AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
10.220

6000 SEK för att byta batteri på en118dM

Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Hej,

Ville bara dela med mig av mitt senaste verkstadbesök på aukt BMW verkstad. Har under senare tiden märkt att bilen stängt ner vissa funktioner och till slut en dag så började motorlampan lysa rött under färd och bilen bärgades till BMW verkstad.
Felsökning görs samt en temperatur givare till motorn byts. Man konstaterar att bilen har låg spänning så den sätts på laddning. Allt detta till en kostnad av 2 200 SEK. Dom säger att det har blivit så här pga att jag kör för korta sträckor dagligen. Kan inte hålla med då jag har ca 3 mil till jobbet som jag pendlar varje dag, totalt 6 mil. Iallafall jag vart iväg på tjänsteresa och skulle hämta ut bilen en veckan efter. När jag hämtar den på måndags morgonen så startar den knappt och jag går in igen och frågar varför inte problemet är fixat. Ojdå, det ska vara fixat fick jag till svar. Blir ganska så irriterad då jag betalat 2200 sek och dessutom får att det är mitt fel att batteriet är urladdat. Jag får en lånebil utan kostnad så det är sjysst och dom behåller bilen. Dagen efter så får jag ett samtal att batteriet måste bytas och det ska gå på 3800 SEK till. Blir inte glad när jag hör detta men måste ju ha ett batteri som ska fungera. Pratar lite mer med verkstaden då jag tycker priset är allt för högt så dom ska se vad dom kan göra. Senare när jag hämtar bilen så får jag ett pris på 2 800SEK istället. Det är själva materialkostnaden för batteriet och nån sensor som sitter på batteriet.

Totalt blev det i slutändan 5000 SEK för batteribyte på en 2,5 år gammal bil. Enligt mig för jävligt men BMW tycker inte det är speciellt konstigt???

Mvh
Kristoffer
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
1) Galet högt pris!!
2) Varför går det inte på garantin om bilen är 2,5 år gammal???
3) En (premium-)bil ska väl för tusan hålla för att köras kortare sträckor också??
4) 3 mil är INTE en kort sträcka!

Det är knappt så man tror du talar sanning. Hutlöst!
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
1, Håller med, för jävligt!

2, Det är bara 2 års nybils garanti på BMW och detta räknas ej som Goodwill.

3, Håller med!

4, Nä, det var just det jag sa också men va fasen ska man tro. Det är så jäkla svårt att stå att mot argumentera, kan inte mer än säga sanningen att jag kör ca 6-7 mil o dagen med bilen.
Min vän har en bmw 325i-07a hans batteri blev med kasst han köpte ett nytt på biltema för 1000kr och har inte alls haft några problem.
Ur
184
Urma
118d -08
Ja, det måste väl gå med vilket batteri som helst, BMW gör väl inga batterier?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det enda är väl nollning av IBS det intelligenta batterisystemet som skall skona batteriet och öka livslängden ;)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Så länge batteriet har samma specar som det som sitter där är det inga problem.
J-
534
J-A
325i T -08
Vad blir batterikostnaden per mil på nyare BMW?
Känsliga system som BMW skyller på bilägarna som kör <5 mil per dag.
Låter som 60-talet med likströmsgeneratorer.
Länk

Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
Var precis med om samma sak med min 2 år och 3 månader gamla 120d och fick betala samma hutlösa pris för byte av batteriet. Kör även en del kortare sträckor på runt milen rätt ofta, vilket var det första BMW påpekade efter att ha analyserat min körprofil (felsökning kallar de detta).

Aldrig varit med om något liknande med tidigare bilar eller hört om andra med motsvarande körprofil där batteriet hållit så kort tid som bara två år. Uppenbarligen har bilen ett elsystem som inte klarar att hålla batteriet laddat på vintern annat än om man kör mestadels längre sträckor.

Har nu skaffat varmgarage där jag kan ha batteriladdare inkopplad för att undvika framtida problem, men tycker egentligen inte det skall behöva vara nödvändigt.
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Vem lämnar in bilen till verkstad för batteribyte det är det enklaste man kan göra på en bil.

Sen jo BMW hade sin logga på batteriet jag byte i höstas gånget efter 5 år.

Biltema gel sitter nu har fungerat klockrent i kylan små sträckor oftast.

PÅ vissa 1or kan man behöva åka in till verkstad för någon uppdatering efter batteribyte hade inte den funktionen på min.

HA DET.
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
vet inte om du har tittat i bagaget på 1 serien? Det är en jäkla massa sladdar samt sensor som sitter på batteriet. Jag tittade och konstaterade ganska snabbt att detta är inget jag har lust att pilla med.

Har bytt många batterier själv men tvingas nog inse att det är inte lika lätt längre :(
Körde fortfarande original batteri i en 9-3 efter 360 000 km. Men tveksamt om bilen i säg är skyldig, snarare förare, klimat, körsätt (eller rättare frånvaro).
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
compactk

Jag har tittat i mitt bagage där mitt batteri sitter o byt ut det mot en nytt själv.

Tror det var i den här ordningen om inte gör tvärtom Nr 1 och 2

1.Lossa kablarna till polerna

Sen

2.Det sitter en del överst på batteriet den lossar man genom att skruva på en bult går inte att ta fel finns bara 1 på ovansidan sen tar man tag i den på båda om batteriet drar utåt och uppåt

Minns inte men man kan behöva lossa en kabel till för att lösgöra delen helt från batteriet.

3. Sen sista låsningen som håller fast batteriet i skuffen (enkelt)
fr
57
fredwal
118d, -08
Samma problem när det var kallt, de kollade hur jag hade kört och skyllde på "korta sträckor", så de har kommit överens om det svaret. Bilens elsystem är felkonstruerat, och de skyller ifrån sig. De försökte pracka på mig ett svindyrt "original"batteri men jag köpte ett annat, går lätt att byta (kopplingarna ovanpå lyfter man av enkelt).

Tyvärr måste man även nu ladda batteriet när det är svinkallt emellanåt.

De borde återkalla och åtgärda skiten, har aldrig haft samma problem i andra BMW. Om det hade varit 3- eller 5-serien hade de haft en helt annan inställning.

This is not the end
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Kan det vara så illa att de har kommit överens inom BMW att ge detta svar till kunder med detta problem med bilen. I sådana fall är det för jävligt! Kan man inte kolla upp detta på något sätt. Går man ihop många så kanske det blir fart på dom och man kan få det på Goodwill eller nåt.

Men som sagt att alla har fått samma svar på detta problem tycker jag är väldigt märkligt.

//Kristoffer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.