|
|
|
|---|---|
|
Hej, undrar om det är någon som byggt i en e34 som kan hjälpa mig, hur jag än drar kablarna så får jag en j**vla massa störningar lågnivå går just nu längs med mittkonsolen, högtalarkablar längs med sidorna och efterssom batteriet sitter under baksätet så är + och jord dragen därifån till skuffen och det igenom höger sida av ryggstödet, lågnivå kablarna är dragna till vänster sida genom ryggstödet, kan det vara för att högtalarkablarna och + korsar som det stör eller för att jorden är dålig......det blev värre när jag kopplade in ett steg till och enda skillnade var fler kablar.......Hur har ni som gjort detta gjort?? *Allt eller inget* -Önskar byta sin pårla mot kombi, maila förslag- | |
|
Knappast några korsande kablar, i synnerhet inte högtalarkablarna som har ett högre växelfält runt sig vid spelning än bilens elkablar. Båda är dessutom anslutna till mycket lågohmiga kretsar som knappast är känsliga för några utifrån kommande fält. Om man trots allt tror sig få störningar från den FÖRHATLIGA pluskabeln (även populärt kallad volvokabel) så är det lätt att konstatera. Ladda ur batteriet en stund, stå med lyset på/motor av. Starta upp, lyssna. Om störningen minskar under c:a 10 min för att sedan nästan försvinna helt så beror det på laddströmmen i denna pluskabel. Annars inte. Garanterat. Som parantes kan nämnas att Volvo(ägarna) lägger ner miljoner på att få bilarna modifierade för ett "antaget" farligt magnetfält (oftast kallat strålning för att få mera slagkraft) från generatorns rippelström i pluskabeln till batteriet. Alla som är något insatta i bilars el och laddningssystem vet att någon högre laddström i just denna kabel blir det inte utöver de första 10-20 minutrarna efter start. Volvo vet det, forskare och experter vet det. Jag har kollat med dom, alla är rörande överens. Har visst sagt det förut, placebo....kan kosta en hel del. Slut på parantes! FP |
|
|
Det var det ena steg som är kaputt......nu återstår det bara lite generatorvin kvar, tror jag har lyckats korsa lågnivån med generetor kabeln......vart är den dragen /hur är den dragen?? *Allt eller inget* -Önskar byta sin pårla mot kombi, maila förslag- |
|
|
Folke> vad ska man göra om det är den FÖRHATLIGA pluskabeln? Mvh Ingo E39 med blankpolerade 19". |
|
|
Tja, vad kan man göra? Personligen tror jag inte det är några problem med den kabel som löper längs sidan på en BMW med batteriet bak. Den laddström (med tillhörande rippel/störningar från generatorn) som blir just efter start minskar ju till nästan noll efter en kort stund. Ingen laddström-inget störfält helt enkelt. Det finns de som hävdar att det går en ständigt kraftig ström i denna kabel, mot bättre vetande. OM det vore så så finge vi byta batteri en gång i veckan ungefär, inte många som gör det vad jag vet iaf. Det går en kraftig ström i startögonblicket (därav grovleken på kabeln, samt en måttlig laddström en stund därefter. Däremot går det bra med ström i kabeln från generatorn och ut till till säkringscentralen som sedan förgrenas ut till olika förbrukare. Det är möjligen denna kabel man skall hålla lågnivåkablarna ifrån. Detta löser sig ju med automatik, då denna kabel finns mestadels i motorutrymmet. Normala installationer med vanlig skärmad kabel skall inte ta upp störningar, problemet är det eviga med jordslingor som man får vid montering på olika platser i en bil med det gemensamt chassi. De flesta glömmer bort antennen som ger en egen jordning in till huvudenheten, vanliga antenner måste ha jord till sitt fäste för att fungera. Fönsterantenner kan klara sig med jord endast i kabelns stereoände, men oftast är antennförstärkaren jordad = samma problem. Då hjälper bara jordavbrottsenhet, alternativt isolerad montering av allting och med separata minusledare till en enda jordpunkt. FP |
|
|
Okej tack folke. Mvh Ingo E39 med blankpolerade 19". |
|
|
Om antennförstärkaren har en dålig jord kan den vara upphov till störningar? Var är antennförstärkarens jordpunkt? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.