AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.735

hur smala däck kan man få på ? (m5 fälgar e34 kaststjärnor)

Visa användare
60
jacktharippares
E34 525iA -93
e60 525ia - 06
har hört att breda däck sliter mycket på framvagnen och vill därför ha ganska smala däck fram max 215 men jag undrar hur breda m5 fälgarna är och vilka däck man kan få på dem
Visa användare
ProPro-medlem
13.407
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är väl 8x17 på kastsjärnemodellen, men 9x17 var vanligt också. Men nu gällde det framvagnen så vi får väl utgå att det sitter 8x17 där (men det är nog bäst du dubbelkolla detta - står troligtvis på insidan av fälgen).

Vad en 8" kan ha beror nog lite på egenskaper hos både däck och fälg. Men 215 och troligtvis 205 borde gå, men detta borde däckstillverkarkare eller gummiverkstäder kunna slå upp (de bör rimligtvis ha rekommenderade fälgstorlekar för sina däck från tillverkarna). Men man vill verkligen undvika så det inte blir tyskstuk på det!
Visa användare
ProPro-medlem
13.407
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hittade denna sida där det finns några exempel på rekommenderade kombinationer
Länk

215/45/R17 sägs fungera på 7.0-8.5
215/50/R17 sägs fungera på 6.5-7.5

Och ska man ha en smalt däck på en bred fälg verkar tipset vara att hålla nere profilhöjden. Går man ner till 205/40/R17 är inte det omöjligt att det kan fungera på en 8" fälg.

Men sliter verkligen 225 så mycket mer än tex 215 på framvagnen? Har inte hört detta direkt tidigare, har du några referenser till var detta kommer ifrån? Artikel, bok, tidning, websida, däckverkstad, BMW-verkstad, etc?
Visa användare
60
jacktharippares
E34 525iA -93
e60 525ia - 06
tack för hjälpen!

jag hörde det från en gubbe på besiktningen som sa att mina 225 däck kommer slita på framvagnen vet dock inte hur pålitlig gubben är.

just nu har jag 225/60 R 15 däck på bilen med orginal e34 fälgar och jag har en del glapp i framvagnen som ska göras vid genom att byta stabilisatorstag, styrleder och länkarmar. vet inte om detta stämmer men jag har för mig att BMW e34 hade 225 däck när dem kom ut från fabriken.. iaf standard modellerna

Visa användare
ProPro-medlem
13.407
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag skulle vilja höra teorierna kring detta resonemang, säger inte att det är fel men vill höra resonemanget kring det samt vilka komponenter som främst skulle vara mer utsatta.

Eller så tyckte han att 225 var onormalt breda för den modellen. Men 225 var standard på många av E34 modellerna vill jag minnas. Iallafall har min 535i E34 alltid rullat omkring på 225/60 R15 däck på underbara kryssekerfälgar - troligtvis hela sin livstid (inte på vintrarna här i Sverige då).

Det som sliter hårt på en framvagn är vikt (tex tung motor) och "inspirerad" körning. Det där är mer källor för slitage än breda däck skulle jag vilja säga. Jag skulle rekommendera att köra på den däcksbredd som du egentligen vill ha. Och är det 225 så kör på det.

Och E34:ans framvagn börjar man kunna utan och innan nu. Glapp i framvagnsdetaljer får du på alla bilar förr eller senare - inget konstigt med det. Har bytt det mesta i min framvagn nu.

Styrstag (speciellt dess yttre styrled) är rena förbrukningsvaror på alla bilar.
Pendelstag är också rena förbrukningsvaror på alla bilar.
Bussningen i övre länkarmen (casterstaget) tar mest med stryk - så köp en hel övre länkarm med spindelled och bussning och byt allt samtidigt.
Bussningen i nedre länkarmen kan också slitas så den kan vara bra att byta också - samma sak här dvs köp en hel undre länkarm med spindelled och bussning och byt allt samtidigt.

Här har du bild på hur och var de olika länkarmarna sitter
Länk

Här är ritningar och definitioner av de olika lederna och bussningarna (länkarmslagringarna som det ibland kallas)
Länk
Visa användare
60
jacktharippares
E34 525iA -93
e60 525ia - 06
hmm får se hur mycket pengar jag kommer ha kvar efter lackeraren, för jag ska lämna in bilen och få lite rost och en parkeringsskada fixad.

vilken av länkarmarna tar mest stryk? är det den övre eller nedre? och finns det något mer som bör bytas när man ändå håller på? min bil lider av att den svajar på vägen och är ostabil samt att den har vibrationer vid ca 90 km/h
Visa användare
ProPro-medlem
13.407
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Om det är vibrationer vid 90 km/h vid lätt/medel-hård inbromsning är det bussningen till övre länkarmen. Men alltid enklast att köpa en komplett arm med ny bussning och spindelled.

