AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.761

Automatlåda vid kallstart

Si
102
SimonK
520iaT-03 e39
Har surfat runt bland liknande trådar här på forumet.
kallstartsprogram där lådorna under begränsad tid växlar lite senare etc.
Jag har dock noterat att min snarare verkar lite trög och slirar mer. Har inte samma respons som när motorn är varm. kom just att tänka på att den kanske startar på högre växel...?
Det är markant skillnad.
Den går förövigt jätte fint när den är varm
Är bilen varm och man går från "P" till "D", släpper upp bromsen så börjar den driva utan att man gasar. När bilen är kall så driver den också ivag...men mycket lånsammare.
Lådan är inte allert.
Nu till frågan. Är detta också en del av kallstartsprogram eller är det ind. på att på att det är dax för ett olje byte?
520iaT-03 och har rullat 15000 mil.
Bilen är ganska ny köpt, så jag har inget att relatera till.
//S

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tycker det låter helt normalt, när automatoljan är kall så är den trögare och är antagligen det du upplever. Så länge lådan känns bra när den värmts upp så finns inga orosmoment.

Att byta automatoljan är däremot en mycket bra idé, oljebyte är en förebyggande åtgärd. Om man redan har uttryckliga problem med automaten så hjälper oftast inte ett oljebyte längre...

Se bara till att att det är motsvarande originalolja som används, undvik helst multiklassade universaloljor.

Ta helst ner tråget för rengöring av eventuella magneter och byt automatfiltret samtidigt, på köpet får du ut mer gammal olja.

Mvh
Visa användare
60
jacktharippares
E34 525iA -93
e60 525ia - 06
Min e34 gör exakt likadant, läste någonstans att den ''drar ut växlarna'' dvs väntar med att växla för att värma upp oljan i lådan snabbare
sa
275
sarli
I4 m50 G26
Upplever samma men inte att den växlar senare utan att den aldrig lägger i lockuppen, dvs det blir betydligt högre varvtal vilket kan kännas som den växlar senare. Kan tänka mig att lådan blir snabbare varm med allt slirande. Sedan är den klockren. När det är varmt ute så händer aldrig detta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.