar med samma problem vi kunde crossbyta grejer för att testa.
har ryckt i den kontakten några gånger;) ser hur fint som helst ut där. luftmasse mätaren visar rimlig signal när jag tittar i realtids datan iaf... luftbälgen är flångny:) det blir skillnad när jag drar ut kontakten till tps:en och det blir skillnad när jag drar ut kontakten till lmm:en. Så dom lever ju iaf. Ska åka på skroten å se om man kan låna nåt:P
får tacka för svaren delorian! Fler som har någe tips? varför beter sig varvtalssignalen som den gör? Är vevaxelgivaren trasig fast den startar och inte lägger felkod på den?

Mvh
Lurre1
Hej det är vanligt att lambdan är trasig,har bytt ett par stycken.l
Citat lambda signalen ligger på 0,01v konstant.

(Realtidsdatan) vad kör du med för diagnostik.

Mvh
Har du mins 20 liter i tanken när du felsöker har för mig att det sitter nån förpump som kan strula.
ingen spridare som läcker, ingen bränsletrycksregulator som läcker?
Detta borde du nog sett när du bytt insugspackningar så vi kanske kan räkna bort det.

Har läst om ett fall där en kille bytte databoxen och felet försvann, men jag tror det är väldigt ovanligt.
Har du bytt eller rengjort tomgångsmotorn, min var ganksa guckick, gjorde rent med bromsrengöring och smörjde upp med powerlube.

Jag har lite slut på ideer faktiskt..
Lurre1:

jo jag vet att lambdan brukar ställa till det! borde den inte gå bättre om man drar ur den då? har bytt lambdasond till en beg. som iaf uppvärmningen fungerar så jag slapp den felkoden för den.. vi kör med autocom som dignostik. har kollar på mina andra bmwn med m20i och de har stabil varvsignal och alla andra bilar som jag felsöker på.

delorian: ja ganska precis 20 liter är de i den! sitter bara en pump i tanken på dom vad jag vet:)
det är ingenting som läcker utåt iaf, svårt att se om det är nån som små droppar lite. kan slå i så spridar rengöring i tanken bara för att:P

De har du säger du, hade han oxå tomgångsproblem?! jag får aldrig nå vanliga fel så man vet ju aldrig:P tomgångsmotorn är rengjord, de va det första jag gick lös på, dock utan resultat. eller ja lite lättare gick den väl. Att nån spridare skulle ha taskig sprutbild är ändå ett bra förslag då gången känns lite som så. Stör mig dock nå jävulskt på signalen från vevaxelgivaren(ursäkta mitt tjat). Inte hunnit kolla på skroten ännu om dom har nå box, återkommer med resultat isf:)

tack sålänge!
Jag bytte lamda i onödan, jag skulle gå på vevaxelgivaren, har du provat att ta bort kontakten till databoxen för att se hur kontakten ser ut.

Nu tror jag inte tändspolarna är problemet, men om du kör motorn i ett kolsvart garaget blixtar det då?

När du kört bilen ett tag och stängt av motorn och känner på tänspolarna är nån av dem varma, mer än nån annan?
Lurre1
Ja om lambdan mäter fel så brukar de gå bättre om man kopplar ur den.
men dra lite mer bränsle.
har du mätt på signalkabel till lambdan när den är inkopplad.
från boxen utan lambdan inkopplad borde den ligga på ca o.5 volt.
har du rätt bränsletryck,för lågt brukar momentanmätarn stiga med
längre insprutningstider.
Ang signalen från vevgivare går inte bilen utan den.
Utan kamaxelgivaren inkopplad brukar det bli lite sämre gång,
har för mig att spridarna får två signaler per cykel med halva insprutningstiden.
lmm volten brukar ligga runt 2 volt på tomgång.

Jag är oxå sugen på att byta den givaren, men som lurre skriver så borde den inte starta med tanke på hur signalen ser ut och jag borde få felkod på den! synd man inte har ocilloscop! Det är detta som gör att jag dömmer ut boxen.

Har inte testat i mörktrum, tycker man borde känna om det bli överslag då man belastar motorn?inte kännt på spolarna något faktiskt! ska göra de.

Jag har bara kollat på signalen genom datorn, varit för slö för att mäta på manuellt;) från boxen? hur menar du då? du menar väll från lambdan när den inte är inkopplad? Som sagt ej mätt upp bränsletrycket...
Stämmer, gick ännu mer upp och ner utan kamsync:en inkopplad.
lmm ligger på 2.26v på tomgång om jag inte missminner mig, enligt datorn.

Tack för att ni hjälper till!
Lurre1
Prova att mäta på signalkabeln den svarta med lambdan inkopplad.

kan du se insprtiderna med autocom?
isf kan du se om de är rimliga,högt eller lågt bränsletryck kan du utesluta då.
Det kan vara mycket som spökar,kanske komptesta den.
Började den gå dåligt på en gång,eller kom det smygandes.

Ja ska göra de.
jodå de kan jag, kommer inte ihåg va de låg på i ms nu... vet du ungefär va de ska ligga på? fin komp, iaf. ingen aning faktiskt, köpte bilen med kass toppackning. Jag tror problemet ligger i varvtalssignalen, det säger ju sig självt nästan. men vad är det som orsakar detta! mina erfarenheter stämmer inte riktigt in med felkoder och knepiga värden hit och dit. kommer börja med att prova en annan box eftersom det är så lätt att bara flytta över.
jo
35
joakime34/e39
520i-85
525ia-94
528i-98
hej
undrar bara om du bara har rengjort tomgångsmotorn?
eller om du har bytt ut den?
jag har varit till bmw med min 525ia efter div olika byten/ur kopplingar
hemma och det slutade med att jag fick byta min tomgångsmotor
hade inte riktigt de proplemen med min e34.
men det kan vara den som krånlar för dig med(kanske)
se mitt forum inlägg (pendlade tomgång 525ia e34)

m.v.h
joakim

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.