|
|
|
|---|---|
| hallå har haft bil avställt i 6 månader måste jag byt olja i motorn eller inte | |
|
Det skulle du egentligen ha gjort när du ställde av den. Nu kan du lika gärna köra med lite och sedan byta efter ngn månad, eller två. Mvh H |
|
| Om bilen stått hela vintern med gammal olja, så skulle jag nog byta nu direkt och en gång till efter några hundra mil för att rädda det som räddas kan, så att säga. | |
| Kom på att jag kanske missuppfattade.. Om du bytte olja innan du ställde undan bilen, så är det bara att köra.. | |
| varför ska man byt är det bra för att oljan ha bilvit gammal eller | |
|
Ja, jag undrar också varför man ska byta olja för att den stått i 6 mån. |
|
|
Hej igen, I oljan samlas det alltid smuts och sotpartiklar. Därför är det inte bra att ha motorn stående/fylld med alla sura och korrosionsbenägna förbränningsrester under vintern. Bra är därför att byta olja innan avställningen. Mvh H |
|
|
Hur gammal va oljan innan bilen ställdes av? Jag brukar ha som tumregel att försöka byta olja 1 gång om året, oavsett hur många mil bilen har gått. Om bilen bara körs korta sträckor, så krävs även längre turer för att värma upp oljan ordenligt och därmed dunsta bort vatten som kan ha kondenserats i motorn. 6 månader anser jag inte vara en speciellt lång tid, men jag har å andra sidan inga data och mätvärden på hur oljan kan ha förändrats över tiden. Jag har iallafall inte hört någon som fått akuta problem med gammal olja. |
|
| Mängden smuts och sotpartiklar kan väl knappast öka av att bilen står stilla? Varför skulle det vara mera skadligt för en motor att stå stilla med smuts i oljan än om den användes under samma tid? | |
| Har också den uppfattningen att ingenting är så giftigt i gammal olja att det fräter igenom tråget ;) Möjligen kan det vara bättre att cylinderloppen har en film av frächare olja. Inom det militära fanns det någon konserveringsgucka man i princip sög in i förgasaren innan man skulle långförvara fordonet. | |
|
Så ytterligare ett tips från läktaren om vad som är "bäst", baserat på flummiga oprecisa argument. På något magiskt sätt så letar sig förbränningsrester ner i oljetråget medans motorn står helt stilla och dessa får då oljan att ruttna...?! Har man inte dessa rester i oljan hur som helst, oavsett om motorn står still eller körs? Hur kan det vara mer skadligt (för oljan) att inte köra bilen än att köra den? Varför har inte en hel motorcykelkultur sett liknande problem med ruttnande oljor? De (vi) ställer ju av hojen minst 6 månader om året. Dumheter säger jag. Jag tycker TS ska köra bilen och serva enligt serviceintervallet i vanlig ordning. |
|
| Ja, jag har aldrig bytt olja innan avställning av en bil. Har en Merca som stått i 6-7 år och den hade gammal olja innan avställning. Huga, den är nog helt slut nu ;) | |
|
Jag svarade på frågan efter det jag har fått lära mig som båtägare. B2L: Nej, mängden smuts öker inte när bilen är avställd. Är oljan relativt nybytt innan avställningen så är det givetvis onödigt att byta igen. Har man däremot kört hela säsongen så bör man byta olja innan avställningen. Var och en gör givetvis som de vill, och enligt eget tycke... Mvh H |
|
| för säkerhet skull ska byta men va ska jag har för olja bilen är bmw 540 v8 01 som har gått 16700 vilken olja rek inget billig skit tack. | |
|
Du ska ha en syntetolja som uppfyller klassningen enl. instruktionsboken. Märke av mindre betydelse. För long-life service BMW LL-01, men det är rekomendabelt med tätare byten. |
|
|
Om du bara använder bilen över sommaren och inte kör mer än 1000-1500 mil så behöver du inte köpa longlife olja. En bra olja är Shell Helix Ultra 5w-40. Denna säljs ofta billigt på ICA Maxi för 299:-/4 liter. Undrar om den inte är specad BMW LL-01.... Mvh H |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
En 540-01 behöver inte mer än LL-98 olja även den klassad för 2500 liter förbrukad bensin, jepp Shelloljan är LL-01 klassad dvs högre klassad än behovet. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Castrol TWS 10W-60 - because your're worth it ! | |
| Biltema helsyntet 5-50: "En ros är en ros om än i sprucken vas" :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.