AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.693

WeiTec Hicon GT till 323Ti?

ol
63
olleson84
*BMW 550i LCi M-sport e60
*Bmw 325i e93 M-sport
Hallå igen!
har hittat weitec hicon gt coilovers i tyskland för 4800kr, är det ett bra kitt?
Hur är kvalitet gentemot AP, H&R mfl?
Tacksam för svar

MVH
Fredrik
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

AP och Weitec är i princip samma sak, byggs av KW i deras lilla fabrik, Tüv papprena är desamma, så det är samma prylar. Samma med DTS-line. Fick mitt AP coilover kit levererat i en KW låda med tüv utfärdat av FEG (Fahrwerks entvicklungsgruppe) som ägs av KW och alla dessa tillverkare har samma adress.

Mvh Henrik
Saker som jag direkt kan säga skiljer mellan billiga kit och mer påkostade är

Kvalitet på Gängor
Rostskydd
Materialets hållbarhet överlag.

Skall bilen gå enbart på bana 5-10 ggr på ett år så spelar detta kanske inte så stor roll för oss nybörjare/amtatörer men skall det sitta på året runt och mixtras med massor bör man lägga med detta i åtanken när man köper chassie.

Jag har själv köpte ett kinachassie till min som kostar mer än detta men ändå är mycket mycket billigare än motsvarade från KW osv..

Jag tror inte man skall hoppas på samma kvalitet bara för att sakerna har samma tillverkningsadress.

Johan S
NS 8.29
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Självklart skiljer det i kvalitet på dyrare och billigare. KW:s variant är t.ex i rostfritt, medans AP och Weitec är försinkat stål. KW finns med justerbar retur och kompression, vilket de billagre inte gör osv, osv.

MEN: KW V1 basic ÄR samma som t.ex AP APX och Weitec Hicon GT

Mvh Henrik
ol
63
olleson84
*BMW 550i LCi M-sport e60
*Bmw 325i e93 M-sport
Tackar för alla svaren.
Det lutar åt ett AP kit då bilen är tänkt att användas endast på sommarhalvåret till buskörning på gata o någon/några banträffar.
Känner inte att jag vill lägga stora belopp på coilover än.
Får känna ordentligt på det först.
Setupen i chassiet blir nog följande: AP Coilovers, x-brace, fjäderbensstag fram/bak, PU bussningar överallt från StrongFlex. Till att börja med, sen får vi se vad som händer ;)

MVH
Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.