Det är den övre länkarmen som tar mest stryk.

Byter du övre länkarmen så rekommenderar jag att byta allt på denna, dvs en länkarm med ny bussning och ny spindelled.
Om du ändåså är där och gräver så är det lämpligt att även byta hela nedre länkarmen också.
I övrigt så bör du känna och visuellt inspektera alla styrleder gör skada på damask och eventuellt glapp. Gör likadant på pendelstagen också.

Om det känns som om bakänden är lite svajjig och lever sitt eget liv så är det garanterat de så kallade silentbussningarna som behöver bytas. Kraftiga bussningar som hela bakvagnsbryggan sitter fast med. Inget roligt jobb att göra själv, en verkstad har dessa specialverktyg och då är det nästan ett nöje att byta dem.
Visa användare
60
jacktharippares
E34 525iA -93
e60 525ia - 06
har inte kännt vibrationerna när jag bromsar in men när jag når ca 90 km/h börjar det vibrera i bilen
Visa användare
ProPro-medlem
13.407
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Känner du vibrationerna mer i ratten eller är det mer själva bilen som vibrerar?

Har själv vibrationer i 90-120 km/h området och är ganska säker det är kardan/"bögknuten" som är problemet. Har bara inte tagit tag i det riktigt ännu, men börjar bli dags - inte bra att åka omkring sådär. Har dessutom en vibration som bara uppstår vid kraftig gaspådrag vid en viss hastighet (tror det är runt 40km/h) - vilket är ganska säkra tecken på ovanstående delar.
Visa användare
60
jacktharippares
E34 525iA -93
e60 525ia - 06
Fram- och bakvagn. BMW E34 är tunga bilar och det påverkar livslängden på leder, stag och bussningar. När du är ute och provkör en bil, lyssna efter klonkande ljud från bilen, speciellt när du kör över ojämnheter. I vissa fall kan vibrationer uppstå i farter mellan 100-140 km/h som följd av att framvagnens bussningar är slitna.

Detta står på autopower dock så hör jag inga ''klonkningar''.. men jag ska lämna in bilen på en verkstad på fredag så dem hittar väll om där är något som gör att det uppstår vibrationer.

vibrationerna känns mest i själva bilen men jag märkte att däcken är ojämt slitna bak på bilen men vad som är märkligt är att när jag satte på 195 däck runt om bilen så slutade bilen svaja på vägen och gick stabilare på vägen

bilen har inte gått så många mil än den har precis slagit om till 18 000 mil men sen beror det ju på hur den har körts
Visa användare
ProPro-medlem
13.407
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bussningarna kan vara slut utan att det klonkar, klonkandet brukar främst komma från slitna pendelstag (krängningshämmarstag).

Verkstaden bör enkelt hitta om det är något glapp i någon av alla kullederna borde även kunna se om det kan vara lämpligt att byta vissa bussningar.

Angående ojämnt slitna bakdäck, menar du att insidan är mycket mer sliten än utsidan? Är bilen sänkt?

Smalare däck brukar generellt ge en mindre spårkänsligare bil (finns självklart massor av tillfällen då detta inte varit sant - men generellt sett brukar det vara så).

Dåliga dämpare (eller brustna fjädrar) påverkar också uppträdandet av bilen rejält. Om du ser oljeläckage kring någon av stötdämparna är det ett säkert tecken på att de är helt slut.

Följ gärna upp med vad verkstaden hittade och vad som byttes och hur bättre det blev!
Visa användare
60
jacktharippares
E34 525iA -93
e60 525ia - 06
just nu står min bil hos lackeraren.. men den ska in på verkstad nästa vecka.

bilen är inte sänkt och är 100% orginal, inga oljeläckage. jag kommer lägga upp bilder på bilen före och efter lackeraren samt beskriva exakt vad som är bytt och hur bilen känns efter att verkstaden är klar med den.

har köpt dessa delar till bilen än sålänge: nytt avgas fram till katten,tändstift, det mesta i framvagn förutom övre länkarmar då jag väntar med att köpa dessa förrän verkstaden har konstaterat att dem är dåliga, dem flesta oljor och vätskor kommer även bytas. en hjulinställning kommer även göras.

Jag kommer skapa en ny tråd på forumet med exakta kostnader och bilder på slutet av nästa vecka skulle jag gissa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.