|
|
|
|---|---|
|
Har lagt märke till att vid start på morgonen hörs ibl ett ljud som liknar ljudet från ventilerna innan oljetrycket kommer men försvinner efter en sek. Först hade jag en tanke på att de var pga kylan (bilen står ute) men idag lät de inget alls på morgonen +1 grad. När jag skulle hem från jobbet hade den stått i solen hela dagen ca: +9 grader och då kom ljudet igen... Den är nyligen servad på bmw med castrol TWS. Är detta ngt man kan göra ngt åt? Har kommit nu de senaste, kört hela förra vintern utan missljud. 02a 15000 mil | |
|
Detta brukar vara VANOSenheterna som rasslar innan just oljetrycket byggs upp, framförallt på tidigare M5e39 men också på senare. Endast kosmetiskt och absolut inget att oroa sig över.. förutsatt att det är VANOS |
|
| sango, borde inte en 02 ha backventil / pumpen installerad som gör att vanos har oljetryck från start dvs inget rasslande? | |
|
Ja från facelift har vanos backventiler så oljan rinner aldrig ur = inget vanos rassel vid start. Jag startade precis upp min m5:an efter att den stått i vinterdvala. Hade en ventil som hängt sig och gav ett "kraftigt" tickande. Detta gav sig dock efter ca 5-10 min när oljetempen gick upp. |
|
| kan det vara en av backventilerna som gett upp? iom att den inte låtit ngt innan. har haft bilen ca 1,5 år utan de ljudet.. | |
|
Skulle väl snarare vara själva pumpen, antar att backventilen (om det nu finns en backventil) sitter inbyggd i den.. nr 13 på bilden Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.